نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ایجاد نمایشگاه‌های بین المللی داخلی و خارجی به عنوان امری زیربنایی برای رونق بخش اقتصادی مطرح است.

به گزارش روح الله بیگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت:ایجاد نمایشگاه در صنایع و بخشهای مختلف اقتصادی در معرفی محصولات و خدمات و بازاریابی نقش بسزایی دارد.

* توسعه اقتصاد کشور با برگزاری نمایشگاه ها

توسعه اقتصادی در هرکشوری علاوه بر رشدکمی تولید با بکارگیری ظرفیتهای فیزیکی، انسانی و اجتماعی ظرفیتهای تولیدی را متحول می کند و منجر به افزایش ظرفیتهای تولید می شود.

بی شک دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و توسعه همه جانبه، نیازمند پیروی از الگوهای مناسب توسعه اقتصادیست و در سالهای اخیر در جمهوری اسلامی ایران برای رهایی از وابستگی به نفت، سیاست جایگزینی صادرات غیرنفتی برای تامین ارز مورد نیازکشوریعنی صنایع داخلی ازطریق تشویق به تولید کالاهای وارداتی و صدورکالاها به دیگرکشورها ، بیش از هرزمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

در این زمینه اقتصاد دانان ایجاد نمایشگاههای بین المللی داخلی و خارجی را بعنوان امری زیر بنایی برای رونق بخش اقتصادی مطرح کردند و اکنون نمایشگاههای بین المللی بعنوان یکی از کانالهای معرفی کالاهای تولید شده و انتقال فنآوری در دنیا می تواند نقش بسیار موثری را در فرایند توسعه صادرات غیر نفتی ایفا کند.

وی در ادامه افزود:بسیاری از بازارها و قراردادهای تجاری در نمایشگاهها شکل میگیرد و همچنین با وجود رشد سریع فناوری و شبکه اینترنت،نمایشگاههای بین المللی به جهت امکان بازدید حداکثری در مدت چند روزه مورد توجه هستند .

* نمایشگاه بهترین راه افزایش تجارت

نمایشگاههای خارجی و بین المللی به عنوان مکان سازمان یافته ای به منظور افزایش تجارت برای استفاده بهتر از منابع ملی، پیشرفت فنی، کاهش بیکاری، گسترش بازار به آنسوی مرزها و افزایش درآمد های ارزی با نمایش محصولات و پیشرفت های جدید ، توسعه بازار، اخذ نمایندگی و سفارش و فروش کالا، تغییر باورها، بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف برای رفاه اقتصادی نقش کلیدی دارد.

بیگی تصریح کرد:بی شک حضور در شرکتهای فعال در یک صنعت وکشورهای مختلف برای خرید یا فروش کالا یا خدمات ،بسیار زمانبر و هزینه بر است اما در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز و پتروشیمی امسال تعداد شرکت کنندگان خارجی از 195 به 600 رسید و شرکتهای داخلی نیز از 800 به 1200 رسیدند. این  افزایشها نشان می دهد که هنوز نمایشگاههای بین اللملی بهترین محل برای عرضه توانمندی هاست.
 
* مشکلات برگزاری نمایشگاه ها

محل برگزاری نمایشگاه ها باید به دقت بررسی شود، تمامی امکانات و نیازهای آن در نظر گرفته شود، از نظر رفت و آمد و وجود اتوبوس و مترو و دیگر امکانات مربوط به حمل و نقل عمومی شرایط در نظر گرفته شود، بدون شک، هم حضور مردم در نمایشگاه ها آسان می شود، هم افرادی که در اطراف نمایشگاه زندگی می کنند، از برگزاری نمایشگاه اظهار ناخرسندی نخواهند کرد. در حالی که نمایشگاه ها هنوز در زمان برگزاری با مشکلاتی مواجه هستند و با چنین شرایطی نمایشگاه ها  به مراتب دشوارتر و خسته کننده تر می شوند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی در رابطه با مشکلات نمایشگاه ها بیان کرد:در سالهای اخیر نمایشگاههای خوبی در حوزه های مختلف برگزار شده است . مشکلات مربوط به برگزاری چنین نمایشگاههای مربوط به سختی رفت وآمد وپارکینگ  و خدمات مختلف است .ضمنا در برخی صنایع نیاز به ایجاد نمایشگاه دائمی احساس میشود .که در این خصوص همکاری انجمن ها ،اتحادیه ها با وزارتخانه های مربوطه میتواند در برپایی بهتر نمایشگاههای دائمی موثر باشد.

وی در پایان تاکید کرد:توزیع  با برنامه نمایشگاهها در سراسر کشور با توجه به قابلیتهای هر استان میتواند ضمن توسعه گردشگری ،اقتصاد شهرستانها و استانها را نیز سبب شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار