به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ،علل تلفات بالای انسانی در جاده های کشور محوری ترین موضوع چالشي چهل و سومین برنامه بوده است که با حضور مرتضی شفیعی، معاون مهندسی سایپا ، بهروز غروی، مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها ، مهران قربانی ،مدیرکل ایمنی راهها و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور ، وحید مرندی مقدم ، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد و محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس ناجا روز گذشته ساعت 16:30 از شبکه یک سيما پخش شد .
مرتضی شفیعی، معاون مهندسی سایپا با اشاره به اینکه در این زمینه باید ریشه اصلی مشکلات را شناخت که در این زمینه ضعف داریم ، گفت : حوزه مسئولیتها، نقشها و اختیارات مشخص نیست لذا اینکه چه کسی گزارش تهیه و منتشر کند نامشخص است ، این موضوع موجب می شود تا همه تقصیر را به گردن یکدیگر بیاندازند .
وی ضمن اظهار تاسف از آمار بالای تلفات جادهای کشور و با بیان اینکه در سال 84 تا 93 میزان تلفات جادهای کشور رو به کاهش است،اظهار کرداین سوال وجود دارد که چرا این اتفاق در حالی که خودروها دو تا سه برابر شدهاند و تعداد مسافرتها هم افزایش یافت صورت گرفته است .
معاون مهندسی سایپا تصریح کرد: معتقدم وقتی آمار جهانی را مشاهده میکنیم عامل اصلی پیش از توسعه فیزیکی، توسعه فکری یعنی عامل انسانی و فرهنگ رانندگی است. به عنوان نمونه در برخی کشورها مانند امارات تعداد کشتههای سال گذشته در سوانح رانندگی بیش از ایران بود در حالی که کیفیت خودروها بالاتر از حتی سطح اروپاست و میزان جادهها و مسافرتها هم زیاد نیست. لذا آمار اصلی، عدم توسعه فکری و نهادینه شدن فرهنگی رانندگی است .
* باید در طراحی جادهها از رویکرد بازدارنده برای جلوگیری از وقوع تصادفات استفاده کرد بهروز غروی، مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها با اشاره به اینکه طراحی راهها و معابر در بروز تصادفات خیلی مهم است ، گفت : : متأسفانه در طول یک دهه اخیر وضعیت ایمنی جادههای کشور به نسبت دیگر کشورها از وخامت بیشتری برخوردار شده است .
وی با بیان اینکه طبق گزارشات سازمان جهانی WHO در سال 2007 رتبه ایران در جایگاه 168 قرار گرفته بود و در سال 2011 و در میان 180 کشور جهان به رتبه 177 رسیده است ، ادامه داد : با توجه به گزارش های این سازمان برنامهای اجرایی در جهت بهبود کیفیت طراحی در جادههای تمام کشورهای دنیا تدوین و پیشنهاد شده است .
مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها اظهار کرد : باید در طراحی جادهها از رویکرد بازدارنده برای جلوگیری از وقوع تصادفات استفاده کرد .
غروی با تأکید بر اینکه در طراحی جادهها باید به نقش تطابق بیشتر با خطای انسانی توجه کرد تا کاستیهای رفتاری عامل انسانی تقلیل داده شود و این برنامه باید به عنوان یک برنامه انسانمحور مورد تأکید قرار گیرد ، تصریح کرد :در طراحی پیشنهاد شده انسان به عنوان یک موجود جایزالخطا در نظر گرفته میشود که سهم قابل توجهی از تصادفات به دوش طراحان و مدیران و بهرهرداران راهها گذاشته میشود .
* تمام موارد برای ایمنی راهها توسط سازمانهای مسئول جهانی اعلام شده است مهران قربانی ،مدیرکل ایمنی راهها و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با اشاره به اینکه خیلی از موفقیتها در بحث ایمنی راهها مدیون فعالیتهای این کمیسیون است ، گفت : کمیسیون ایمنی راهها سالها فعالیت کرد تا توانست روند رو به رشد تلفات جادهای را که در برنامه سوم توسعه سالانه 10 درصد رشد داشت در برنامه چهارم کاهش دهد .
وی ادامه داد : مطابق برنامه پنجم توسعه این روند کاهشی باید به 10 درصد برسد .
قربانی با اشاره به اینکه در سال 1985 بسیاری از کشورها وضعیت کنونی را که ما در سال 1393 داشتیم طی کردند، اظهار کرد : تمام موارد برای بهبود و ایمنی راهها توسط سازمانهای مسئول جهانی اعلام شده و رویکردها یکسان است .
مدیرکل ایمنی راهها و حریم سازمان راهداری تصریح کرد:در طی 4 تا 5 سال گذشته علی رغم اینکه روند رو به رشد تلفات جادهای را مهار کردیم ولی درجه موفقیت ما رو به کاهش است .
* استاندارد در کشور ما مقوله جوانی است وحید مرندی مقدم ، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد گفت : اگر قرار باشد به این گونه مسائل به صورت احساسی و حاشیهای بپردازیم به راهکار مناسبی دست نخواهیم یافت.
وی با بیان اینکه استانداردها مبتنی بر دانش و تجربیات انسانها است ، افزود : استاندارد در کشور ما مقوله جوانی است و بحث آن از سال 82 آغاز شده است .
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد گفت: در سال 82، 11 استاندارد را اجرایی کردیم، سال 83 این رقم به 25، سال 84 به 54 و در حال حاضر به 55 استاندارد افزایش یافته که مبتنی براستانداردهای اروپایی است .
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر استانداردهای 50 گانه برای 35 قطعه خودرو نیز استاندارد اجباری وجود دارد. روند استانداردسازی نیز روندی تحت عنوان تأیید نرم دارد که در حال حاضر برای خودروها استفاده میشود و براین اساس قطعات خودرو مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد .
* متاسفانه موضوع تصادفات رانندگی برای همه مسئولان دغدغه نیست محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس ناجا با بیان اینکه در سال 92، 18 هزار کشته را شاهد بودیم،گفت :بیش از 300 هزار نفر معلول و مجروح ناشی از این حوادث داشته ایم .
وی اظهار کرد : حدود 28 هزار نفر کشته ناشی از حوادث رانندگی در سال 85 در سال گذشته به 18 هزار رسید که باید از همه دستگاهها تشکر کرد .
مهماندار با بیان اینکه مهمترین عوامل وقوع واقعه، تخطی سرعت، سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو بوده است ، تصریح کرد : ناکافی بودن تجهیزات ایمنی خودرو و آتشسوزی بعد از حادثه موجب بالا رفتن شدت صدمات شده است .
وی گفت : عوامل دیگر مانند نقش انسانی از جمله بیتوجهی به قوانین، نقش ایمنی، وسیله نقلیه و عدم وجود رقابت در صنایع خودروسازی، همچنین در نقش عامل راه، وجود نقاط حادثهخیز و ناکافی بودن آزادراهها در عوامل شریانی و همچنین، در بخش مدیریت ترافیکی،حمایتهای نابجای برخی نهادها از خودروهای ناایمن و خرید تجهیزات امدادی از مهمترین علتهای بالا رفتن صدمات در حوادث رانندگی محسوب میشود .
فرمانده پلیس راه ناجا با بیان اینکه متاسفانه موضوع تصادفات رانندگی برای همه مسئولان دغدغه نیست، گفت: با یک جمعبندی به این نتیجه میرسیم که مهمترین عامل بالا بودن تصادفات فرهنگ انسانی است .
* هیچ فردی واقعیتها را نمیگوید در ادامه برنامه مناظره ، مهماندار فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به اینکه در این مناظره 5 نفر حضور داریم که همه سعی میکنند از حوزه کاری خود دفاع کنند ، گفت : واقعاً علتهای حوادث ترافیکی برای چه ناشناخته است؟
وی با اشاره به اینکه هیچ فردی واقعیتها را نمیگوید و در آخر میخواهیم نتیجه بگیریم که همه موارد تقصیر مردم است زیرا فرهنگ ترافیکی را رعایت نمیکنند ، اظهار کرد : سه هزار مورد از نواقص راههای کشور را شناسانیی کردیم که 700 مورد آن حل شده است .
مهماندار گفت : تا زمانی که صرفا فکر کنیم که مسئول حراست از منافع سازمانمان هستیم و برای کاهش تصادفات کاری انجام ندهیم هیچ اتفاقی رخ نمیدهد .
وی اظهار کرد : بنده در یک برنامه رادیویی به مدیرعامل قبلی سایپا گفتم چرا وقتی اسم پراید را میآوریم شروع به دفاع میکنید و واقعیتها را به مردم نمیگویید؟
* حضور 7 تا 8 هزار خودروی فاقد استاندارد در جادههای کشور مرتضی شفیعی ، معاون مهندسی سایپا با اشاره به اینکه پراید، خودرویی با 5 هزار دلار است و در کجای دنیا خودرویی با این قیمت این همه استاندارد دارد؟ ، گفت : این خودرو تست کرش را در شرکتهایی که مرسدس تست میشوند انجام داده است .
وی اظهار کرد : شرایط تست کرش این خودرو از زانتیا بهتر است .
شفیعی تصریح کرد : هم اکنون 7 تا 8 هزار خودروی عمومی فاقد استاندارد در جادههای کشور حرکت میکنند .
معاون مهندسی سایپا با تاکید بر مطلب بالا ، افزود: در چنین شرایطی وقتی یک راننده ماشین جلو و پشت سرش هیچ استانداردی نداشته باشد چگونه میتواند احساس امنیت کند. باید توجه داشت که بحث خودرو با خودروساز متفاوت است. چرا که خودرو در طول زمان دچار فرسودگی شده و ممکن است ایجاد مشکل کند .
* پلیس راهنمایی و رانندگی اطلاعات حوادث رانندگی است را اعلام نمیکند قروی، مدیرجمعیت طرفداران ایمنی راهها گفت: ایمنی یک موضوع فرابخشی است و نیاز مدیریت فرابخشی دارد .
وی افزود: کمیسیون امینی اختیارات فرابخشی و اطلاعات سوانح و حوادث را ندارد این درحالی است که اطلاعات در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی است اما آنها را اعلام نمیکند .
قروی گفت: در حال حاضر کمیسیون ایمنی راههای کشور نظارت بر بودجههای این حوزه ندارد ،همچنین سطح دسترسی آن به اطلاعات محدود است که برای حل این مشکل لایحهای به مجلس رفت که چون بد مطرح شده بود لایحه به صحن مجلس نرسید و در کمیسیون عمران رد شد. ما نیاز به اصلاح ساختار در این حوزه داریم .
* اطلاعات در اختیار وزارت راه قرار دارد مهماندار فرمانده پلیس راه ناجا در ادامه اظهارات مدیرجمعیت طرفداران ایمنی راهها گفت: در حال حاضر اطلاعات لازم در اختیار وزارت راه قرارداده شده، این درحالی است که منابع دیگری مانند پزشکی قانونی وجود دارد که میتواند اطلاعاتی مانند اینکه در حوادث رانندگی ضربههای وارد شده به چه نواحی از بدن افراد بوده است را دریابند. همچنین، در این زمینه محققان یا سازمانهای مختلف اطلاعات درخواستی خود را از ما دریافت کردهاند .
* پلیس گزارش دقیقی از علت تصادفات خودرو پراید به سایپا ارائه نداد معاون مهندسی سایپا ، با انتقاد از عدم گزارشدهی پلیس در خصوص تصادفات به شرکت سایپا گفت: با توجه به اینکه ما از سال 89 پلتفورم خودرو پراید را کاملاً تغییر دادیم به پلیس اعلام کردیم که گزارش دقیقی از علت تصادفات خودرو پراید را به ما ارائه دهد تا متوجه شویم که مشکل از کجا نشأت میگیرد ولی متأسفانه این گزارشها به دست ما نرسید .
* تمام اشکالات موجود در راهها و خودروها را برای وزارت صنایع و سازمان استاندارد ارسال کردهایم مهماندار ، فرمانده پلیسراه کشور خطاب به نماینده خودروساز سایپا گفت: در 2 سال گذشته که من مسئولیت راههای کشور را بر عهده داشتم ما تمامی اشکالات موجود در راهها و خودروها را برای وزارت صنایع و سازمان استاندارد ارسال کردهایم و مدارک آن نیز موجود است .
وی تحقق ارتقاء ایمنی در خودروها را متأثر از بالا رفتن استاندارد و تعیین استانداردهای سختگیرانه و در عین حال ایجاد رقابت بین خودروسازان دانست و افزود: دوستان خودروساز ما میگویند استانداردهای تولید ما در حد استانداردهای اروپا است ولی باید به این نکته توجه داشت که این استانداردها کف استانداردهای تولیدات اروپایی است .
وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر هیچ رقابتی میان خودروسازان وجود ندارد و یکی از مسئولین بلندپایه کشور نیز در کمیسیون اصل 90 عنوان کرد که اگر همین حالا تعرفه واردات خودرو به صفر برسد بازهم ما خودرو تولید داخل را خواهیم فروخت؛ این یک نکته خطرناک است که نشان میدهد ما به دنبال ایجاد رقابت میان خودروسازن نیستیم در حالی که وزارت صنایع باید میان خودروسازان تولید رقابت کند .
* خودروها را به لحاظ ایمنی ستاره دار کنیم محمدرضا مهماندار فرمانده پلیس راه کشور بیان کرد: بهترین کار این است که خودروها را به لحاظ ایمنی ستاره دار کنیم تا افراد بدانند خودرویی که سوار میشوند براساس تعداد ستارههایش چقدر استاندارد است .
مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها اظهارکرد: 4 تا 7 درصد تولید ناخالص داخلی در کشور صرف حوادث رانندگی میشود و همچنین 30 تا 35 درصد بودجه بهداشت و سلامت کشور صرف قربانیان حوادث رانندگی میشود این درحالی است که 10 میلیون نفر در اثر حوادث رانندگی نان آور خانواده را از دست دادهاند بنابراین باید گفت مقوله ایمنی جادهای یک مشکل ملی است .
درادامه برنامه ، مدیرکل ایمنی راهها و حریم سازمان راهداری اظهار کرد: در بحث تصادفات جادهای یکی از اولویتها مسائل اجتماعی و کارکردن بر روی ذهن افرادو مدیران است .
وی بیان کرد: هر کارشناس بین المللی که در این زمینه به ایران آمد عنوان کرد که چه کسی بر روی کاهش خطرپذیری مردم کار میکند؟ کاهش خطرپذیری یعنی اینکه به مردم بگوییم حرکت با سرعت 120 کیلومتر در جادهها یعنی از طبقه دوازدهم به پایین پرتاب شوی. چه کسی در زمینه کاهش خطرپذیری متولی است؟
مدیرکل ایمنی راهها و حریم سازمان راهداری ادامه داد: هم اکنون بزرگترین مشکل ایمنی مقوله تفکر راننده و خطرپذیری است به گونهای که هم اکنون یک راننده تریلی مهار بار خود را به درستی انجام نمیدهد و با چنین وضعیتی در جاده به حرکت درامده و جان خود را از دست میدهد چه کسی باید در زمینه کاهش خطرپذیری بر روی ذهن این راننده تریلی کار کند .
قربانی عنوان کرد: در کمیسیون امینی راهها همه اعضا تلاش کردند و موفق شدیم سالانه 28 هزار کشته در تصادفات رانندگی را به 18 هزار نفر کاهش بدهیم از اینجا به بعد کار ما نیاز به همت و علم بیشتری دارد .
مهماندار رئیس پلیس راه ناجا خطاب به قربانی مدیرکل ایمنی راهها در وزارت راه گفت: اگر قرار باشد هر فردی از حوزه خود تعریف و تمجید کند فایدهای ندارد باید واقعیتها را به مردم بگوییم .
وی افزود: کاهش حوادث جادهای از سال 89 آغاز شد در حالیکه آن زمان کمیسیون ایمنی راهها وجود نداشت .
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد ایران در ادامه اظهارات مهماندار، گفت: همه ما نواقصی داریم و اگر به این سمت حرکت کنیم که اطلاعات لازم تولید، تجزیه و تحلیل شود و به هم کمک کنیم تا به جای رسانهای کردن موضوعات سال دیگر بگوییم چه میزان از آمار حوادث جاده ای کاهش یافته است .
انتهایپیام/