زنگنه در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

"پالایشگاه ستاره خلیج فارس" مهمترین طرح راهبردی کشور در صنعت نفت/ وزارت نفت بزرگترین تولید کننده کشور + فیلم و تصاویر

زنگنه وزارت نفت را به صورت متمرکز بزرگترین تولید کننده کشور دانست و گفت: وزارت نفت از نظر حجم طرح‌ها هم بی‌نظیر است و این مهم بود که تلاش کنیم طرح‌ها را ساماندهی دهیم که به نتیجه برسند به گونه‌ای که این طرح‌ها عموما در میدان‌های مشترک و در حوزه گاز قرار داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، "بیژن نامدار زنگنه"  وزیر نفت شب گذشته (30 مرداد) دربرنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح عملکرد یک ساله وزارتخانه‌اش پرداخت.
 
وزیر نفت در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه در طول یک سال گذشته چه اقداماتی را در وزارتخانه نفت انجام داده‌اید گفت: مهم ترین و فوری‌ترین کارها را در زمان تصدی خودم در وزارت نفت افزایش صادرات و تولید گاز می‌دانم.

وی افزود: با وجود همه تحریم‌ها و فشارها صادرات خوشبختانه افزایش یافت.  
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه، تولید گاز نیز بسیار حائز اهمیت است ادامه داد: توانستیم بدون مشکل مردم را از زمستان سرد سال گذشته عبور دهیم به طوری که علاوه بر این ادامه طرح‌ها از مهم ترین کارها به شمار می‌آید.

وی وزارت نفت را به صورت متمرکز بزرگترین تولید کننده کشور دانست و گفت: وزارت نفت از نظر حجم طرح‌ها هم بی‌نظیر است و این مهم بود که تلاش کنیم طرح‌ها را ساماندهی دهیم که به نتیجه برسند به گونه‌ای که این طرح‌ها عموما در میدان‌های مشترک و در حوزه گاز قرار داشت.
 
زنگنه با بیان اینکه، طرح‌های بسیار بزرگی را با حداقل 60 میلیارد دلار در دست اجرا داریم خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم قدم مهمی برای هوای پاک در سال گذشته برداشته شد.

وی  با اشاره به اینکه، توزیع بنزین یورو 4 آغاز شد گفت: بنزین یورو 4 را به همین شکل برای شهرهای بزرگ اضافه خواهیم کرد به گونه‌ای که شاهد تغییر محسوس در هوای تهران هستیم.
 
زنگنه با بیان اینکه، باید در حمل و نقل شهری اصلاحاتی را به وجود آورد اضافه کرد: باید به دنبال ارتقاء کیفیت خودروها باشیم.
 
وزیر نفت ادامه داد: برنامه ما این است که ضمن حفظ میزان تولید کنونی، تولید نفت را ظرف سه سال به 4.7 میلیون بشکه برسانیم که 700 هزار بشکه اضافه تولید از محل میدان‌های مشترک خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه، ظرف همین مدت ظرفیت میعانات گازی را بیشتر از منبع پارس جنوبی به یک میلیون بشکه خواهیم رساند که در نتیجه ظرفیت تولید نفت و میعانات گازی به 5.7 دهم میلیون بشکه خواهد رسید.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران کشوری مستقل و مقتدر است که برای امورمان به خوبی تصمیم‌گیری می‌کنیم بیان کرد: با راه اندازی 17 فاز جدید در پارس جنوبی و 10 فاز قبلی و همچنین با اضافه کردن میعاناتی که در کنگان و تابناک تولید می‌شود، می‌توانیم به یک میلیون بشکه ظرفیت میعانات گازی برسیم.
 
وی این میزان تولید را جهش بزرگی برای کشور دانست و گفت: بخش مهمی از درآمد این تولید باید به سمت صندوق توسعه ملی برود تا ظرف دادن تسهیلات برای سرمایه گذاری‌های جدید شود.
 
زنگنه با تاکید بر اینکه باید جایگاه خود را در بازارهای جهانی حفظ کنیم افزود: باید ظرفیت تولید نفت افزایش یابد و این مسئله از طریق میدان‌های مشترک صورت می‌گیرد.

وزیرنفت ادامه داد: امسال ‌بی‌سابقه‌ترین برنامه راه اندازی و فعالیت در دریا و خشکی را در فازهای پارس جنوبی داریم که برنامه ما رسیدن به افزایش تولید 100 میلیون متر مکعب در روزاست.
 
زنگنه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون فازهای پارس جنوبی گفت: سال گذشته به علت دیر به مدار رسیدن واحدهای پارس جنوبی و کمبود گاز 27 میلیارد لیتر فرآورده به ارزش 18 میلیارد دلار در نیروگاه‌ها مصرف کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه، سال آینده 100 میلیون متر مکعب دیگر نیز اضافه خواهد شد خاطرنشان کرد: فازهای باقی مانده پارس جنوبی تا سال 96 به پایان خواهد رسید.

وزیر نفت افزود:‌ در 5 ماهه امسال 54 درصد صرفه‌جویی در دادن سوخت مایع به نیروگاه‌ها در مقایسه با سال گذشته شده که برای محیط زیست بسیار مهم است، درآمد زیادی هم برای کشور ایجاد می‌کند.
 
زنگنه با اشاره به اینکه فاز 12 با ظرفیت کامل در مدار است افزود: دو ردیف فاز 15 با گاز ترش در حال کار کردن است.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه فاز 16 پارس جنوبی به زودی راه اندازی می‌شود ادامه داد: سکوی فاز 16 گاز را از دریا به می‌آورد که ان‌شاالله ظرف چند ماه آینده به مدار می‌آید.
 
وی با بیان اینکه دو عرشه فاز 12 پارس جنوبی در دریا در حال راه‌اندازی است اظهار داشت: سکوهای متعددی را در دریا و خشکی در حال راه اندازی هستیم.
 
زنگنه با بیان اینکه فازهای 13،20،19 و21 را به اتمام خواهیم رساند بیان کرد: باید برای پتروسیمی خوراک تخصیص دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه پالایشگاه خلیج فارس در طی یک سال گذشته چیست گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس مهمترین طرح راهبردی کشور در صنعت نفت پس از پارس جنوبی است.
 
وزیر نفت افزود: این پالایشگاه به علت مشکلاتی که داشت مدتی متوقف شده بود در حالی که اهمیت فوق العاده‌ای برای کشور دارد.
 
وی میزان تولید روزانه بنزین در این پالایشگاه را 36 میلیون لیتر دانست و عنوان کرد: با به مدار آمدن این پالایشگاه ما برای حدود 12 تا 13 سال از نظر حجم بنزین مورد نیاز داخلی خودکفا می شویم در حالی که از نظر کیفیت هم بنزین تولید استاندارد یورو 5 را خواهد داشت.
 
زنگنه پیشرفت فیزیکی این طرح را 75 درصد ذکر کرد و گفت: با پیگیری‌ها، تغییرات مدیریتی و رفع مشکلات هم اکنون کار به خوبی در حال انجام است.
 
 وی گفت: هدف کوتاه مدتی را برای نیمه اول 1394 تعریف کردیم که بر مبنای آن واحد اول حتی نه به طور کامل بلکه در زمان تعیین شده نفت گاز، نفت سفید، گاز مایع و نفتا تولید کند و سپس هر چند ماه واحدهای بعدی وارد مدار شوند.
 
زنگنه با اشاره به اینکه با همه پیمانکاران برنامه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم افزود: سال آینده تصور می‌کنم بیش از 12 میلیون تولید بنزین از آنجا اضافه شود، شاید شروع راه اندازی خط دو را هم داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: سال 1395 ان‌شا‌الله همه مجموعه وارد مدار می‌شود و ما صادر کننده گازوئیل و نفت سفید و عمده دیگر محصولات این پالایشگاه خواهیم بود و با اتکا به این تولیدات می‌توانیم به همه کشور بنزین یورو 4 و در برخی شهرها یورو 5 را بدهیم.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تکمیل پتروشیمی گفت: مهم‌ترین کار در مورد پتروشیمی‌ها تامین خوراک آنها است.
 
وی افزود: مرحله بعد و به عنوان یک وظیفه ملی دنبال کردن پتروشیمی‌هایی است که در مراحل آخر کار قرار دارند چرا که این‌ها متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیستند یا این شرکت سهام اندکی در آنها دارد.
 
وزیر نفت با بیان اینکه، واحد ایلام به مدار آمده و ظرفیت آن باید تکمیل شود خاطرنشان کرد: ‌در گلستان، همدان، کردستان و مهاباد باید واحدهای نیمه تمام کامل شوند.
 
زنگنه  با اشاره به اینکه باید به ظرفیت 80 میلیارد دلاری در پتروشیمی برسیم گفت: بقیه واحدهایی هستند که پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌ای ندارند و بزرگترین مشکل آنها فاینانس است به گونه‌ای که امیدواریم برخی ازآنها با فاینانس‌های چین گشایش شود و بتوانند فعالیت کنند.
 
وی با بیان اینکه، برخی دیگر با صندوق توسعه گشایش خواهند یافت ادامه داد: برای برخی دیگر هم باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری بود.
 
وزیر نفت با بیان اینکه تمام میعانات گازی در داخل فرآوری خواهند شد بیان کرد: هیچ یک از میعانات گازی تا 4 سال آینده دیگر صادر نخواهد شد.
 
زنگنه با اشاره به اینکه یک میلیون بشکه میعانات گازی تولید خواهیم کرد گفت: زیر 4 سال به یک میلیون بشکه خواهیم رسید.
 
وزیر نفت با بیان اینکه پالایشگاه سیراف از وضعیت خوبی برخوردار است تصریح کرد: نزدیک 20 شخص درخواست مشارکت کرده‌اند که در شهریور به ارزیابی آنها خواهیم پرداخت به طوری که 8 مشارکت را انتخاب خواهیم کرد.
 
وی مهمترین کار برای جلوگیری از خام فروشی را پتروشیمی دانست و افزود: بین 6 تا 8 واحد عظیم پتروشیمی را در نقاط مختلف کشور رصد خواهیم کرد تا گاز طبیعی به پلاستیک تبدیل شود به گونه‌ای که این تکنولوژی جدید است و از زیر دست آن باید شهرک‌های پتروشیمی پایین دستی درست شود تا از این طریق از خام فروشی جلوگیری کرد.
 
زنگنه با اشاره به تولید محصولات بالادستی پتروشیمی اظهار داشت: باید به محصول نهایی برسیم تا آنها وارد بازار مصرف شوند.
 
وی افزود:‌ ما از یک میلیارد دلار تولید سالانه پتروشیمی در سال 76 به 25 میلیارد دلار ظرفیت رسیدیم و برنامه ما رساندن به 80 میلیارد دلار ظرفیت تولید پتروشیمی است که این امر به یک سرمایه گذاری نزدیک به 75 تا 80 میلیارد دلار نیاز دارد که بخش مهمی از آن باید از منابع مالی خارجی تامین شود.
 
زنگنه گفت: گاز مایع، یا گاز طبیعی یا اتان باید به مواد پتروشیمی تبدیل شود و اگر بتوانیم ادامه بدهیم بالادستی‌های پتروشیمی که مثلا اتیلن یا پروپیلن تولید شود در صنایع زیر دستی توسعه پیدا کند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون میادین مشترک اضافه کرد: بزرگترین کار را با عراق در غرب کارون داریم با میدانی که بخشی از آن با عراق مشترک است و آن 700 هزار بشکه افزایش تولید که امری بی‌سابقه در تاریخ صنعت نفت ایران چه از نظر میزان تولید در این مدت کم و چه از جهت تامین آن از میدان‌های مشترک است.
 
زنگنه گفت: با قطر هم فازهای پارس جنوبی را مشترک داریم که فکر می‌کنم بتوانیم سه ساله تمام کنیم و این هم جهش بزرگی در تولید گاز و میعانات گازی ایران و تولید خوراک برای پتروشیمی‌های پایین دستی است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون  مشارکت بخش خصوصی در تجارت نفت و گاز افزود: هر کس از بخش خصوصی بیاید ما نفت یا فرآورده‌های آن یا میعانات را می‌فروشیم ولی باید حداقل‌هایی را داشته باشند.
 
زنگنه سالم‌ترین و منطقی‌ترین راه را بورس انرژی دانست و افزود: در حد نمونه نفت خام و میعانات گازی را عرضه کردیم ولی باید مشکلات آن رفع شود.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه میعانات گازی در حد نامحدودی عرضه می‌شود خاطرنشان کرد: ما قیمت را به صورت 100 درصد عرضه کرده‌ایم اما حاضریم به قیمت فوب خلیج فارس که 95 درصد است عرضه داشته باشیم.
 
وی اضافه کرد: قرار نیست افراد با رانت زندگی کنند بلکه باید با کار و تلاش به پیشرفت برسند.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان چه اقداماتی را انجام داده اید تصریح کرد: مذکراتی را با وزارت علوم انجام داده‌ایم تا دانشگاه‌ها در افزایش ضریب بازیافت نفت از میدان‌های نفتی مشارکت جدی کنند.
 
وی افزود: 6 تا 7 دانشگاه داریم که امکان چنین پژوهش‌هایی را دارند که این دانشگاه‌ها شامل امیرکبیر، شریف، شیراز، سهند، پژوهشکده نفت و واحدهایی از دانشگاه آزاد است.
 
زنگنه ادامه داد: به هر یک از این واحدها تعدادی از میدان‌های نفتی اختصاص داده شوده است تا آنها بر مبنای موافقت نامه‌هایی 10 ساله و تمام وقت مسائل این میدان‌ها را کامل دنبال کنند به صورتی که ما افزایش تولید داشته باشیم و مشکلات بهره‌برداری آنها حل شود.
 
وی با اشاره به اینکه، دانشجویان ارشد و دکتری روی این‌ها پروژه ها کار می‌کنند گفت: پس از یک مدت ما دارای یک عده افراد هستیم که تخصص آنها و تمرکزی فعالیتشان روی یک میدان خاص خواهد بود که این کار بزرگی است.
 
وزیر نفت افزود: 10 خانواده کالایی را مشخص کردیم در نفت که نیاز به ساخت دارند، کالاهایی که پرشمارند و تولید آنها در داخل اقتصادی است.
 
وزیر نفت افزود: این شرکت‌ها باید تدوین فناوری کنند، این فناوری را پیاده کنند، با استانداردهای لازم تولید و تایید شده به ما تحویل دهند.
 
وی ادامه داد: پیگیری کردیم که تا مهر ارقام و اقلام اصلی آن در تولید داخلی این موضوع مشخص شود تا هم تولید داخلی و اشتغال راه بیافتد و هم ما به روش آسانتری برای تامین نیازهایمان برسیم.
 
زنگنه با اشاره به بندی از قانون بودجه امسال درمورد بهینه‌سازی گفت: کارهای زیادی را در این موضوع شروع کرده‌ایم که یک رقم ساده آن بودجه‌ای بالغ بر 8 هزار میلیاد تومان گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاهایی است که گاز نداشتند و می‌خواهیم ظرف 3 سال آن را به پایان برسانیم.
 
وی افزود:‌ همه کارهای آن انجام شده و ما در حال ارسال موضوع به شورای اقتصاد برای کسب مجوز آن هستیم.
 
زنگنه کمک به توسعه مترو در شهرهای بزرگ را هم راه حل دیگری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی دانست و گفت: در 8 شهری که مترو ایجاد می‌شود ما گفته‌ایم مبلغی را پرداخت خواهیم کرد تا با اتکا به این تعهد، واگن‌ها و دستگاه‌های جدید را خریداری کند.
 
وی تصریح کرد:‌ در راه آهن و توسعه حمل و نقل ریلی این موضوع مطرح شده است که حدود 140 هزار تاکسی عوض و گاز سوز شود و 17 هزار اتوبوس هم مشمول این موضوع می‌شود بنابراین، این امر موجب کاهش مصرف می‌شود و از محل صرفه جویی آن را بازپرداخت می‌کنیم.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه، با تفاهمی که با شهرداری تهران انجام شد قرار است 400 هزار موتورسیکلت برقی وارد شود که تاثیر زیادی در بهبود هوای تهران دارد افزود: ما ذیل موارد تاکید شده در اقتصاد مقاومتی طرح‌ها را تعریف کردیم، اهداف برای آن گذاشتیم و منابع آنها را بررسی کردیم.
 
زنگنه در پایان به بخشی از صحبت‌های خود در یکی از برنامه‌های سیما اشاره کرد و گفت: در آن برنامه به حداقل 8 هزار میلیارد تومان اصل پول نفتی اشاره شد که ب.ز. برده و نداده است، آنجا من گفتم این فرد تنها نبود و حتما کسان دیگری هم سهیم بوده‌اند.
 
وی از قوه قضائیه قدردانی کرد و ادامه داد: برداشت سوئی از این صحبت‌ها انجام شده و منظور اینجانب هرگز مدیران نفتی نبوده است چرا که مدیران بالای نفتی از جمله وزیر پیشین نفت افرادی زحمت‌کش و صادق بوده‌اند.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.