بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

آیات 51 -52 سوره نمل

وَمَکرُواْ مَکراً وَمَکرْنَا مَکراً وَهُمْ لاَ یشْعُرُونَ (50) فَانظُرْ کیفَ کانَ عَقِبَةُ مَکرِهِمْ اءَنَّا دَمَّرْنَهُمْ وَقَوْمَهُمْ اءَجْمَعِینَ (51)

و (آن نه گروه مفسد) دست به تدبیر بزرگی زدند و ما نیز به تدبیر بزرگی دست زدیم، ولی آن‌ها نمی‌فهمیدند. (50) پس بنگر که پایان تدبیر آنان (و شبیخون به صالح و کسانش) به کجا انجامید، ما آنان و قومشان همگی را هلاک کردیم. (51)

* هلاکت قوم ثمود با چند تعبیر در قرآن آمده است:
الف: زلزله. (فاخذتهم الرَّجفة)(اعراف، 78)
ب: صاعقه. (فاخذتهم الصاعقة)(ذاریات، 44)
ج: صیحه. (و اَخَذ الّذین ظلموا الصَیحة)(هود، 67)
البتّه هیچ مانعی ندارد که هر سه عذاب، در یک زمان واقع شده باشد.

* یکی از نمونه‌های مکر الهی، همان مهلت و نعمت دادن به گناهکاران است، تا آنان سرگرم شوند و همین که پیمانه‌ی آنان پر شد، ناگهان به قهر الهی گرفتار شوند.
* کیفرهای الهی، با جُرم انسان متناسب است. (مکروا مکرنا)
* کسانی که علیه اولیای خدا توطئه می‌کنند، طرف آن‌ها خداست. (مکروا مکرا و مکرنا مکرا)
* در برابر نقشه‌های کفّار شما نیز باید اهل تدبیر و نقشه باشید. (مکروا مکرا و مکرنا مکرا)
* خداوند تدبیر مردم را می‌داند، امّا مردم تدبیر او را نمی‌دانند. (وهم لایشعرون)
* چوب خدا صدا ندارد. (مکرنا... و هم لایشعرون)
* تاریخ، بر قانون و سنّت معینی استوار است و دقّت در آن، برای دوران‌های دیگر سودمند است. (فانظر کیف کان عاقبة مکرهم)

* سنّت الهی بر پیروزی حقّ بنا نهاده شده است. (فانظر کیف کان عاقبة مکرهم)
* زود قضاوت نکنید؛ از توفیقاتی که به خاطر مکر، نصیب بعضی‌ها می‌شود، فریب نخورید، بلکه به عاقبت آنان توجّه کنید. (عاقبة مکرهم)
* آماده باش دشمنان برای ارتکاب جنایت، سبب قهر الهی است، گرچه آنان به اهداف پلید خود نرسند. (دشمنان، هم قسم شدند تا پیامبر را بکشند و در کمین هم نشستند، ولی حضرت را نکشتند، لکن خودشان هلاک شدند). (دمّرناهم)
* پیروی از مفسدان، عقوبت دارد. (دمّرناهم و قومهم)

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار