رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از ساخت دستگاه شتاب دهندۀ خطی در این شهرک، توسط شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان ، مهدی کشمیری با اشاره به اینکه سرطان یکی از شایع­ترین و خطرناک­ترین بیماری­های موجود در انسان­ها می­باشد، افزود: با توجه به آمارهای موجود توسط کارشناسان بهداشت جهانی سرطان در کشورهای در حال توسعه هرسال رو به افزایش و آمار مرگ و میر آن بیشتر از ایدز، سل و مالاریا است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه با توجه به پیشرفت روز افزون علم پزشکی، فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی رادیوتراپی به وسیله شتابدهنده در اکثر مراکز پرتو درمانی جهان جایگزین دیگر دستگاه­های درمانی شده­ است، ادامه داد: در دستگاه شتاب­دهنده، باریکه الکترون با جریان بالا تولید می­شود و توان بالایی برای درمان با الکترون و پرتو ایکس فراهم می‌شود.

کشمیری با اشاره به اینکه بیشتر شتاب­دهنده­های پیشرفته چندین باریکه الکترون و فوتون با انرژی­های مختلف تولید می­کنند، گفت: این دستگاه‌ها ثابت بوده و در حجم کم ساخته شده­اند و اکثرا درون گانتری (گرم کننده) هم مرکز قرار می­گیرند.

همچنین مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان با بیان اینکه ساخت شتابدهنده با طیف فوتون با انرژیMV 6 در مدت دو سال توسط شرکت بهیار صنعت سپاهان انجام شده است، عنوان کرد: حمایت از تولید و اشتغال و حمایت از بیماران سرطانی ایرانی با توجه به نیاز روز افزون به سیستم­های پیشرفته و موثر درمان سرطان در ایران از مهمترین مزیات و اهداف این طرح است.

فرید نجات بخش ادامه داد: با برآوردهای انجام شده تعداد60 نفر نیروی کار مستقیم و 200 نفر نیروی کار غیر مستقیم با این پروژه مرتبط خواهند بود و همچنین می­توان به تعداد کارگاه­های درگیر شامل چهار کارگاه بصورت مستقیم و 10 کارگاه به صورت غیر مستقیم اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به هدف شرکت که در مرحله اول قصد تولید یک شتاب دهنده شامل یک طیف الکترون 6MV را دارد، دیگر نیازی به آهن ربای خم­کننده نمی­باشد همچنین شتابدهنده‌های الکترون غیر از زمینه پزشکی و درمان دارای کاربردهای بسیار زیاد دیگری نظیر گمرک، استریلیزاسیون، تحقیقات و .... می‌باشند./ب


انتهای پیام

برچسب ها: اصفهان ، شهرک ، علمی ، تحقیقاتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.