نگاه کمی نگری و ویژه به پژوهش موجب کمرنگ‌تر شدن جایگاه آموزش عالی در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ مهندس مرتضی فتوحی رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف امروز در حاشیه مراسم تحلیل و بررسی جایگاه علمی مریم میرزاخانی با اشاره به وضعیت نامطلوب سیستم‌های آموزشی در دانشگاه‌ها علی الخصوص رشته‌های ریاضی و فیزیک تاکید کرد: در سطح آموزش و پژوهش متاسفانه به علت عدم تقابل مناسب و یا ناکافی بین آموزش و پژوهش، جایگاه آموزش در کشور در حال ذبح و قربانی شدن است و یکی از مهم‌ترین دلایل آن به ویژه در بررسی رتبه‌های دانشگاه‌ها توجه و کمی نگری به پژوهش است، در حالی که لازمه پژوهش آموزشی قوی و با کیفیت در تمام سطوح است و به همین منظور وضعیت و جایگاه آموزش عالی در کشور باید ارتقاء یابد و این امر هم اکنون نیازمند توجه ویژه مسئولین است.  
 وی با بیان اینکه رنکینگ دانشگاه‌ها نباید صرفا به پژوهش و کمی نگری‌ها در آن توجه شود، افزود: در ارزیابی‌های آماری به ویژه در پژوهش‌ها به جای نگاه کمیتی به این موضوع باید نحوه و کیفیت آموزش به عنوان پیش زمینه پژوهش توجه شود و این موضوع در رشته ریاضی و ارتقاء آن بسیار حائز اهمیت است و از سوی دیگر با مروری بر تاریخ به خوبی ثابت می‌شود که ایران، پدر علم ریاضی در دنیا است و وجود دانشمندان و منجمان بنام ریاضی، فیزیک و نجوم ایرانی که هم اکنون بسیاری از چرخه‌های علم ریاضی و فیزیک برپایه نظریات این پیشکسوتان ایرانی استوار است، دلیل اثبات این مدعاست.  
 
رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف همچنین اظهار داشت: قبل از پژوهش باید آموزش قوی، اصیل و اثرگذار صورت گیرد و به جای آمارگیری برای تعداد طرح‌های پژوهشی، باید این آمار‌ها از وضعیت کمیتی به کیفیتی تبدیل شود و کیفیت آموزش‌ها به عنوان پیش زمینه پژوهشی موثر مدنظر قرار گیرد.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار