اصفهان/

تراز تجاری منفی کشاورزی تا چهار سال آینده به دو میلیارد دلار می رسد

معاون زراعت وزارت کشاورزی گفت: تراز تجاری منفی کشاورزی کشور تا چهار سال آینده به دو میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان،عباس کشاورز در افتتاحیه گردهمایی سراسری مدیران شرکت های خدمات حمایتی کشاورزی در اصفهان افزود: وابستگی کشاورزی به خارج از کشور در سال های اخیر بشدت افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه واردات کشاورزی به بیش از 14 میلیارد دلار در سال رسیده است، ادامه داد: برای بیش از 45 درصد جمعیت کشور از خارج غذا وارد می شود.
معاون وزیر کشاورزی افزود: تامین محصولات کشاورزی در کشور از 85 درصد در برنامه اول توسعه به کمتر از 60 درصد رسیده و این به معنی ناامنی غذایی است.
وی با تاکید بر اینکه نوار ساحلی کشور درمعرض تهدید است، گفت: امکان توسعه کشاورزی از نظر افزایش سطح زیرکشت وجود ندارد بلکه با تهدید کاهش نیز مواجه شده است.
وی ادامه داد: بیش از 159 هزار هکتار سطح زیرکشت زمین های کشاورزی اصفهان کاهش یافته و ممکن است این روند افزایش یابد.
کشاورز اضافه کرد: بی تدبیری ها و نادیده گرفتن واقعیت ها ما را با چالش های بسیاری در حوزه کشاورزی روبرو کرده است.
وی تاکید کرد: حیات از شرق اصفهان در حال رخت بر بستن است و وضعیت کشاورزی تنها در برخی مناطق مانند خوزستان و غرب کشور مناسب است.
وی اظهار کرد: عملکرد گندم هر کشاورز از اوایل دهه 80 تاکنون از سه هزار و 700 کیلوگرم به حدود دو هزار و 700 کیلوگرم رسیده و فقط هزینه را برای کشاورز جبران می کند.
وی گفت: این مساله که مصرف کود شیمیایی و سم کشاورزی کشور را آلوده کرده واقعیت ندارد و مصرف کود در دنیا نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم خواهد داشت.
معاون وزیر کشاورزی ادامه داد: اگر مصرف کود شیمیایی در کشور به کمتر از 60 درصد برسد باید آماده کاهش تولید محصولات کشاورزی باشیم.
وی با بیان اینکه نیاز گیاه به کود و عناصر غذایی غیر قابل انکار است، اضافه کرد: در کشورهای اروپایی مانند فرانسه بیشتر از کشور ما کود شیمیایی و سم استفاده می شود اما این نکته مهم است که ما از نوع کودی که آنها مصرف می کنند جامانده ایم و سم خوب به کشاورزان نمی دهیم.
وی از چالش های پیش روی کود شیمیایی را عرضه نکردن آن با ترکیبات مناسب دانست و افزود: کودهای مصرفی در کشور هنوز به دهه 30 و 40 برمی گردد و در عرضه کود بسیار جزیی نگر هستیم.
عباسی اضافه کرد: عدم اطلاع رسانی برای افزایش دانش کشاورزان و آگاهی آنها درباره عناصر جدید غذایی گیاهان و بازار آشفته کود به دلیل عرضه نشدن کود با کیفیت و عدم مدیریت صحیح در این باره از دیگر چالش های بحث کود است.
وی تاکید کرد: دولت به سلامت غذایی بسیار اهمیت می دهد و مصرف عناصر شیمیایی و انواع سم ها و کودها متناسب با محصولات نیست.
وی گفت: تامین کنندگان کود شیمیایی باید دانش خود را بالا برده، اطلاعات منطقه ای را افزایش دهند و به دنبال طراحی فرمول کودی مناسب برای مناطق باشند.
گردهمایی سراسری مدیران شرکت های خدمات حمایتی کشاورزی به مدت دو روز در اصفهان برگزار می شود.
هدف از برگزاری این گردهمایی که امروز با حضور 100 مدیر شرکت های خدمات حمایتی کشاورزی سراسر کشور و کارشناسان حوزه کشاورزی آغاز شد، تعیین راهبردها و برنامه ریزی ها برای تامین نهاده های کشاورزی و تعامل موثرتر با کشاورزان است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: اصفهان ، بخش ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.