بجنورد/

صادرات کشور به ترکمنستان 900 میلیون دلار است

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران گفت : هم اکنون میزان صادرات کشورمان به ترکمنستان 900 میلیون دلار است که در ده سال گذشته ده برابر افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، نخستین نشست میز کشوری ترکمنستان دیروز در بجنورد برگزار شد، تبیین و شناسایی بازارهای هدف صادراتی در ترکمنستان / تبیین توانمندیها و ظرفیت های مهم اقتصادی استان برای ورود به بازار ترکمنستان و شناسایی چالش های اقتصادی از مهمترین محورهای برگزاری این همایش بود.

عبدالحمید اسدیان در این همایش افزود: در تلاش هستیم تا با برگزاری اجلاس کمسیون مشترک ترکمنستان و تهران در سال 93 در تهران صادرات بخش فنی و مهندسی را به این کشور افزایش دهیم .

مشاور رئیس کل گمرک ایران و مدیرکل دفتر هماهنگی استانهای گمرک کشور هم گفت: از راه اندازی پنجره واحد گمرکی در گمرک خراسان شمالی برای تسهیل در امر صادرات خبر داد و گفت بازگشایی گمرک جدید در خراسان شمالی که 300 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد یک ضرورت است .

باغ عنایت همچنین گفت : برای صادرات فرش از کشور به صورت مسافرتی یا تجاری گمرک آماده ارائه تسهیلات لازم است .

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران هم گفت: فرش های کردی و ترکمنی خراسان شمالی برای ثبت در سازمان جهانی وایپو آماده شده است و پیش بینی می شود تا اوایل سال آینده این موضوع انجام شود .

عزیزی همچنین از هدف گذاری برای صادرات 400 میلیون دلاری فرش دستباف به کشورهای مختلف از جمله چین / برزیل/آفریقای جنوبی /سنگاپور و اندونزی خبر داد.

عزیزی همچنین گفت هم اکنون در کشور 400 هزار نفر تحت پوشش بیمه قالیبافان هستند .

استاندار خراسان شمالی هم در این همایش گفت : صادرات زمینه ساز رونق اقتصادی است و با افزایش صادرات غیر نفتی میتوانیم بر رکود اقتصادی غلبه کنیم.

راه اندازی بازارچه مرزی پرسه سو در استان/تلاش برای تبدیل فرودگاه بجنورد به مرکز ترانزیت کالا به کشورهای همسایه/تسهیل در امر صدور روادید و ویزا برای تجار و بازرگانان/برگزاری نمایشگاهها و اعزام و پذیرش هیات های تجاری و تلاش برای راه اندازی مرکز تجاری ایران در ترکمنستان از جمله موضوعاتی بود که در بیانیه پایانی این همایش بر آنها تاکید شد.

استان خراسان شمالی حدود 301 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و 5 درصد از صادرات کشورمان به کشور ترکمنستان از خراسان شمالی انجام میشود.

برچسب ها: صادرات ، کالا ، ترکمنستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.