تحقیقات نشان داده بخشیدن و اهدا کردن نه‌تنها برای دریافت‌کننده خوب است، بلکه روی اهداکننده نیز تاثیر خوبی دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، غیر از پرداخت‌های اقساطی مانند حق بیمه بازنشستگی و پس‌انداز برای آینده‌تان ممکن است به صدها روش دیگر برای خرج کردن درآمدتان فکر کنید. شاید دوست داشته باشید درآمدتان صرف لباس یا وسایل الکترونیکی شود یا به تعطیلات بروید یا یک شب با دوستانتان به رستوران رفته و لحظات خوشی را تجربه کنید.

هیچ ایرادی ندارد اگر دوست داشته باشید از ثمره کار و تلاشتان بهره‌مند شده و هرازگاهی به خودتان توجه نشان دهید، اما اگر پول یا دارایی شما در زندگی فرد دیگری تفاوتی بوجود می‌آورد چه می‌شد؟ آیا بخشی از دارایی‌تان را با دیگری تقسیم می‌کردید؟

اهدا و کمک کردن به خیریه ممکن است آخرین کاری باشد که به آن فکر کنید، اما اگر شما به اندازه کافی خوش‌شانس باشید و بیش از آنچه نیاز دارید درآمد داشته باشید، پس چرا به دیگری کمک نکنید؟ در واقع با این کار از دیگری حمایت می‌کنید و وضع زندگی او را بهبود می‌بخشید.

همچنین تحقیقات نشان داده است بخشیدن و اهدا کردن نه‌تنها برای دریافت‌کننده خوب است، بلکه روی اهداکننده نیز تاثیر بسیار خوبی گذاشته و موجب سلامت روح و جسم او می‌شود. در واقع شرکت کردن در امور خیریه می‌تواند مزایای زیر را دربرداشته باشد:

1 ـ سلامت‌تان را افزایش دهد

غذای سالم مصرف کردن، ورزش منظم و معاینه‌های سالانه بدن، سلامت عمومی فرد را به‌طور کلی بهبود می‌بخشد و طول عمر را بالا می‌برد. اما بنا بر تحقیقات، مشخص شده است که شرکت کردن در امور خیریه نیز برای سلامت بدن بسیار مفید است؛ در واقع موجب پایین آمدن فشار خون، افزایش عزت نفس، کاهش افسردگی و اضطراب، شادی بیشتر و در نتیجه عمری طولانی‌تر می‌شود. در تحقیقی مشخص شد کهنسالانی که در برنامه‌های خیریه شرکت داشتند یا حتی صرفا نسبت به خانواده، دوستان یا همسایگان‌شان حمایت عاطفی از خود نشان دادند، پنج سال بیشتر از همتایان خود زندگی کردند.

2 ـ شادتر می‌شوید

برخلاف این‌که مردم تصور می‌کنند اگر فقط برای خودشان خرج کنند شادتر هستند، تحقیقات نشان داده است پولی را که برای کمک به کسی دیگر خرج کنید، شادتر می‌شوید. این احساسات خوب روی جسم‌تان نیز اثر مثبت می‌گذارد. در حقیقت مناطقی از مغز که با لذت و شادی، ارتباطات اجتماعی و اعتماد در ارتباط است فعال می‌شود که اصطلاحا به آن اثر «گرمای محبت» می‌گویند. بنا بر تحقیقات مشخص شده است که رفتارهای انساندوستانه، موجب ترشح اندروفین در مغز شده و این هورمون می‌تواند در فرد تولید احساس خوب و مثبتی کند.

3 ـ روحیه همکاری و روابط اجتماعی را افزایش می‌دهد

وقتی شما هدیه دهید احتمال این‌که حتی بیشتر از آن به خودتان برگردد بسیار زیاد است. وقتی شما دست بخشنده‌ای داشته باشید، احتمال این‌که بخشندگی‌تان به‌وسیله دیگران پاداش داده شود بسیار بالاست. گاهی اوقات از طرف همان فرد و گاهی از طرف شخص دیگر این مهربانی جبران می‌شود.

این تبادلات، حسی از اعتماد و همکاری بوجود می‌آورد که موجب تقویت روابطمان با دیگران می‌شود و سلامت کسانی که در این ارتباط هستند بسیار افزایش می‌یابد. از آنجا که انسان اجتماعی آفریده شده است انجام اعمال انساندوستانه که دوجانبه نیز باشد، می‌تواند سلامت، شادی و حتی ثروت او را افزایش دهد.

علاوه بر این‌که وقتی به فردی کمک می‌کنیم، فقط آن فرد نیست که به شما احساس نزدیکی می‌کند بلکه شما نیز به او همین احساس را خواهید داشت. مهربان و بخشنده بودن باعث می‌شود که دیگران را به روشی مثبت‌تر درک کنیم و روحیه همکاری در کل جامعه افزایش یابد.

4 ـ بخشش موجب قدردانی می‌شود

شما چه هدیه‌دهنده باشید و چه دریافت‌کننده، این کار می‌تواند حسی از سپاس و قدردانی در شما بوجود آورد. این حس می‌تواند وجود فرد دریافت‌کننده کمک را سرشار از قدردانی و خوشبینی کند و همین مساله موجب پیوندهای اجتماعی سالم‌تری شود و نتیجه خوب آن به کل جامعه گسترش یابد.

5 ـ هدیه دادن مسری است

وقتی ما به دیگری کمک می‌کنیم، تنها آن فرد نیست که از یاری ما بهره‌مند می‌شود بلکه با این رفتار این عمل پسندیده را به کل جامعه تزریق می‌کنیم و دیگران نیز دست به چنین رفتارهایی می‌زنند.

وقتی فردی رفتار بخشنده‌ای داشته باشد، الهام‌بخش دیگران می‌شود و آنها نیز رفتار خوبی با دیگران خواهند داشت و بنا به گفته محققان، این نوع برخوردها تا سه درجه ـ از یک فرد به دیگری و دیگری و دیگری ـ هدایت می‌شود. در نتیجه اگر هرکس در اجتماع نسبت به دیگری مهربان باشد، پس از مدتی کوتاه تعداد بسیاری از افراد آن جامعه با یکدیگر رفتارهای محبت‌آمیز خواهند داشت و گاهی از کسی که حتی او را نمی‌شناسید، محبت می‌بینید.

هدیه دادن موجب افزایش هورمون «اوکسی‌توسین» در بدن می‌شود. این هورمون احساسی از گرمی، رضایت و ارتباط با دیگران در فرد بوجود می‌آورد و همین هورمون است که باعث می‌شود مردم نسبت به یکدیگر دلسوز و مهربان باشند./جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.