سید افقهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

تلاش اوباما برای مسلح کردن کردستان عراق/ داعش در حال نزدیک شدن به خطوط قرمز آمریکاست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: داعشی‌ها به دلیل تفکر ایدئولوژیک، ابتدا مثل القاعده با آمریکا سازش کردند! سپس آمریکا از طریق تحویل سلاح، پول، اطلاعات و آموزش آن‌ها را پشتیبانی مالی کرد و حالا این گروهک تروریستی در حال نزدیک شدن به خطوط قرمز آمریکاست!

"سیدهادی سیدافقهی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران درباره حمله هوایی آمریکا به مواضع داعش گفت: کشور و حکومت مرکزی عراق خودش برای حمله به داعش از آمریکا درخواست کمک کرده، اما سوریه تاکنون چنین درخواستی از آمریکا نداشته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: مصوبه ۲۰۱۷ شورای امنیت که تحت فصل ۷ است بسیار خطرناک است، زیرا این مصوبه اجازه به کارگیری سلاح، زور و قدرت را صادر می‌کند و این برای زدن داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه است.

سیدافقهی افزود: آمریکا دنبال حمله به سوریه بود و حالا به صورت غیر مستقیم مجوز حمله به داعش در خاک سوریه را گرفته است و این موجب اخلال در سیادت سوریه است.

وی در تشریح هدف آمریکا از حمله به داعش گفت: هدف آنها تطهیر خود از ارتباط با تروریست‌های داعش است، تا نشان دهند هیچ ارتباطی با آنها ندارند و هر آنچه که از ارتباط با آن‌ها گفته می‌شود دروغ است.

دروغ بزرگ اوباما

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به کشتار اخیر ۸۰ نفر از مردان ایزدی توسط داعش گفت: اوباما به افکار عمومی دنیا دروغ گفت که ما مسئله ایزدی‌ها را حل کردیم چنانچه داعشی‌ها ۸۰نفر از مردان ایزدی را کشته و ۱۴۰ نفر از زنان آن‌ها را به اسارت گرفتند.

وی با بیان اینکه حرکات آمریکا ابهام آمیز است چرا که آنها برای مبارزه با تروریست فقط داعش و جبهه النصره را نام برده‌اند، گفت: مگر جبهه الاسلامیه و احرارالمسلمین تروریست نیستند؟ مگر این‌ها با دولت مرکزی سوریه نمی‌جنگند؟

برنامه‌ریزی‌ گسترده برای کردستان

سیدافقهی با تاکید بر اینکه آمریکائی‌ها در ابعاد نظامی، جاسوسی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به شدت با گروه کردستان در حال برنامه ریزی و سرمایه گذاری گسترده‌ای هستند، تصریح کرد: در اصل این برنامه ریزی برای کردستان نیست! زیرا کردستان با سه جهت جغرافیایی، منطقه‌ای حساس است که به ایران، ترکیه و سوریه ارتباط دارد و از طریق آن هم به قفقاز و روسیه راه پیدا می‌کند، تا یک اوکراین دیگری هم برای روسیه پدید آورند وعلیه ایران هم از طریق کردستان جاسوسی کرده و عملیات خرابکارانه انجام دهند.

وی تلاش‌های آمریکا برای مسلح کردن، کردستان عراق را قابل توجه خواند و گفت: آمریکا قرارداد نظامی را که خودش با دولت مرکزی عراق بسته‌، امضا کرده‌ و پولش را هم گرفته‌ هنوز اجرایی نکرده و نمی‌کند، اما از کنگره مصوبه می‌گیرد که اقلیم کردستان را مسلح کند، تا اگر بارزانی خواست اعلام استقلال و جمهوری کردستان را بکند، دولت مرکزی نتواند برخورد نظامی کند و اقلیم را برهم زند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: به قدری اقلیم کردستان را به لحاظ تسلیحاتی قوی می‌کنند، که اگر هم در آینده، دولت مرکزی از طریق روسیه یا بلاروس سلاح دریافت کرد، نتواند علیه کردستان اقدام موثر کند.

وی طرح داعش را یک طرح بسیار بزرگ، پیچیده و خطرناک برای کل منطقه خواند و خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به محض اینکه احساس کردند، ممکن است خطر داعش دامن‌گیر خودشان شده و به داخل کشورشان سرایت کند و به منافع، استقلال و آرامششان ضربه بزند، فریاد زنان به طرف شورای امنیت رفتند و مصوبه‌ای خطرناک‌تر از داعش تصویب کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه همه اسناد، مدارک و شواهدی که وجود دارد، مسئله همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی در حمایت از داعش، را انکارناپذیر می‌کند تاکید کرد: کتاب "انتخاب‌های سخت" نوشته خانم کیلینتون این حمایت‌ها را افشا می‌سازد و آشکارا می‌گوید که می‌خواستیم قبل از استقرار داعش در عراق، آن را در منطقه جغرافیایی صحرای سینا ایجاد کنیم، تا سبب کوچ اجباری فلسطینیان شود و در این مورد با ۱۰۰ کشور هم رایزنی کرده بودیم.

سیدافقهی با تاکید بر اینکه در این مصوبه بر سر روسیه و چین کلاه رفت، اظهار داشت: تصویب این مصوبه در شورای امنیت خیلی مبهم و چند پهلو است و روند مشکوکی را طی می‌کند، که بازتاب آن بعدها مشخص می‌شود.

وی افزود: کوچ دادن اقلیت‌ها، نسل کشی و اعدام‌های دسته جمعی هم در همین راستاست و نکته مهم این است که آمریکایی‌ها برای داعش چه ماموریتی طراحی کرده بودند و داعش در عمل چه کرد؟

این کارشناس سیاست خارجی در همین راستا گفت: آیا واقعا ماموریت داعش همین نسل‌کشی‌ها، ‌خرابکاری‌ها و نا‌امنی‌هایی که ما می‌بینیم بوده است؟ و یا اینکه غربی‌ها یک خطوط قرمزی هم برای داعش تعریف کرده بودند که الان داعش جسارت‌های بیش از حدی نشان می‌دهد که با امنیت و منافع غرب در تضاد و تقابل است.

وی در توضیح دلیل همکاری داعش و آمریکا گفت: داعشی‌ها به دلیل تفکر ایدئولوژیک، ابتدا مثل القاعده با آمریکا سازش کردند! سپس آمریکا از طریق تحویل سلاح، پول، اطلاعات و آموزش آن‌ها را پشتیبانی مالی کرد و حالا این گروهک تروریستی در حال نزدیک شدن به خطوط قرمز آمریکاست!

سیدافقهی تاکید کرد: اکنون داعش در حال نزدیک شدن به خط قرمز آمریکا و هم پیمانانش است.

پس لرزه‌های انتخاب العبادی

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با اشاره انتصاب العبادی در سمت نخست وزیری عراق اظهار داشت: الان معلوم نیست که العبادی موفق به تشکیل کابینه می‌شود یا خیر و اگر موفق نشود، کرد‌ها دومین فراکسیون اکثریت می‌شوند، و فواد معصوم کرد، به فراکسیون کرد در پارلمان دستور می‌دهد که کابینه را شما تشکیل دهید، آن وقت برای تشکیل کابینه به دولت قانون، مجلس اعلا و عادل عبدالمهدی مراجعه می‌کنند و در ‌‌نهایت کرد‌ها کل بیت شیعه را به هم می‌ریزند و یک شکاف جدی با دستور آمریکا ایجاد می‌کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار