آغاز جنگ جهانی دوم، روز پدافند هوایی، آغاز هفته بانکداری اسلامی، آغاز ساخت برج معروف "پیزا"، کودتا در لیبی به فرماندهی "معمَّر قذافی" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 10 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 5 ذی القعده 1435 هجری و 1 سپتامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

روز پدافند هوایی (1387)

با توجه به تغییر استراتژی نبرد در سالهای پایانی دهه نود میلادی واهمیت یافتن نبردهای هوایی و همچنین افزایش حجم تهدیدات علیه نظام مقدس ج .ا.ا و در اولویت قرارگرفتن پدافند هوائی برابر تدابیر فرماندهی معظم کل قوا طی فرمانی قرارگاه پدافند هوائی با ماموریت دفاع از هوا و فضای کشوردر مقابل هر گونه تهدید هوائی وبا بهره گیری از تمامی ظرفیت های پدافند هوائی نیرو های مسلح کشور در دهم شهریور ماه 1387با ساختاری متفاوت سازماندهی و تقویت گردید بعدها این روز به عنوان روز پدافند هوایی شناخته شد.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) که در ساختار سازمانی قبلی هدایت وکنترل عملیاتی یگانهای پدافند هوایی نیروهای مسلح را بعهده داشت، در ساختار تشکیلاتی جدید با تحویل گرفتن کامل یگانهای پدافند هوایی نیروی هوایی واعمال فرماندهی کامل بر یگانهای مذکور، با در اختیار گرفتن فرماندهی اطلاعات وشناسایی، شبکه راداری، موشکی وتوپخانه‌ای ودیده بانی وسامانه‌های پشتیبانی رزمی و عمومی یگانهای مذکور ،از طریق سامانه فرماندهی وکنترل پدافند هوایی (ADOC -SOC -CRC -CP ) مسئولیت کنترل عملیات هوایی کشور را بعهده داشته وکلیه جنگ افزارها و یگانهای پدافند هوایی سپاه وارتش نیز کمافی سابق تحت فرامین عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی پدافند هوایی عمل خواهند نمود.

آغاز جنگ جهانی دوم (1318 ش)
جنگ جهانی دوم، آتشی بود که شعله‌های آن قسمت‌های وسیعی از دنیا را به کام خود کشید و هستی میلیون‌ها تن از مردم جهان را نابود کرد. این جنگ با حمله آلمان به لهستان و کشورهای همسایه آغاز شد و پس از مدتی به مناطق دیگر اروپا گسترش یافت. نیمه اول جنگ، با پیروزی آلمان و متحدانش همراه بود ولی دو سال آخر جنگ، دوره افول و سقوط آلمان بود. سرانجام با تسخیر آلمان توسط قوای متفق و بمباران اتمی ژاپن، این جنگ به پایان رسید. بسیاری از اثرات جنگ جهانی دوم چون افزایش قدرت دولت‌ها، تلفات سنگین و نیز پیشرفت تکنولوژی، مانند جنگ جهانی اول بود. این جنگ سرانجام پس از نزدیک به شش سال در اوت 1945 به پایان رسید و در حدود چهل میلیون کشته بر جای گذاشت. از نتایج پایدار پس از جنگ جهانی دوم می‌توان به ایجاد سازمان ملل و شروع جنگ سرد اشاره کرد.

وقوع زلزله شدید در خراسان (1347 ش)
در این روز، زلزله‌ای شدید به قدرت 7/8 درجه در مقیاس ریشتر، شرق استان خراسان را به مدّت چهار دقیقه تکان داد که بر اساس آمار منتشر شده، پانصد روستا ویران شده و بیش از ده هزار نفر، جان خود را از دست دادند.

تظاهرات خونین مردم مشهد بر ضد طاغوت به مناسبت چهلم شهدای وقایع پیشین این شهر (1357ش)

عملیات کوچک شهید رجایی و باهنر در حمیدیه، به طور مشترک(1360ش)

محل نبرد : غرب سرپل ذهاب شرح عملیات : پس از عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری ، سپاه و ارتش با همکاری یکدیگر برای اجرای چند عملیات بزرگ جهت بیرون راندن عراق از خاک ایران آماده می شدند . اما انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر (رئیس جمهور و نخست وزیر وقت) موجی از شادی در جبهه دشمن به همراه داشت و فرماندهان جهت جلوگیری از تضعیف روحیه نیروهای ایران مصمم به اتخاذ هرچه سریعتر شیوه تهاجم شدند . در همین راستا دو عملیات به طور همزمان در جنوب سوسنگرد و غرب سرپل ذهاب با نام شهیدان رجایی و باهنر اجرا گردید . عملیاتی که در جنوب سوسنگرد اجرا شد هرچند محدود بود ، موقعیت استراتژیک خوبی برای نیروهای ایران در جبهه کرخه کور فراهم کرد . اما عملیات غرب سرپل ذهاب با هدف تکمیل اهداف عملیات بازی دراز و همچنین آزادسازی ارتفاعات کوره موش و قراویز در شمالغرب سرپل ذهاب اجرا گردید که با وجود موفقیت اولیه با مقاومت عراق و اجرای پاتک های سنگین حفظ ارتفاعات آزاد شده میسر نگردید .


تشکیل کمیته استفاده از نیروی اتم در ایران (1344 ش)
سال 1335، مجلس شورای ملی وقت، ایجاد «مرکز اتمی دانشگاه تهران» را تصویب کرد و در آذرماه 1344، راکتور پنج مگاواتی آموزشی و تحقیقاتی ایران، که از آمریکا خریداری شده بود آماده فعالیت شد.و در سال 1345، در مرکز تحقیقات هسته‌ای امیرآباد تهران به کار گرفته شد و تاکنون نیز فعالیتش ادامه دارد.این راکتور به طور منظم مورد بررسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و از مواردی که 93 درصد آن اورانیوم غنی شده است استفاده می‌کند. سال 1352 سازمان انرژی اتمی تشکیل شد و سریعاً برای احداث مجتمع‌های قدرت هسته‌ای وارد مذاکره شد.

سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا و آغاز هفته بانکداری اسلامی (1362 ش)
اساس بانکداری جهان امروز، بر ربا و بهره استوار است و در کشورهای سرمایه داری و غیر سرمایه داری، بانکداری، یکی از منابع سرشار حکومت‌ها و بخش خصوصی به شمار می‌رود. بدیهی است این نظام، که در حقیقت شکل تکامل یافته و پرسودترِ نزول خواری است، با احکام عالیه اسلام در تضاد کامل قرار دارد و به همین سبب، فکر ایجاد نظام بانکی بر مبنای اسلام، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تبدیل به عمل گردید. در دی ماه سال 1358، با اعلام برقراری حداقل سود تضمین شده به جای بهره سپرده‌ها، و کارمزد به جای بهره وام‌ها و اعتبارات مورد مصرف بانک‌ها، عنوان شد که بانک‌ها اسلامی شده‌اند. ولی با عنایت به فقه پربار اسلام و احکام مربوط به معاملات اسلامی، این تغییرات جزیی، نمی‌توانست به عنوان بانکداری اسلامی مورد قبول مردم باشد. سرانجام قانون مربوط به عملیات بانکی بدون ربا توسط متخصصان آگاه به مسائل شرعی تقدیم مجلس شد و در دهم شهریور سال 1362 به تصویب رسید. این قانون و دستورالعمل‌های اجرایی مربوط به آن پس از تصویب هیئت وزیران و شورای پول و اعتبار، به بانک‌های سراسر کشور ابلاغ شد و به این ترتیب، نظام بانکداری بدون ربا، از اول فروردین 1363، توسط بانک‌های کشور به اجرا گذاشته شد. همچنین این قانون، ضمن تاکید بر حذف ربا حداقل سود تضمین شده و کار مزد ثابت، نظر به حذف بهره از سپرده‌های قرض‌الحسنه و جاری و اعطای جوایز غیرثابت نقدی یا جنسی برای این گونه سپرده‌ها و همچنین مشارکت در سپرده‌های مدت‌دار، در اشکال مختلف مضاربه، اجاره به شرط تملیک، معاملات اقساطی، سرمایه‌گذاری مستقیم و جعاله و... دارد.

بانک مرکزی بهره اوراض قرضه را 1/5 درصد افزایش داد(1352ش)
و اعلام کرد اوراق قرضه جدید 3 و 5 و 7 ساله با بهره های 9/5، 10 و 10/5 درصد منتشر می شود.

در مشهد چهل هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند و در پایان تظاهرات دو کشته و یک زخمی باقی گذاشتند(1357ش)

تجدید بنای خانه کعبه توسط "خلیل الرَّحمن حضرت ابراهیم(ع)" به امر پروردگار
خانه کعبه نخستین پرستشگاه خدا بود که در زمان حضرت آدم ـ علیه السلام ـ توسط او ساخته شد بعداً طوفان نوح باعث شد که ساختمان این خانه ویران شده و در ظاهر محو گردید، اما ابراهیم خلیل می‌دانست که مکان خانه کعبه در سرزمین مکه قرار دارد و بر همین اساس، به فرمان خدا، همت کرد که دیگر بار این خانه، ساخته شود.

وفات "سیدبن طاووس" عالم و محدث عالیقدر شیعه(664 ق)
رضی الدین سید علی بن موسی بن جعفر معروف به سید بن طاووس در سال 589 ق در شهر حلّه در عراق به دنیا آمد. او از دانشمندان پر کار مسلمان به شمار می‌رفت، چنانکه آثار متنوعی در علم کلام، اخلاق، فقه، حدیث از او به جای مانده است. یکی ازتالیفات مهم ابن طاووس به نام اَللُّهُوف، درباره‌ی وقایع روز عاشورا است که از کتب معتبر تاریخ اسلام به شمار می‌رود. کتاب مهم دیگر او المَلاحِمُ و الفِتَن فی ظهور آثار الحُجّه نام دارد که در مورد رویدادهای قبل و هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) است. سیدبن طاووس، شاگردان فاضلی پرورش داد که پدر علامه حلی و علامه حلی از آن جمله‌اند. در اواخر عمر سیدبن طاووس و حضور او در بغداد، این شهر در محاصره‌ی لشکریان متوحش مغول قرار گرفت. هلاکوخان مغول در این هنگام سید را فراخوانده، امان نامه‌ای برای او و یارانش صادر کرد. سید که در پی راهی برای بیرون بُردن مؤمنان از پایتخت بود، هزار تن را گرد آورده، با حمایت سربازان هلاکوخان، آنان را به حِلّه رساند. پس از آن بار دیگر به بغداد بازگشت تا شاید مؤمنی را از دردی برهاند یا بی‌گناهی را از کیفر رهایی بخشد. سرانجام سید بن طاووس، سرور فقیهان عراق در 5 ذیقعده‌ی سال 664 ق دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود شتافت. سید قبلاً کفن خود را تهیه کرد و آن را در حج بیت اللَّه الحرام، لباسِ احرام خود قرار داد. همچنین آن کفن را در کعبه‌ی معظّمه و روضات مطهّره‌ی پیامبر اکرم(ص) و ائمه‌ی بقیع(ع) و عراق متبرک کرد و آن را وسیله‌ی شفاعتِ آن بزرگواران قرار داده بود. وفات سید بن طاووس در 75 سالگی در بغداد روی داد و بدنِ وی را به نجف اشرف منتقل کرده، به خاک سپردند.

درگذشت "ابن هِشام" فقیه و نحوی بزرگ عرب(761 ق)
ابومحمد عبداللَّه بن یوسف بن عبداللَّه ملقب به جمال الدین و مشهور به ابن هشام و علامه، از بزرگان و دانشمندان نامدار نحو و ادبیات قرن هشتم هجری در ذی‌القعده‌ی سال 708 ق در قاهره به دنیا آمد. وی از شاگردان تاج الدین تبریزی و عبداللطیف بن مُرحَّل بوده و درکثرت احاطه بر بسیاری از قواعد و تحقیقات وسیع و مباحث دقیق، مشهور و محل مراجعه‌ی جمع زیادی از طلاب و افاضل بوده است. ابن هِشام در ابتدا شافعی مذهب بوده و سپس حنبلی را برمی‌گزیند. ابن هشام به زودی در نحو شهرتی عظیم به دست آورد و سرآمد همگان شد. او حتی بر استادانش برتری یافت و آثارش در فراسوی مرزهای مصر و شام به دست دانش‌پژوهان و اندیشمندان افتاد. معروف‌ترین کتاب ابن هشام مُغنی اللَّبیب می‌باشد. این کتاب از همان آغاز مورد توجه بسیارِ علما قرار گرفت و هم اکنون نیز پس از گذشت قرن‌ها، هم‌چنان در زمره‌ی کتاب‌های درسی مدارس علمیه است. هم‌چنین کتاب التَّذکرَه، الجامِعُ الصَّغیر و قطرالنَّدی نیز از جمله آثار اوست. وفات این عالم و محدث شهیر در 53 سالگی در مصر واقع گردید.

وقوع زمین لرزه عظیم توکیو (1923م)
یکی از حوادث بزرگ طبیعی که در نیمه نخست قرن بیستم در ژاپن به وقوع پیوست حادثه زمین لرزه‌ای بود که در اول سپتامبر 1923م در منطقه کانتو در شرق ژاپن اتفاق افتاد. در این زمین لرزه که به مقیاس 8/3 ریشتر رخ داد بیش از 140 هزار نفر کشته شدند. قدرت این زلزله به حدی بود که گستردگی آن تا مناطقی از توکیو و یوکاهاما را دربرگرفت. علاوه بر آمار سنگین تلفات، جمع کثیری از مردم ژاپن بی‌خانمان شده و خسارات بسیاری اعم از تخریب و آتش‌سوزی به منازل مسکونی وارد شد.

آغاز ساخت برج معروف "پیزا" در شهر پیزای ایتالیا (1174م)
در اولین روز سپتامبر 1174م عملیات احداث و ساخت برج معروف پیزا در شهر پیزای ایتالیا آغاز شد. هدف از ساختن برج پیزا در شهر پیزای ایتالیا، نصب یک ساعت بزرگ بر بالای آن بود. اما مدتی بعد از شروعِ کار، این برج 55 متری در حدود 5 متر از خط مستقیم منحرف شد. به همین دلیل، این بنا به بُرج کجِ پیزا شهرت یافت. هم اکنون با تلاش مهندسین و کارشناسان کشورهای مختلف، انحراف این برج که منبعی مهم برای صنعت گردشگری ایتالیا محسوب می‌شود، تا حدی اصلاح شده است.

آغاز سلطنت طولانی "لویی پانزدهم" پادشاه فرانسه (1715م)
لویی پانزدهم، یکی از نامدارترین پادشاهان فرانسه، در 22 اکتبر 1710 متولد گردید. وی نوه لویی چهاردهم بود و از پنج سالگی بر تخت سلطنت نشست. سلطنت لویی پانزدهم پس از عهد پادشاهی لویی چهاردهم طولانی‌ترین ادوار سلطنتی تاریخ فرانسه به شمار می‌رود. این دوره که مدت آن 59 سال بود، از اول سپتامبر 1715م آغاز شد و تا پایان حیات وی ادامه یافت. دوران سلطنت لویی پانزدهم را به دو دوره تقسیم می‌کنند: دوره نخست از سال 1715م آغاز شد. در این مقطع زمانی، نیابت سلطنت با دوک اورلئان بود که مدت 8 سال پایان عمر خود را در این سمت گذرانید. مرحله دوم از سال 1723 تا 1774م به طول انجامید. این پادشاه در این دوره از سلطنت خود، ابتدا زمام امور را در اختیار کاردینال دوفلوری قرار داد که وی به مدت 15 سال به عنوان وزیر اعظم در خدمت لویی پانزدهم بود. با مرگ دوفلوری، امور مملکت از طرفی به دست زنانِ حرم سرا افتاد و از سوی دیگر عدم تعیین جانشینی مقتدر برای صدارت عظمی باعث شد تا فرانسه روز به روز ضعیف‌تر گردد. در این زمان، سوء استفاده از قدرت مطلقه به عنوان میراث لویی چهاردهم و اسراف و تبذیر در اموال دولتی مشکلات فراوانی برجای گذاشت و اعتراض مردم و پارلمان را فراهم نمود. هم‌چنین در بُعد روابط خارجی، فرانسه در این دوران بسیاری از مستعمرات و مستملکات خود را از دست داد. با این حال دوره سلطنت طولانی لویی پانزدهم، عصر روشن‌فکری بود و نظراتِ اصلاحی بزرگانی چون مونتسکیو، روسو، ولتر و... در این دوره مطرح گردید و همراه با حوادث داخلی و خارجی، مقدمات انقلاب کبیر فرانسه را فراهم نمود. لویی پانزدهم سرانجام در دهم ماه مه1774 م در 64 سالگی درگذشت.

تشکیل کنگره ملل ستم‌دیده شرق در باکو (1920م)
بعد از پیروزی انقلاب کمونیستی در روسیه در سال 1917م و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، حزب کمونیست این کشور، اتحادیه‌ای از احزاب انقلابی کشورهای دیگر به وجود آورد که اصطلاحاً کمینْتِرْنْ خوانده می‌شد و وظیفه آن حمایت از انقلاب کارگری بود. در همین راستا، در اول سپتامبر 1920م در حدود دو هزار نفر از کشورهای روسیه، ترکیه، ایران و چین در کنگره‌ای تحت عنوان کنگره ملل ستم‌دیده شرق در باکو گرد هم آمدند. در این گردهمایی که توسط کمینتِرن برگزار شد، رئیس کنگره در نطق افتتاحیه خود خواهان تشکیل شوراهای کارگری در همه جا شد، حتی نقاطی که کارگر ندارد! برخی شرکت کنندگان معتقد بودند انقلاب کمونیستی تغییر عمده‌ای در اجتماع ایجاد نکرده بلکه صرفاً کمونیست‌ها جای‌گزین تزار شده‌اند. اما برپاکنندگان این کنگره در حقیقت به دنبال تثبیت عقائد خود و نیز برپایی انقلاب جهانی با محوریت کمونیسم بودند. لنین رهبر انقلاب کمونیستی در مقاله‌ای به این مسئله تصریح کرد که اکثریت قاطع مردم روی زمین برای جنگ با سرمایه‌داری تعلیم می‌بینند و منظور وی از این اکثریت، مردم روسیه، چین، هند و... بودند که نمایندگان آن‌ها در کنگره باکو حضور یافته بودند.

آغاز جنگ جهانی دوم با حمله نیروهای آلمان نازی به لهستان (1939م)
پس از روی کار آمدن آدولف هیتلر در آلمان، وی با سوء استفاده از غرور و احساسات ملی گرایانه مردم این کشور که در پی شکست در جنگ جهانی اول به شدت تحقیر شده بودند، به سازماندهی و تسلیح ارتشی قدرتمند پرداخت. هیتلر با تکیه بر اندیشه‌های نژادپرستانه، توسعه‌طلبی‌های خود را توجیه می‌کرد و سرانجام پس از الحاق کشور اتریش و منطقه سودِت چکسلواکی به آلمان، دستور حمله به کشور لهستان را صادر نمود. بهانه‌ای که هیتلر برای حمله به لهستان تدارک دیده بود تجاوز یک واحد از سربازان لهستانی به خاک آلمان و تصرف یک ایستگاه فرستنده مرزی و پخش مطالب توهین‌آمیز علیه آلمان از این فرستنده بود. البته این سربازان از افراد نیروی ویژه هیتلر بودند که با اونیفورم لهستانی در تاریخ پیش بینی شده برای حمله به لهستان، این برنامه را به اجرا درآوردند. از این رو هیتلر در روز اول سپتامبر 1939م طی نطقی، حمله آلمان به لهستان را اعلام کرد و بدین ترتیب آتش جنگ جهانی دوم را شعله‌ور ساخت. این جنگ بزرگ و خانمان‌سوز که با تهاجم نظامی ارتشِ هیتلری آلمان به مرزهای لهستان و چکسلواکی آغاز شد، در روز سوم با اعلان جنگ فرانسه و انگلستان علیه آلمان وارد مرحله حسّاسی گردید. سرانجام با اتحاد کشورهای انگلیس، فرانسه، شوروی و آمریکا، محور متفقین به وجود آمد و علیه متحدین که متشکل از آلمان، ایتالیا و ژاپن بودند، وارد عمل شدند. این جنگ که با از دست رفتن جان ده‌ها میلیون نفر انسان و وارد آمدن خسارت‌ها و تلفات غیر قابل شمار همراه بود، سرانجام در ماه مه 1945م با اشغال آلمان و خودکشی هیتلر به نفع متفقین به پایان رسید.

کودتای سوسیالیستی در لیبی به فرماندهی "معمَّر قذافی" (1969م)
در اول سپتامبر سال 1969م سرهنگ معمّر قذافی و گروهی از افسران ارتش لیبی، طی کودتایی ملک ادریس سنوسی، پادشاه 79 ساله لیبی را که در ترکیه مشغول معالجه بود از سلطنت خلع نمودند و در لیبی، جمهوری سوسیالیستی اعلام کردند. قذافی که رهبری کودتا را بر عهده داشت، در نخستین اقدام، پارلمان را منحل نمود و بانک‌های خارجی در لیبی را، ملی اعلام کرد. قذافی در مدت بیش از 35 سال حکومت بلامنازع خود بر لیبی (تا سال 2005م) از خط مشی ثابتی پیروی نکرده و بارها با کشورهای همسایه خود، مصر، تونس و الجزایر متحد شده و بعداً رودرروی آن‌ها قرار گرفته است. در مجموع، سیاست خارجی معمّر قذّافی، در ابتدای کار، ضدغربی و ضد امریکایی بود، به همین دلیل، کشور لیبی چندین بار مورد تهاجم مستقیم نظامی امریکا قرار گرفت. لیبی در سال 1992م متهم شد که در ماجرای سرنگون شدن یک هواپیمای مسافربری امریکا در لاکربی اسکاتلند دخالت داشته است. به دنبال این مسئله دو نفر از مأموران دولت لیبی برای بازجویی و محاکمه به همین اتهام به امریکا فراخوانده شدند. اما لیبی از تحویل مأموران خود به دولت امریکا خودداری نمود و شورای امنیت نیز تحت فشارهای سیاسی ایالات متحده، تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه لیبی وضع کرد. هم‌چنین قذافی که طی سال‌های حکومتِ خود، سیاست ضدامریکایی را در پیش گرفته بود، با چرخش 180 درجه‌ای از مواضع خود، ضمن دعوت از نخست وزیر انگلستان به لیبی، خود نیز پس از پانزده سال، در سال 2004م به اروپا سفر کرد و با در اختیار قرار دادن اسرار مربوط به تسلیحات هسته‌ای، درهای کشورش را به روی غرب گشود.

روز ملی "لیبی"
لیبی از اوایل قرن شانزدهم میلادی بخشی از قلمرو امپراتوری عثمانی بود و تا سال 1835م مستقیماً تحت نظارت دولت عثمانی قرار داشت تا این‌که در سال 1911م ایتالیائی‌ها این کشور را از چنگ عثمانی‌ها درآوردند. در خلال جنگ جهانی دوم، لیبی صحنه جنگ‌های شدیدی بین نیروهای انگلیسی و آلمانی و ایتالیایی بود که سرانجام در سال 1943م کلیه نیروهای ایتالیایی و آلمانی از لیبی بیرون رانده شدند و انگلستان فردی را که در جریان جنگ کمک شایانی به آن‌ها کرده بود به پادشاهی رساند. در نهایت، در 24 دسامبر سال 1951 ایتالیا، استقلال لیبی رابه رسمیت شناخته و کشور لیبی مستقل شد. هم‌چنین اول سپتامبر سال‌روز انقلاب (کودتا) در سال 1969 روز ملی لیبی می‌باشد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار