رئیس اداره مخطوطات این سازمان از اهدای 32 نسخه خطی و تابلوی قرآنی نفیس که بر روی پوست کتابت شده به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی است خبر داد.

محمد رضا فاضل هاشمی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت: تعداد 30 نسخه قرآن کریم که در هر نسخه آن، یک جزء از قرآن بر روی پوست به شیوه‌ای هنرمندانه کتابت شده است، به همراه دو عدد تابلوی نفیس قرآنی از جنس پوست و پارچه که بر روی هریک کل قرآن کریم کتابت شده به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی اهدا شد.

وی اظهار داشت: این آثار به نحو عالی نگاشته شده و هریک دارای تذهیب ظریف، هنرمندانه و متفاوت با دیگری است.

وی از «شمیم احمد بجنوری» به عنوان خطاط و تذهیب‌کار این آثار نام برد و اظهار داشت: 30 نسخه قرآن کریم، به خط نستعلیق خوش ده سطری در ابعاد 14.5 در 18.5 سانتی‌متر کتابت شده و هر جزء بین یازده تا دوازده صفحه است.

فاضل هاشمی افزود: ابتدای هرجزء، دارای شمسه مذهب و مزین به گل و برگ است که با جزء دیگر این مجموعه متفاوت و دارای تنوع تذهیب می باشد و همچنین تمام صفحات، جدول‌بندی به طلا، فواصل آیات گوی زرین، به همراه جلد تیماج ضربی و جلد آن دارای آستری از کاغذ ابروباد دست‌ساز با طرح پرطاووسی است.

رئیس اداره مخطوطات در خصوص با تابلوهای قرآن گفت: یکی از این تابلوها، یک عدد پوست کامل است که بر روی آن قرآن کریم به صورت کامل با خط نسخ غبار، به همراه تذهیب‌های زیبا، کتابت شده است.

وی با بیان اینکه قرآن هایی که بر روی یک ورق پوست کتابت شده اند جزو آثار نادر هستند، تصریح کرد: در این تک برگ پوستی، یک شمسه کامل مذهب به همراه 30 شعاع، ترسیم شده که هر جزء قرآن در یک شعاع آن کتابت شده است.


انتهای پیام/ب

برچسب ها: نسخه ، خطی ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.