مسافرآستانه از افزوده شدن سه بخش انیمیشن، اقلام تبلیغی و طرح و ایده‌ی فیلمنامه به دومین دوره "جشنواره فیلم یاس" خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی یاس صبح امروز در موسسه رسانه ‌های تصویری با حضور دبیر جشنواره و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره با دعا برای فروریختن باران رحمت خداوندی، از معضل بی‌آبی به خصوص پس از زلزله ایلام اظهار نگرانی کرد و در ادامه گفت: حوزه  نمایش خانگی حائز اهمیت بسیاری است و نقش تعیین‌کننده برای رقم زدن آینده سینما دارد چرا که در صورت درست عمل کردن موجب ارتقا سلامت فرهنگی جامعه و در غیر اینصورت باعث نزول سلامت فرهنگی می‌شود، کما اینکه ما شاهد نزول سلایق جامعه توسط رسانه‌های خارج  از کشور بوده‌ایم؛ بنابراین نمایش خانگی از نظر محتوایی و هم از لحاظ شکل و ساختاری بسیار  تعیین کننده است، به همین سبب جشنواره فیلم یاس حائز اهمیت است.

مسافر آستانه افزود: تدابیر بسیاری برای برگزاری این جشنواره اندیشیده شده است که یکی از تدابیر تلاش برای نگاه کردن به اثار نمایش خانگی از متوسط به بالا و ایجاد انگیزه برای تولید کارهای قوی است.

دبیر جشنواره فیلم یاس ادامه داد: از سوی دیگر جوانان مستعد از طریق این جشنواره به جامعه سینمایی معرفی می‌شوند و آینده سینما با حضور آن تضمین می‌شود.

وی تصریح کرد: مسئولیت برگزاری این جشنواره با موسسه رسانه‌های تصویری با همکاری سازمان سینمایی و مشارکت استانداردی مازندران است که این طرح در راستای تمرکز زدایی جشنواره‌ها از شهر تهران صورت گرفت، چرا که اگر همه جشنواره فقط در تهران برگزار شوند، فقط عده خاصی مخاطب نمایش قرار می‌گیرند، اما وقتی این گونه جشنواره‌ها در سایر مراکز استان‌ها برگزار می‌شوند، یک جهش بزرگ در فرهنگ ما مخاطبان تازه‌ای که آن‌ها را در تهران نمی‌بینیم ایجاد می‌شود ،که البته این اقدام به نوعی آزمون و خطا محسوب می‌شود و باید با حمایت سایر مراکز استان‌ها صورت گیرد.

مسافر آستانه اظهار داشت: بسیاری از جوانان مستعد، برای تولید فیلم باید به تهران بیایند که این موضوع آرام آرام باید به شهرستان‌ها کشیده شود، ضمن این که این موضوع برای مردم شهرستان‌ها نیز یک اتفاق خوب محسوب می‌شود و برای مدیران سایر استان‌ها یک زمینه و ایجاد فرصت برای تولید است و به این ترتیب لازم نیست جوانان برای تولید به تهران مهاجرت کنند.

مدیر موسسه رسانه‌های تصویری در ادامه گفت: دستاورد دیگر چنین جشنواره‌ای شناخته شدن نام یک استان به عنوان مرکز فرهنگی در اذهان جهانی است که سال‌ها تبلیغات با هزینه‌های زیاد نمی‌تواند چنین نتیجه‌ای داشته باشد.

مسافرآستانه عنوان کرد: 3 بخش به این دوره از جشنواره افزوده شده است؛ که یکی بخش پویا نمایی است که تأثیر شگرفی در نمایش خانگی دارد؛ چرا که نمایش خانگی با همه اقشار و سنین سر و کار دارد و از آنجا که کودک و نوجوان علاقه‌مند به ژانر انیمیشن هستند، این که چه نوع انیمیشنی و با چه تفکری تولید شود حائز اهمیت است.

وی در ادامه گفت: بخش دوم را به صورت مجزا به اقلام تبلیغی اختصاص دادیم چرا که نمایش خانگی با همه اقشار سر و کار دارد اما اکران فیلم در سنینی مخاطب خاص دارد و به همین دلیل اقلام تبلیغی در نمایش خانگی اهمیت بسیاری دارد.

مسافرآستانه افزود: البته اقلام تبلیغی نمایش خانگی مورد اعتراض هنرمندان قرار گرفت چرا که شأن هنری آنها در برخی از این اقلام رعایت نشد، به همین دلیل بخش مجزایی در جشنواره به آن اختصاص یافت تا برای تولید کنندگان این اقلام و گرافیست‌ها ایجاد انگیزه کند و توجه این افراد فقط به اطلاع رسانی معطوف نشود.

دبیر جشنواره فیلم یاس بیان کرد: بخش طرح و ایده فیلمنامه آخرین بخشی است که به این جشنواره افزوده شده، چرا که آنچه در گذشته در پخش نمایش خانگی تولید می‌شد از نظر فیلمنامه با انتقادات زیادی مواجه می‌شد و حتی شاید سلایق فرهنگی جامعه را تهدید می‌کرد، به همین دلیل برای ایجاد انگیزه در فیلمنامه نویسان و معرفی جوانان مستعد این بخش در جشنواره در نظر گرفته شده است.

وی در مورد سیاست‌های حمایتی بر تولید فیلم‌ها گفت: از آنجا که طرح و ایده می‌تواند ظرفیت فیلمنامه را تعیین کند، اگر طرح و ایده‌ای منتخب جشنواره شود، مورد حمایت قرار می‌گیرد اما حمایت از تولید اثر در حیطه وظایف این جشنواره نیست.

مدیر موسسه رسانه‌های تصویری در ادامه گفت: تنها بخشی از جشنواره که در آن امکان حمایت وجود دارد، بخش رویش یاس‌ها است که به آثاری تعلق می‌گیرد که قبل از جشنواره وارد پخش خانگی نشده‌اند و با توافق تلویزیون مورد معرفی قرار می‌گیرند.

مسافر آستانه در پاسخ به این سوال که چه همکاری بین موسسه رسانه‌های تصویری و سازمان‌هایی که درگیر تولید پویانمایی هستند، وجود دارد، گفت: پویانمایی در این سال‌ها رشد قابل توجهی داشته است و موسسه ما نیز با خریداری این آثار و ارائه آنها با تبلیغات مناسب، این آثار را مورد حمایت قرار می‌دهند.

وی عنوان کرد: جشنواره نمایش خانگی تا پیش از این در جشنواره فیلم فجر به صورت حاشیه بود و به چشم نمی‌آمد، اما استقلال و برگزاری این جشنواره به صورت مجزا، توجه بیشتر را به پخش نمایش خانگی معطوف کرد.

دبیر جشنواره فیلم یاس در مورد بخش بین‌الملل این جشنواره گفت: از نظر تخصصی ظرفیت استانداردهای جشنواره‌های بین‌المللی را داریم اما خود این ضوابط در حال حاضر وجود ندارد و باید تلاش کنیم تا خود را به سطح کیفیت بین‌المللی برسانیم.

مسافر آستانه در مورد تفاوتی که در بحث خرید آثار نمایشی، موسسه رسانه‌های تصویری با موسسه‌های خصوصی داد گفت: موسسه‌های خصوصی با نگاه اقتصادی در گردونه پخش خانگی نقش دارند، بنابراین خیلی از آثاری که بازدهی اقتصادی ندارند، مورد استقبال آنها قرار نمی‌گیرد، درحالی که ما در راستای حمایت از آثار ارزشمندی که بازدهی اقتصادی ندارند عمل می‌کنیم؛ همچنین راهکارهای جدیدتری مانند استفاده از فضای مجازی را مورد استفاده قرار می‌دهیم؛ بنابراین اولین اولویت این موسسه اولویت فرهنگی است و نفع اقتصادی در درجه بعدی اهمیت قرار می‌گیرد.

وی در مورد فعالیت دفتر موسسه در اسپانیا گفت: دفتر موسسه در اسپانیا به دنبال اعمال تحریم‌ها علیه ایران، برای انجام معاملات بین‌المللی موسسه تأسیس شد، اما در حال حاضر چندان فعال نیست و برای تقویت یا تعطیلی آن در حال تصمیم گیری هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در افتتاحیه جشنواره 3 بزرگداشت برای سعید پورسلیمی، چنگیز جلیلوند به دلیل نقش اساسی که در دوبلاژ پخش خانگی دارد و فاطمه گودرزی صورت می‌گیرد.

شایان ذکر است؛ جشنواره فیلم یاس روز یکم شهریور در شهرستان نور آغاز می‌شود و ششم شهریور در آمل به پایان می‌رسد.

گفتنی است؛ این جشنواره در بخش بین‌الملل 5 داور خواهد داشت که دو داور ایرانی آن همایون ارشادی و پوران درخشنده و 3 داور خارجی گرک هدریک از اسپانیا، نجیب عاید از تونس و دنیل لژوک از فرانسه هستند.

انتهای پیام / 

برچسب ها: مسافر ، آستانه ، جشنواره ، فیلم ، یاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار