یک روزنامه آمریکایی مدعی شد با وجود کاهش تحریم ها علیه ایران، تهران همچنان به حمایت از حماس ادامه می‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه واشنگتن تایمز چاپ آمریکا روز سه شنبه در گزارشی به قلم "ماگییه یبارا" در پایگاه اینترنتی خود نوشت سال گذشته زمانی که باراک اوباما بعد از دستیابی به توافق اولیه درباره مساله هسته ای ایران اعلام کرد بخشی از تحریم ها علیه ایران از میان برداشته می شوند وی با احتیاط این توافقنامه را فرصتی واقعی برای دستیابی به توافقی مسالمت آمیز و جامع با تهران توصیف کرد. اما در حالی که دو کشور از آن زمان بطور مداوم درباره موضوع هسته ای با هم مذاکره کرده اند، مدارک جدید نشان می دهند ایران به حمایت خود از حماس ادامه می دهد؛ گروهی که به ادعای واشنگتن تایمز تابستان امسال جنگ جدیدی را با اسرائیل شروع کرد. 

مقامات آمریکا و اسرائیل ارزیابی های مختلفی درباره عمق حمایت های کنونی ایران از حماس ارائه کرده اند. البته برخی منابع در آمریکا و اسرائیل مدعی‌اند کمک های گسترده ایران به حماس به آن کمک کرده است تا بتواند هزاران موشک بسازد و از اوائل ژوئیه آنها را به سمت اسرائیل شلیک کند. 

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران گفت موشک های مقاومت فلسطین از برکت انتقال فن آوری ایران است. وی گفت ما باید فن آوری های دفاعی و نظامی در اختیار فلسطینی ها قرار دهیم تا آنها بتوانند در شرایطی که تحت محاصره هستند تسلیحات بسازند و از خودشان دفاع کنند.

مقامات اسرائیلی و کارشناسان می گویند افزایش توان موشکی حماس به این گروه اجازه می دهد بتواند اهدافی را در مرکز اسرائیل هدف قرار دهد.

نویسنده مقاله روزنامه واشنگتن تایمز در ادامه نوشته است مقامات می گویند مدارک معتبر زیادی وجود دارد که نشان می دهند ایران در چند دهه اخیر کمک‌هایی در اختیار حماس قرار داده است به همین علت این گروه موفق شده است در دو ماه گذشته تعداد زیادی از موشک های تولید خود را به سمت اسرائیل شلیک کند.

یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا گفت گروه حماس از یک دهه قبل فعالیت های خود را برای تولید موشک شروع کرده است و اکثر موشک هایی که در موج حملات اخیر مورد استفاده قرار گرفتند تولید خود حماس در منطقه غزه بودند. 

ژنرال پیتر لرنر سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل گفت هنوز مشخص نیست که در جنگ و درگیری های اخیر چه تعداد موشک نوع ام سیصد و دو از منطقه غزه به سمت اسرائیل شلیک شده اند. همچنین مشخص نیست که این نوع از موشک ها از چه زمانی در اختیار حماس بوده اند اما مساله اصلی این است که این موشک ها از ایران به غزه ارسال شده‌اند.

بُرد موشک های ام سیصد و دو، ده برابر بیشتر از بُرد موشک هایی است که حماس تاکنون در اختیار داشته است به همین علت بکارگیری این موشک ها تهدید علیه اسرائیلی ها را تشدید می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار