لس آنجلس تایمز نوشت: حادثه تیراندازی در فرگوسن به یک رویداد بین المللی تبدیل شده و در صدر اخبار جهان قرار گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه لس آنجلس تایمز در اینترنت امروز در گزارشی به قلم جولی مکینن نوشت: عفو بین الملل ناظرانی به صحنه اعتراضات در فرگوسن اعزام کرده است. فلسطینیان در توئیتر توصیه‌هایی درباره نحوه مقابله با گاز اشک آور ارائه می‌دهند. راهب‌های تبتی مراسم دعا برگزار کرده اند. مقامات روسی، خبرگزاری رسمی ایران و رسانه ای دولتی چین نطق هایی درباره نقض حقوق بشر ایراد می‌کنند.

آنچه با تیراندازی پلیس در یک شهر کوچک به یک سیاه پوست 18ساله در حومه سنت لوئیس شروع شد، به سرعت به یک رویداد بین المللی تبدیل شده است.
درحالیکه آشوب های فرگوسن وارد هفته دوم می شود، صحنه هایی از زد و خورد  نیروهای پلیس در خودروهای شبه نظامی با معترضان در رسانه های سراسر جهان پخش می شود و مردم جهان این حوادث را با بهت و حس همدردی - و نیز نوعی حس برتری و رضایت- تماشا می کنند.

خبرگزاری دولتی نیوچاینا در چین در تفسیری که روز دوشنبه درست چند ساعت قبل از دستور جی نیکسون فرماندار میسوری به اعزام نیروهای گارد ملی به داخل شهر، منتشر شد، اعلام کرد:«حوادث فرگوسن بار دیگر نشان می دهد که حتی در کشوری که سال ها سعی داشته است نقش یک قاضی و مدافع حقوق بشر را بازی کند،‌ هنوز مجال زیادی برای بهبود اوضاع در داخل وجود دارد و آنچه  آمریکا باید انجام دهد، این است که به جای نشانه گرفتن انجام اتهام به سوی دیگران، مشکلات خود را حل کند.»

رسانه های چینی در گزارشهای خود زمان  چندانی را به پوشش دهی وسیع آشوبهای فرگوسن اختصاص ندادند، درست  بر خلاف همتایان شان در روسیه که این ماجرا به گزارش ویژه اخبار تلویزیون تبدیل شده است. وزارت خارجه روسیه با اشاره به آشوبها در فرگوسن توصیه کرد: «شرکای آمریکایی مان قبل از آنکه تجربه سوال برانگیزشان را به دیگر کشورها تحمیل کنند،‌ به بازگردان نظم در کشور خودشان توجه بیشتری داشته باشند.» 

مسکو روز جمعه در واکنش به گزارش آمریکا به یک کمیته تبعیض نژادی سازمان ملل گفت: آمریکا  خود را «مهد حقوق بشر» جلوه داده است و اینکه فعالانه سعی در «صدور دموکراسی» در بر یک پایه و اساس نظام مند دارد، اما موارد جدی نقض حقوق بشر و رویه های بی رحمانه در آن کشور رواج دارد.

در ایران در روز دوشنبه حوادث فرگوسن در صدر خبرها قرار داشت.

یک پایگاه اینترنتی خبری برجسته کوبا، Cubadebate، در صفحه نظراتش در مطلبی به قلم "لیلیان لچوگا" روزنامه نگار کوبایی نوشت: اکنون مانند گذشته می‌توان تبعیض بی رحمانه و نابرابری دردناک در مورد سیاه پوستان و مهاجران را به لحاظ مسکن، شغل و سلامت عمومی و موارد دیگری از نقض حقوق بشر را در به اصطلاح دموکراتیک ترین کشور جهان دید.

حتی در کشورهای کوچکی از قبیل سریلانکا که روابط بخصوص تیره ای با آمریکا ندارند، اوضاع فرگوسنپوشش خبری داشته می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار