به گزارش
حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبر نگاران به نقل اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیتالله صادق آملی لاریجانی در نخستین جلسه مسئولان عالی قضایی در دوره جدید فعالیت دستگاه قضا افزود: بیعت مجدد خود را با مقام معظم رهبری در انجاز اهداف نظام جمهوری اسلامی، چه اهدافی که در قانون اساسی بیانشده است و چه منویات رهبر معظم انقلاب در راهبری این نظام اعلام میداریم.
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه بیانات اول تیرماه مقام معظم رهبری و حکم انتصابی که اخیراً صادر فرمودهاند، «مسیر روشنی» را برای دستگاه قضا ترسیم کرده است، تصریح کرد: مطمئناً مسئولان قضایی در دوره جدید با نیروی بیشتری در تحقق اهداف ترسیمشده همراهی خواهند کرد.
آیتالله آملی لاریجانی اظهار کرد: هرچند مسئولان قضایی خود به برخی کاستیها معترفند و میدانند مردم از دستگاه قضایی انتظار بالایی دارند که همه آنها هنوز برآورده نشده است، اما در عین حال اعلام میکنیم که این دستگاه توفیقهای بسیاری هم در سالهای اخیر داشته است.
رئیس قوه قضاییه بابیان اینکه همانگونه که پیشازاین هم اعلام کردهام « سخنان خلاف واقع و سیاه نمایی» رسانههای بیگانه و ضدانقلاب نمیتواند زحمات و تلاشهای کارکنان دستگاه قضایی را تحتالشعاع قرار دهد، «جمعکردن جریان فتنه» از کشور را «کار مهم» این دستگاه دانست و گفت: برخی فتنه را جریانی زماندار میدانند که اینک تمامشده است؛ اینکه بساط فتنه برچیده شد حرف درستی است اما مهم این است که مشخص شود ما از فتنه چه تحلیلی داشتهایم و اصلاً جریان فتنه را فتنه میدانیم یا نه؟
آیتالله آملی لاریجانی با انتقاد از برخی اظهارنظرات راجع به فتنه تأکید کرد که اگر کسی اصل فتنه را قبول داشته باشد، نباید «اصحاب فتنه» را به کار بگمارد و افزود: اگر کسانی از فتنه برگشتند اشکالی وجود ندارد چون انسان جایزالخطاست اما قابلپذیرش نیست آن دسته از فعالان فتنه که هنوز هم بر مواضعشان پافشاری میکنند در دستگاههای حکومتی بر مناصب مدیریتی قرار بگیرند.
رئیس دستگاه قضا با انتقاد از دیدگاهی که آثار فتنه را پایانیافته تلقی میکند یادآور شد: انقلاب اسلامی نیز پدیدهای تاریخی بود اما اهدافش تا امروز زنده است و همچنان دنبال میشود. ممکن است کسی بگوید فتنه جریانی تاریخی بود و گذشته است اما آثارش وجود دارد و باید دید آیا کسانی که این جریان را ساختند از آن عدول کردهاند یا همچنان همان مواضع را تکرار میکنند؟ این برای ما معتقدان به انقلاب و مسئولان کشور بسیار مهم است.
آیتالله آملی لاریجانی « عادیسازی چهرههای فتنه» در برخی رسانههای کشور را حرکتی برخلاف «امنیت» ارزیابی کرد و گفت: کسانی که بعد از اتمامحجت مقام معظم رهبری در نماز جمعه تاریخی ایشان در مقابل ولیفقیه ایستادگی کردند، عملکردشان توجیهی ندارد و حداقل نباید به این افراد مجال تصدی سمتهای مدیریتی داده شود.
رئیس قوه قضاییه یکی از دلایل تلاش برای تخریب دستگاه قضایی از سوی نهادهای ضدانقلاب و رسانههای رسمی دولتهای آمریکا و انگلیس را نقش قوه قضاییه در برخورد با فتنه دانست و اظهار کرد: البته در برخورد با فتنه نقش اصلی با مردم بود و دستگاه قضایی تنها به وظایف قانونی خود عمل کرد.
آیتالله آملی لاریجانی با بیان اینکه قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی نیز از «کارنامه قابل قبولی» برخوردار است خاطرنشان کرد: فراموش نمیکنیم در جریان رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی بسیاری تبلیغ میکردند که دستگاه قضایی توان رسیدگی به این پرونده را ندارد اما دیدیم که باصلابت و دقت به آن رسیدگی شد.
رئیس دستگاه قضا برخورد این دستگاه با مفاسد اجتماعی را نیز «قاطعانه» توصیف کرد و افزود: البته ریشهکنی مفاسد صرفاً کار قوه قضاییه نیست، بلکه باید همه دستگاهها دستبهدست هم بدهند و ریشههای مفاسد را شناسایی و خشک کنند.
آیتالله آملی لاریجانی دنبال کردن سیاست «پیشگیری از وقوع جرم» و « برخورد جدی با جرائم خشن» را از دیگر ویژگیهای عملکرد دستگاه قضا در سالهای اخیر برشمرد که اقبال عمومی را نیز در پی داشت و تصریح کرد: برخورد قوه قضاییه در برابر جرایمی که با امنیت مردم سروکار دارد مانند سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف، قاطعانه و شدید است و در این زمینه به سروصداهای حقوق بشری نیز اعتنایی نداریم.
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه قوه قضاییه با ادعاهای حقوق بشری از موازین شرعی و قانونی عدول نمیکند افزود: کسی که بر روی مردم اسلحه بکشد محارب است و مطابق با این عنوان با او برخورد میشود. همچنین برخی از مفاسد اقتصادی نیز از مصادیق افساد فیالارض است.
رئیس قوه قضاییه در پایان این بخش از سخنانش اعلام کرد که در دوره جدید تحولاتی در ساختار و تشکیلات دستگاه قضا و همچنین تغییراتی در سطوح مدیریتی قوه قضاییه ایجاد خواهد شد.
آیتالله آملی لاریجانی با توجه به در پیش بودن هفته دولت این مناسبت را به رئیسجمهوری و هیئت دولت تبریک گفت، همچنین از پیام تبریک رئیسجمهوری به مناسبت ابقای رئیس قوه قضاییه تشکر کرد.
رئیس دستگاه قضا در ابتدای سخنانش در جلسه مسئولان عالی قضایی ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت گفت و افزود: شیعیان بهخصوص از باب ترویج معارف دین و اغتنام فرصتی که آن امام برای تعلیم اصحاب و القای معارف دینی در مذهب تشیع داشتند، مدیون ایشان هستند.
آیتالله آملی لاریجانی بابیان اینکه معارف ائمه اطهار (ع) برخاسته از «مواجهه با باطن هستی» است اظهار کرد: همانطور که معرفت کتاب خداوند معرفت نقلی صرف نبود، بلکه پیامبر گرامی اسلام (ص) با شهود و رسیدن به حقایق، این کتاب را از طرف حق متعال برای مردم آورده است، معارف ولوی و آنچه از ناحیه ائمه اطهار (ع) برای مؤمنان آورده شده است، صرفاً معارف نقلی نیست.
رئیس دستگاه قضا افزود: یکی از خطاهای فاحش در زمان ما این است که برخی از مدعیان روشنفکری ادعا کردهاند معارف قرآنی و دینی ائمه (ع) محدود به معارف بشری است و در چارچوب معارف بشری فهم میشود آنهم بهنحویکه سرتاپا مصرفکننده معارف بشری باشد. این مغالطه ازآنجا برخاسته است که توجه نکردند معارف ائمه (ع) برخاسته از یک منبع مستقل باطنی و شهود حقایق توسط ولی خدا است و این چیزی نیست که با گفتگو و بحث و نقد به دست آید.
آیتالله آملی لاریجانی تأکید کرد: ما نمیگوییم در معارف ائمه منطق و استدلال نیست، اما کثیری از این معارف برخاسته از مواجهه حضوری با عالم حق است و این مواجهه حضوری برای هرکسی به دست نمیآید.
رئیس قوه قضاییه سپس روایتی از جلد اول اصول کافی را مبنی بر اینکه «وَ اللهِ إنِّی لَاعْلَمُ کِتَابَ اللهِ مِنْ أوَّلِهِ إلَی آخِرهِ کَأنَّهُ فِی کَفِّی. فِیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ وَ خَبَرُ مَا کَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ کَائِنٌ. قَالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ: فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ.» قرائت کرد و گفت: امام صادق (ع) در این روایت به مضمون فرمایش حقتعالی که «فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ» (که اصل آن در قرآن تبیاناً لکل شیء است) استناد میکند و در ادامه حضرت میفرماید آنچه تبیان کلشی است در اختیار من است و کتاب خدا را از اول تا به آخرش میدانم. منظور حضرت صرفاً کتاب لفظی و مکتوب نیست چون فرموده است «ِفیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ وَ خَبَرُ مَا کَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ کَائِنٌ» خبر آسمانها و خبر زمین و خبر آنچه بوده است و خبر آنچه خواهد آمد در کتاب حق متعال است.
آیتالله آملی لاریجانی از مغالطهای دیگر در این باب نام برد و اظهار کرد: اگر کسانی فکر میکنند میتوان بهجای معارف ائمه (ع) فلسفه را گذاشت، آنها نیز اشتباه میکنند. ما معتقدیم بحثهای فلسفی میتواند موجب دسترسی به حقایق شود. اما باید بدانیم مسیر تفکر، انتقال از مفهوم به مفهوم و استدلال کردن یک مسیر است و مواجهه حضوری با عالم حقایق، کشف عینی حقایق و انتقال آن از طریق الفاظ و اعمال و رفتار یک طریق دیگر است.
رئیس قوه قضاییه محرومیت خودخواسته بعضی از مدعیان روشنفکری از انوار ناشی از منبع فیض حق را محرومیتی عجیب خواند و تأکید کرد: حوزههای علمیه باید همانطور که در بحث فروعات فقهی کار میکنند و اجتهاد مستمر دارند، در امور اصولی هم از اخلاق گرفته تا مبانی اعتقادی، باید با نگاه اجتهادی معارف حقه را موردبررسی اجتهادی قرار دهند.
آیتالله آملی لاریجانی در ادامه روایتی از امام صادق در کتاب توحید شیخ صدوق قرائت کرد با مضمون «سئل أبو عبد الله (ع) عن التوحید، فقال: هو عز وجل مثبت موجود ... والله نور لا ظلام فیه، حی لا موت له وعالم لا جهل فیه وصمد لا مدخل فیه، ربنا نوری الذات حی الذات، عالم الذات، صمدی الذات» و گفت: واقعاً این معارف را بهآسانی نمیتوان فهم کرد و بهآسانی هم نباید از دست داد؛ امام (ع) موضوع را اینطور تبیین میکند که حقیقت خداوند نوری است که هیچ ظلمتی در او نیست، حیای است که هیچ موتی ندارد، عالمی است که جهل در او راه ندارد، صمدی است که هیچ مدخلی و راه نفوذی در او نیست.
رئیس دستگاه قضا روایتی از امام محمدباقر (ع) را نیز خواند که آن حضرت فرموده «قالان الله تبارک و وَ تَعَالَی کَانَ وَ لَا شَیْءَ غَیْرُهُ نُوراً لَا ظَلَامَ فِیهِ وَ صَادِقاً لَا کذِبَ فِیهِ وَ عَالِماً لَا جَهْلَ و حی لاموت فیه» و با بیان اینکه روایتی با این مضمون کمتر پیدا میشو گفت: براساس تعبیر امام محمدباقر (ع) خداوند در صعقی و مرتبه ای بود که هیچ شیئی با او نبود، نوری که هیچ ظلمتی در او نیست، صادقی که هیچ کذبی در او نیست. پس از این عبارات تعبیر عجیبی میبینیم مبنی بر اینکه «کذلک هوالیوم » یعنی امروز هم همینطور است و «کذلک لایزال ابداً» تا ابد هم همینطور خواهد ماند زیرا حق متعال نحوه بودنش طوری است که مجالی برای استقلال هیچ شیئی باقی نمیگذارد.
رئیس دستگاه قضا تفسیر معارف اهلبیت (ع) را ضروری برشمرد و افزود: البته این تفسیر، تفسیر کلام منبعث از عالم باطن است. معارف اهلبیت (ع) را باید گرامی بداریم؛ این معارف در باب فروع، راه را برای عمل فقهی باز میکند، در باب اخلاق راه را برای عمل اخلاقی باز میکند، معارف اصولی آنها در باب توحید، نبوت، معاد و ولایت راه را برای معرفت انسان به باطن هستی باز میکند.
انتهای پیام/