یک روزنامه انگلیسی نوشت که یک رئیس جمهور سیاه پوست نتوانست اعتراضات نژادی در شهر فرگوسن آمریکا را متوقف کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی به قلم "تیم استنلی" در پایگاه اینترنتی خود نوشت: خشونت هایی که در نهم اوت با کشته شدن "مایکل براون"، یک نوجوان غیرمسلح آفریقایی-آمریکایی به ضرب گلوله های یک پلیس آغاز شد، در فرگوسن در ایالت میسوری ادامه دارد. 

این گزارش افزود:  تظاهرات صلح آمیز به غارت و چپاول منجر و پلیس محلی مجبور به استفاده از  گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور شد و به تدریج فرماندار میسوری نیروهای پلیس محلی را از صحنه خارج و به جای آنها نیروهای ملی را وارد عمل کرد. اما شورش‌ها فقط برای مدت کوتاهی متوقف شد و پایان نیافت و احتمال هم دارد که همچنان ادامه یابد. شاید علت آن است که این خشونت ها ناشی از خشمی خیلی خیلی عمیق است که به زمان زیادی برای از میان رفتن نیاز دارد. 

در این گزارش آمده است: ناظران احتمالا این پرسش را مطرح می کنند که چگونه ممکن است در کشوری که یک سیاه پوست را به ریاست‌جمهوری انتخاب کرده چنین اتفاقی روی دهد. چگونه ممکن است هنوز کودکان سیاه پوست به دست نیروهای پلیس سفید پوست کشته شوند و چگونه می توان تصور کرد که شهرهای آمریکا در آتش شورش های نژادی بسوزند؟ 
شاید بتوان رکود اقتصادی که اقلیت های آفریقایی-آمریکایی را بیش از دیگران تحت فشار قرار می دهد، تا حدودی عامل این مسئله عنوان کرد. در ماه مه سال 2014 میزان بیکاری در میان سیاه پوستان 11/5 درصد بود که بیش از دو برابر این رقم یعنی 5/4 درصد در میان سفید پوستان است. 

افزون بر آن که سیاه پوستان با چالش‌های دیگری هم در خانه و هم در خیابان‌ها مواجه هستند. یکی از این مشکلات مسئله تولد فرزندان بدون پدر است. درحالی که تنها 29 درصد از کودکان سفید پوست خارج از چارچوب ازدواج های ثبت شده به دنیا می آیند 72 درصد از کودکان سیاه پوست با این بحران مواجه‌اند. نتیجه آن هم فقدان توازن نژادی در برخورداری از رفاه است. این مسئله با نظام قضایی و پلیسی حاکم بر جامعه آمریکا همراه می شود، نظامی که نه تنها برضدسیاه پوستان است بلکه درحقیقت به گونه‌ای طراحی شده که بیشتر آنها را به زندان اندازد. در فرگوسن 67 درصد ساکنان سیاه پوست هستند اما 94 درصد از نیروهای پلیس محلی سفید پوستند. 

اکنون این پرسش مطرح می شود که چرا انتخاب یک رئیس جمهور سیاه پوست در این شرایط تغییری ایجاد نکرد؟ یک پاسخ شاید این باشد که "باراک اوباما" یک رئیس جمهور سیاه پوست است اما هیچگاه خود را یک رئیس جمهور کاملا سیاه نشان نداده است. بیشتر سخنان اوباما درمورد حوادث فرگوسن نیز به درخواست برای حفظ آرامش و انجام شدن تحقیقات مناسب درمورد آنچه روی داده است، محدود می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار