شبکه آمریکایی سی ان ان مدعی شد حملات هوایی آمریکا به مواضع تروریست های داعش در عراق، از پیشروی این گروه جلوگیری کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛شبکه سی ان ان مدعی شد که حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در عراق، از پیشروی این گروه جلوگیری کرده است.

"جومانا کارادشه" خبرنگار این شبکه از بغداد گزارش داد ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا دیروز از شش حمله هوایی جدید به مناطق اطراف سد شهر موصل خبر داد.

بر اساس این گزارش از هشتم ماه اوت و آغاز مداخله نظامی آمریکا در عراق، نود حمله هوایی رخ داده است که در پنجاه و هفت تا از آنها مناطق اطراف سد موصل بمباران شده اند. این حملات واقعاً توانسته است معادلات بازی را تغییر دهد؛ نظامیان دولتی عراق و نیروهای پیشمرگ کردستان نیز اوایل این هفته، سد موصل را پس گرفتند. حملات هوایی آمریکا همچنین پیشروی گروه دولت اسلامی (داعش) به سوی شهر اربیل در منطقه کردستان عراق را کند کرده است. با وجود این، داعش هنوز بر بخش های وسیعی از عراق، از جمله دومین شهر بزرگ این کشور یا "موصل" و دیگر شهرها مانند فلوجه، بخش هایی از الرمادی و «تکریت» تسلط دارد.

مقامات آمریکا نیز خاطرنشان کردند حملات هوایی فقط داعش را تضعیف می کند، اما قادر به شکست این گروه تروریستی نیست. برای مقابله کامل با دولت اسلامی، راهکار سیاسی و تلاش برای مشارکت اقلیت سنی ها در اداره کشور، اهمیت حیاتی دارد.

 اهالی تسنن عراق در گذشته، نقش کلیدی در مبارزه با گروه های افراط گرا داشته اند. بنابراین، "حیدر العبادی" نخست وزیر منتخب عراق باید اعتماد اقوام سنی این کشور را که در سالهای گذشته به علت سیاست های نوری المالکی طرد و منزوی شده اند، جلب کند. 

خبرنگار سی ان ان افزود نکته دیگر اینکه داعش فقط در عراق فعالیت نمی کند، بلکه در سوریه نیز حضور فعال دارد. در حقیقت مرزهای عراق و سوریه برای جنگجویان این گروه معنایی ندارد و آنها بین دو کشور تردد می کند.

 ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا نیز روز پنجشنبه گفت برای مقابله با دولت اسلامی و شکست دادن این گروه باید به مسئله داعش در سوریه رسیدگی کرد. 

خبرنگار سی ان ان افزود مراکز سازمان ملل، عملیات ده روزه ای را برای توزیع کمک به مردم جنگ زده شمال عراق آغاز کرده اند. کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه نیز هواپیماهای حامل کمک بشردوستانه خود را برای آوارگان در شمال عراق فرستاده اند. هم اکنون بیش از 500 هزار نفر از مردم عراق، نیاز مبرم به سرپناه و دریافت کمک هایی مانند چادر، وسایل آشپزخانه و پوشش های برزنتی دارند. بسیاری از آوارگان عراقی نیز هنگام گریختن از خانه هایشان فقط لباس های تنشان را به همراه داشتند. در ماه های اخیر حدود 600 هزار نفر بر اثر پیشروی های داعش در مناطق شمال عراق و 600 هزار نفر دیگر نیز در استان الانبار آواره شده اند. این آوارگان از بیم وحشی گری داعش نمی توانند به خانه هایشان بازگردند. اغلب آنها نیز در خیابان ها یا ساختمان های متروک سکونت دارند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابولفضل
۱۶:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
لعنت برداعش
Iran (Islamic Republic of)
ابولفضل
۱۶:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
لعنت برداعش
آخرین اخبار