سرپرست حجاج ايراني ضمن مطرح كردن پنج پرسش، زائران را به بهره برداري از فرصت‌هاي پيش رو در سفر حج با استفاده از برنامه‌هاي تدارك ديده شده بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت توصيه كرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني با حضور در اردوي آموزشي- توجيهي زائران استان البرز ضمن مطرح كردن پنج پرسش، زائران را به بهره برداري از فرصت‌هاي پيش رو در سفر حج با استفاده از برنامه‌هاي تدارك ديده شده بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت توصيه نمود.
 
شناخت از شرايط سفر شما را براي مراسم حج آماده‌تر مي‌كند
 
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني در سخنان خويش در پنجمين اردوي آموزشي – توجيهي زائران حج ۹۳استان البرز اظهار داشت: پس از حج سال گذشته مجموعه همكاران در سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري فعاليت‌ها را براي برگزاري هر چه باشكوه‌تر حج امسال آغاز كردند و سعي شد در تمام برنامه‌ها آسيب‌هاي سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و مشكلات را كمتر كنيم.
 
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به وجود مسائل غير قابل پيش بيني در خلال برگزاري حج و حضور زائران در سرزمين وحي بيان داشت: برخي از مسائل درباره ساختمان‌ها و هتل‌ها و تغذيه وجود داشت كه تاحدودي برطرف شده اما مسئله مهم براي ما به عنوان خدمتگزاران شما زائران بزرگوار اين است كه بدانيد، همه شرايط برگزاري حج دست ما نيست. برخي از برنامه ريزي‌هاي كشور ميزبان ممكن است با برنامه‌هاي ما متفاوت باشد و عليرغم همه تلاش هايي كه در طول سال مي‌شود ممكن است در برخي موارد برخلاف پيش بيني‌ها و برنامه ريزي‌هاي ها عمل شود. لذا اين گونه جلسات توجيهي و آموزشي مي‌تواند به شناخت زائران كمك كرده و باعث شود آمادگي‌هاي لازم را براي اين سفر داشته باشند.
 
سرپرست حجاج ايراني در ادامه با اشاره به طرح توسعه و تعميرات مسجد الحرام و مسجدالنبي تعداد زائران حج امسال را ۶۱ هزار نفر اعلام كرد و تصريح كرد: به همه نكاتي كه در اردوهاي آموزشي-توجيهي مطرح مي‌شود توجه كنيد و تلاش تان اين باشد كه با شناخت مسائل و نكات سفر اطلاعات جامعي را بدست آوريد، بسياري هستند كه آرزوي تشرف دارند اما شايد تا ۱۸ سال در نوبت بمانند، لذا قدر اين فرصت را بدانيد و با برنامه هايي كه تدارك ديده شده است خودتان را براي اين سفر آماده كنيد.
 
پرسش اول: به كجا مي‌رويم؟
 
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با مطرح كردن پنج پرسش براي زائران، يافتن پاسخ‌ها را باعث لذت بردن هرچه بيشتر زائران از سفر معنوي حج دانست و بيان داشت: پرسش اول اين است كه ما به كجا مي‌رويم؟ برخي گمان مي‌كنند اين سفر مانند ديگر سفرها است اما بايد بدانيم كه اين سفر با همه سفرها متفاوت است در برخي از روايات نيز آمده كه «هيچ سفري به اندازه حج در گوشت و پوست و استخوان انسان تاثير گذار نيست». بايد بدانيم كجا مي‌رويم. خانه خدا چيست؟ مهمان خدا شدن چه معنايي دارد؟ بايد مرقد نوراني پيغمبر (ص)، حضرت فاطمه اطهر، ائمه اطهار (ع) مدفون در بقيع، صلحا، شهدا، اصحاب پيغمبر (ص) و ياران رسول خدا و آن همه فضائلي كه در مكه مكرمه و مدينه منوره هست را بشناسيم و در صورت عدم شناخت نمي‌توانيم بهره برداري درستي از سفرمان داشته باشيم.
 
پرسش دوم: چگونه برويم؟
 
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر در ادامه به سوال دوم اشاره داشت و افزود: چگونه بايد به اين سفر برويم؟ هر كدام از شما براي مهماني رفتن بسته به اينكه مهمان چه كسي باشد، آداب و روشي داريد. براي مهماني خانه پدري به گونه اي رفتار مي‌كنيد و يا وقتي به خانه برادرتان مهمان مي‌شويد، آدابي داريد و براي هركدام از مهماني‌ها شرايطي قائل هستيد و حتي نوع لباس پوشيدنتان، راه رفتن و صحبت كردن شما فرق مي‌كند. در اين سفر بايد توجه داشت كه همه ما مهمان خداوند، پيغمبر (ص)، حضرت فاطمه اطهر (س) و مهمان ائمه بقيع عليهم السلام هستيم.
 
سرپرست حجاج ايراني همچنين در ادامه بيان داشت: چگونه به اين سفر برويم كه دست رد به سينه مان نزنند، چگونه آنجا حضور پيدا كنيم كه با تمام وجود از ما پذيرايي كنند؟ با توبه و استغفار، استفاده از مال حلال و… بايد مراقبت كنيم و براي اين سفر آمادگي داشته باشيم و طوري آنجا برويم كه وقتي رسيديم پيامبر (ص)، حضرت زهرا (س) و ائمه اطهار بقيع به استقبال ما بيايند و خدا به ما آفرين بگويد كه همان گونه من مي‌خواستم، آمديد.
 
پرسش سوم: در آنجاچگونه عمل كنيم؟
 
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر سوال سوم را «چگونه عمل كردن در اين سفر» دانست و اظهار داشت: بعد از يك عمر عشق و علاقه به اين سفر، حالا زائر به مسجدالنبي آمده است پرسش اين است كه در مسجدالنبي چه اعمالي انجام دهيم؟ كنار بقيع و مسجد الحرام چه كنم؟ وظيفه ام چيست؟ متاسفانه برخي غافل هستند و مانند آدمي كه خواب است اين فرصت را هدر مي‌دهند، وقتي بر ميگردند تازه متوجه مي‌شوند عجب فرصتي از دست رفته است.
 
پرسش چهارم: از خدا چه بخواهيم؟
 
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر براي پاسخ به اين پرسش و با اشاره به احوال زائران در سرزمين وحي اشاره كرد: دعا كردن و حاجت خواستن خواستن خصوصا در لحظاتي كه دل مي‌شكند و اشك جاري مي‌شود امر مهمي است و بايد با آمادگي قبلي انجام شود. صحيفه سجاديه و امثال اين كتب گرانسنگ را مطالعه و مرور كنيد، دعاهاي بالاتر و والاتر را انتخاب و حفظ كنيد، وقتي كه چشمتان به خانه كعبه مي‌افتد و اشك از ديدگانتان جاري مي‌شود و قلبتان تكان مي‌خورد و روح تان مستعد پرواز مي‌شود، اين دعاها را از خدا بخواهيد، دعاهايي كه اگر مستجاب شد، زندگي شما متحول و دگرگون مي‌شود و تا پايان عمر تحت تاثير جاذبه خداوند قرار مي‌گيريد.
 
پرسش پنجم: چگونه برگرديم؟
 
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با مطرح كردن سوال پنجم و آخر به زائران بيان داشت: آخرين سئوال اين است كه «چگونه برگرديم؟»، روايات ما مي‌گويد ما نبايد آنگونه كه مي‌رويم، بازگرديم. اگر نسبت به نماز كم توجه بوده ايم، اگر نسبت به ارتباط با خدا و مردم كم كاري كرده ايم، اگر آلوده به دروغ و غيبت و گناه بوده ايم و اگر با قرآن انس نداشته ايم و هزاران اگر ديگر، نبايد به همان صورت بازگرديم. همه بايد پس از برگشتن از حج تحول روحي و اخلاقي را در ما ببينند. لذا در روايت آمده است «نشانه قبولي حج اين است كه هر حاجي ببيند بعد از حج آنچه را كه قبلا به عنوان اعمال نادرست انجام مي‌داده ديگر آنها را انجام نمي‌دهد».
 
سرپرست حجاج ايراني ضمن توصيه به زائران بر قدر دانستن فرصت‌ها سفرحج تمتع از آنان خواست تا پاسخ‌هاي اين چهار پرسش را بيابند و از اولين لحظاتي كه قدم در مدينه منوره يا مكه مكرمه مي‌گذارند، با همه ظرفيت از تمام آنچه خداوند در آن اماكن مقدس براي آنها محيا نموده است، بهره برداري كنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار