رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خبر داد

توانمندی محققان ایران در ۳ حوزه صنعتی/ آسیای میانه و شمال آفریقا بهترین بازار برای عرضه محصولات

توانمندی محققان کشور در بخش صنعتی در ۳ حوزه راهسازی، نیرو و ساختمان است و کشورهای آسـیـای‌مـیـانـه و حوزه‌ خلیج‌فارس بهترین بازار برای عرضه این دستاورد‌ها است.

جعفر مهراد رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران با اشاره به توانمندی‎های حوزه فنی و مهندسی کشور و با بیان اینکه صدور خدمات فنی و مهندسی در ۳ حوزه صنعت ساختمان، نیرو و راهسازی از جمله توانمندی‌های متخصصان ایرانی است، گفت: بر اساس آمار‌ها محققان ایران در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۲ و نیز چهار ماه اول سال ۱۳۹۳ (۷ ماه اخیر) دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در حال حاضر تلاش زیادی در جهت پیشبرد زمینه‌های مختلف در حوزه فنی و مهندسی داشته‌اند. 

وی افزود: اخبار متعددی از گوشه و کنار کشور در خصوص دستاوردهای محققان حوزه‌های مختلف قابل مشاهده است به گونه‌ای که آمار ۷ ماهه اخیر دستاوردهای حوزه فنی و مهندسی بالغ بر ۵۵ دستاورد صنعتی – فنی در زمینه‌های مختلف است. خوشبختانه در این زمینه، نیز همچون سایر زمینه‌های فناوری، بخش‌های مختلف کشور مشغول فعالیت هستند. 
 
مهراد به دستاورد علمی در استانهای مختلف کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در آذربایجان غربی، طراحی و ساخت سیستم ضدعفونی کننده زباله‌های عفونی و بیولوژیک، در اصفهان، سیستم تولید برق و آب شیرین با استفاده از منابع انرژی با دمای پایین، در خوزستان طراحی و ساخت مته‌های حفاری دندانه‌ای، در تهران طراحی و ساخت نرم افزار پارس آوا و دستگاه مکان یاب، و یا دستگاه تستر ارتفاع سنج راداری، در مشهد دستگاه ثبت همزمان داده‌های محیطی، و بسیاری موارد دیگر تنها برخی از دستاوردهای واحدهای مختلف وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حوزه فنی و مهندسی در سراسر ایران بوده است. 
 
وی تصریح کرد: امیدوارم که که سایر دستگاه‏‌ها نیز تلاش خود را معطوف حرکت به سمت خارج از کشور جهت بازاریابی بیشتر برای محصولات تولید شده در کشور کنند و مهم‌ترین بازارهای هدف خدمات فنی‌_ مهندسی ایران کشورهای همسایه، کشورهای آسـیـای‌مـیـانـه، کـشورهـای حوزه‌ خلیج‌فارس و شمال‌آفریقا است. 

مهراد با اشاره به نقش وزارت علوم در فراهم سازی جوی مناسب جهت به ثمر نشستن این دست از پژوهش‌ها، خاطرنشان کرد: با نگاهی کوتاه به دستاوردهای دانشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز رشد وابسته به وزارت علوم می‌توان به این نتیجه رسید که علی‌رغم برخی تحولات، دانشگاه‌ها و مراکز علمی توانسته‌اند با قدرت به فعالیت علمی و پژوهشی و توسعه‌ای خود ادامه دهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار