رییس سازما ن حج و زیارت ضمن اعلام حذف 25 هتل بی کیفیت از چرخه خدمات رسانی به حجاج گفت: بابت ارتقای کیفی هتل های محل اسکان زائران، هزینه ای به حجاج امسال تحمیل نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ‌،  «سعید اوحدی» در همایش توجیهی اعضای ستادهای حج تمتع 93 بر حفظ حقوق زائران با شناخت درست از وظایف و ماموریت ها تاکید کرد و افزود: با کاهش عوامل ستادی در حج امسال، تعدادی بیشتری از متقاضیان در صف اعزام به حج مشرف خواهند شد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای عملیات حج 93 از موسم حج گذشته آغاز شد و شش کارگروه تخصصی در حوزه منابع انسانی، بهداشت و درمان، تغذیه و تدارکات، مسکن، حمل و نقل و امور مالی با رویکرد آسیب شناسی میدانی و دقیق عملیات تشکیل شد.



** تاکید بر حفظ حقوق زائران

اوحدی از انسجام و همدلی موجود میان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به نیکی یاد کرد و افزود: آرامش و طمانینه ناشی از این فضای وحدت و همدلی، بستر بروز خلاقیت و نوآوری در عملیات حج را فراهم آورده است.

رییس سازمان حج و زیارت بر حفظ حقوق زائران از سوی نیروهای ستادی تاکید کرد و افزود: اگر وظیفه ای که به ما محول شده به درستی انجام دادیم، سمت و جایگاه ما ارزش دارد و اگر از هدف اصلی که همانا خدمتگزاری به زائران و حجاج است، دور شدیم، مسوولیت تخطی از آن به عهده ما خواهد بود.



** عملیات حج عرصه مدیریت بحران است

اوحدی با بیان اینکه عملیات حج عرصه مدیریت بحران است، گفت: در حج سال جاری با تصمیم کارگروه منابع انسانی و با رویکرد حفظ حقوق زائران و اعزام بیشتر زائران، عوامل ستادی حج 20 درصد کاهش پیدا کرده که می طلبد نیروهای ستادی با عزم ملی و مدیریت جهادی، کارآمدی نظام را در حج به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه از محل تعدیل نیروهای ستادی، دو کاروان جدید به زائران اختصاص یافت، اظهار داشت: در این راستا ترکیب کاروان های حج تغییر یافت و کاروان های حج در قالب های 85، 115، 135 و 165 نفره طراحی شدند.



** تلاش برای کاهش قیمت تمام شده سفر به حج

رییس سازمان حج و زیارت به تلاش جدی در خصوص کاهش قیمت تمام شده سفر حج اشاره کرد و گفت: اگر تنها قرار بود تغییر در نرخ ارز را در قیمت کاروان ها دخالت دهیم، بایستی 600 هزار تومان به قیمت کاروان ها اضافه می شد که با تلاش همکارانم در مدیریت هزینه ها، قیمت کاروان های حج امسال همچون سال گذشته است.

وی با بیان اینکه در حج سال گذشته مبلغ دو میلیون تومان به حساب زائران بازگردانده شد، تصریح کرد: با مدیریت هزینه های حج و صرفه جویی های صورت گرفته در هزینه ها، در حج سال جاری مبلغ دو میلیون و 600 هزار تومان کاهش هزینه به ازای هر زائر حج صورت گرفته که این میزان در قیمت کاروان های حج امسال لحاظ شده است.



** فرودگاه های زنجان و همدان در خدمت زائران

وی ادامه داد: در حج امسال به منظور ایجاد آسایش و امنیت بیشتر زائران، دو فرودگاه زنجان و همدان به ایستگاه های پروازی حج اضافه شده، همچنین تمامی زائران ایستگاه پروازی تهران از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به حج اعزام می شوند.



** اجرای طرح تدارکات متمرکز در حج

اوحدی به موفقیت اجرای طرح تدارکات متمرکز در حج سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به تجربه موفق اجرای این طرح در مکه مکرمه در حج سال گذشته که صرفه جویی هزینه ها را در پی داشت، امسال این طرح در تمامی مجموعه های مدینه و مکه به اجرا در می آید.



** تامین اقلام مورد نیاز زائران از داخل

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به تامین مایحتاج زائران از داخل کشور افزود: اقلام داخلی در تدارکات حج امسال 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.



** تعداد پزشکان زن اعزامی به حج چهار برابر شده است

وی به اجرای طرح انطباق در حج به همت مرکز پزشکی حج و زیارت اشاره کرد و گفت: در راستای تامین آسایش و رفاه بیشتر زائران زن در حج امسال، تعداد پزشکان زن اعزامی به حج چهار برابر شده و 60 پزشک زن به حج اعزام می شوند، همچنین پنج درمانگاه شبانه روزی زنان در مکه مکرمه و دو درمانگاه شبانه روزی زنان در مدینه منوره راه اندازی شده است.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه زمان در حج تمتع قابل بازگشت نیست، گفت: اگر مشکل و بحرانی در ایام تشریق پیش بیاید، ما باید با نگاه عقلانی، آن مشکل را یک مساله فرض کنیم و برای حل آن چاره اندیشی کنیم و اگر آن مشکل را در جای خودش حل نکردیم، به معضلی در عملیات تبدیل خواهد شد.



** انتقال 500 دستگاه کولر از عرفات به منا

وی در این خصوص به مشکل کمبود کولر در خیمه ها در منا در ایام تشریق در حج گذشته اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی و چاره اندیشی به موقع در آن ایام با مسوولان سعودی مذاکره کردیم و 500 دستگاه کولر از عرفات به منا انتقال یافت و این مشکل در زمان خودش مرتفع شد.



** تشکیل کمیته ایام تشریق

رییس سازمان حج و زیارت به تشکیل کمیته ایام تشریق اشاره کرد و بیان داشت: این کمیته با تدوین چک لیست های متعدد و بررسی ریز مسایل در عملیات و پیش از عملیات از بروز مشکلات پیشگیری خواهد کرد و پیگیری مسایل ایام تشریق را به عهده خواهد داشت.



** رعایت اخلاق در حج

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند، «از لوازم قبولی حج تمتع رعایت اخلاق در حج است»، به رعایت اخلاق حرفه ای از سوی کارگزاران و عوامل اجرایی حج در مواجهه با زائران که میهمانان این ضیافت الهی هستند، تاکید کرد.



انتهای پیام /
برچسب ها: حجاج ، هتل ، حج و زیارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.