حمایت های بی حد و حصر کشورهای غربی از تروریسم در خاورمیانه موجب شده پیکان آن اکنون به سمت همین کشورها بازگردد و دولت هایشان را گرفتار کند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ریانووستی ؛  این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "اکاترینا کوداشکینا" تحلیلگر و کارشناس سیاسی نوشت : ویدئوی منتشر شده  توسط تروریستهای تکفیری بعثی که در آن سر " جیمز فولی " روزنامه نگار آمریکایی را قطع می کنند تقریبا در تمامی رسانه های بین المللی منتشر شده است . چه کسانی هدف پیام این فیلم هستند و چرا جریان اصلی رسانه های دنیا تصمیم گرفته اند که این پیام را تمام و کمال منعکس کنند ؟ 

کریس دویله , کارشناس اسلام سیاسی و بنیانگذار و مدیر" انجمن درگیری ها " در یک مصاحبه مطبوعاتی در این باره می گوید : انتشار گسترده ویدئوی اقدام وحشیانه و خونین تروریست داعشی و قطع سر جیمز فولی دقیقا همان چیزی است که این تروریستها برای اعلام پیام و سخن خود می خواستند . این فیلم در سراسر جهان به نمایش گذاشته و دیده شد . 

شبکه های اجتماعی بطور گسترده به انتشار فیلم ویدئویی کامل آن پرداختند اما بیشتر رسانه ها فیلم را بطور کامل پخش نکردند بلکه تصاویری از آن را به نمایش گذاشتند . با این وجود تروریست ها به هدف خود برای تبلیغ اقدامات وحشیانه و خشونت آمیز خود در سطح بین المللی دست یافتند . 

انتشار این فیلم از سوی داعش رهبران غربی بخصوص باراک اوباما و دیوید کامرون را به منظور نشان دادن واکنشی خاص تحت فشار قرار داده است . طبیعتا اذهان عمومی دنیا انتظار دارند که واکنش رهبران غربی در مقابله با داعش در عراق و سوریه باشد ؛ واکنشی که تا پیش از این وجود نداشت . 

بنابراین می توان این واکنش ها را مقدمه ای برای تغییر اجباری موضع گیری های غرب در قبال بی ثباتی , خشونت و ناآرامی در خاورمیانه دانست . این تغییر سیاست بدلیل تهدیدی خواهد بود که از سوی تروریستهای منطقه علیه کشورهای غربی نیز خواهد بود . 

این کارشناس سیاسی همچنین در پاسخ به این سوال که "چرا تروریستها با نمایش صحبت کردن فرد قاتل به زبان انگلیسی در این فیلم تلاش می کنند به حضور انگلیسی ها در میان خود اشاره و تاکید کنند ؟"  تصریح کرد : به نظر می رسد هدف از این کار علاوه بر مخاطب قرار دادن جهان عرب و اسلام است بلکه به منظور آگاهی مخاطبان در آمریکا و انگلیس ( بعنوان دو کشوری که در سال 2003 تجاوز به خاک عراق را آغاز کردند  ) می باشد . 

آنها می خواهند نشان دهند که توانایی مبارزه با ایالات متحده را دارند . در این فیلم نشان داده می شود که یک شهروند انگلیسی در حال بریدن سر یک خبرنگار آمریکایی است که این بخودی خود پیام های فراوانی با خود دارد . پایه و اساس " دولت اسلامی عراق و شام" وحشت سازی و هراس است و تصمیم دارد که این وحشت را هر چه بیشتر گسترش دهد . 

القای دیگر این فیلم این است که چنانچه حملات هوایی آمریکا در مواضع داعش باز هم ادامه پیدا کند انگلیس و آمریکا باید منتظر بازگشت تروریست های تبعه خود به کشورهایشان و مشاهده قتل های وحشیانه ای نظیر آنچه در این ویدئو نشان داده شد , در شهرهای خود باشند . این اقدام یک بازی روانی ساده توسط تروریستهای تکفیری بعثی است . 

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال که " آیا ایران و حتی روسیه در حل بحرانی که غرب در خاورمیانه ایجاد کرده و خود نیز در آن گرفتار شده , می توانند موثر و کارگشا باشند " گفت : این مسئله حقیقت دارد که تنها دولتی که توانست با راه حل های واقع بینانه از وخامت هرچه بیشتر شرایط در سوریه جلوگیری کند , روسیه بود . مسکو موفق شد دردسرهایی که دولت های آمریکایی و اروپایی در سوریه بوجود می آورند حل و فصل نماید . 

بعلاوه نمی توان توانمندی و استراتژی راهگشای مسکو را در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی نادیده گرفت . نقش تاثیرگذار روسیه در این مذاکرات موجب پیشرفت گفتگوها و تحقق برخی از اهداف اولیه و مسالمت آمیز در این رایزنی ها شده است . ارسال فوری جنگنده های نظامی به بغداد پس از حمله تروریستهای داعشی به شهرهای عراق نیز یکی دیگر از اقدامات موثر و مناسب روسیه بوده است . 

ایالات متحده برای خروج از مردابی که بدست خود و هم پیمانانش در خاورمیانه ایجاد کرده بهتر است بجای تحریم کرملین از پوتین درخواست کمک کرده و از دامن گیر شدن تروریستهای منطقه به آمریکا و اروپا جلوگیری کند . در صورت انتشار دامنه اقدامات تروریستی داعشی ها به غرب تبعات غیرقابل انتظاری مشاهده خواهد شد . 

ایران نیز بعنوان همسایه و هم مرز عراق می توانداز منظر جغرافیایی در مبارزه با تروریستها بسیار کارآمد باشد . همچنین سیاست قدرتمند و استراتژی تاثیرگذار تهران و روابط دیپلماتیک آن با همسایگان خلیجی خود نیز از دیگر مزایای همکاری و مشارکت واشنگتن با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود . 



انتهای پیام /
برچسب ها: اروپا ، آمریکا ، خلا ، تروریسم ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار