رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت اقتصادی نیاز به جهش و توسعه دارد و وقتی بار آن را زیاد کنیم مثل کشتی است که تنها بار آن را زیاد کرده‌ایم و آن سرعت نمی‌گیرد بلکه زمین‌گیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه در همایش اقتصاد مقاومتی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان شهریار که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: نکات خوبی در این جلسه مطرح شد و فکر می‌کنم این‌ها می‌تواند زیرساخت‌هایی برای حرکت آتی کشور را نشان دهد چرا که نفس این جلسه کار مبارکی است و کسانی است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند می‌توانند با مسئولان مربوطه از جمله از قوه قضاییه و قوه مجریه نشست‌هایی داشته و برای آبادانی منطقه  تبادل نظر کنند.
 
رئیس‌ مجلس افزود: توسعه یک امر قالبی و فرمایشی نیست و باید در ذهن و آلام جامعه، تفکر توسعه شکل گیرد.

لاریجانی تصریح کرد: البته در کشور ما یک دوره‌هایی سپری شد که برخی از افکار نامناسب اقتصادی شکل گرفت اما در کل یک مسیری را برای توسعه طی کردیم و در حال حاضر نیز سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی و تا حد زیادی هدف‌ها و چشم‌اندازهای آن مشخص شده‌اند.
 
وی ادامه داد: اقتصاد کشور باید مبتنی بر نیروهای مردمی در کشور باشد، زمانی این مشخص نبود این یک پایه قضیه است، مقدار زیادی هم باید ملاحظات منطقه‌ای لحاظ شود.
 
لاریجانی تصریح کرد: نخبگان منطقه‌ای باید نشست‌هایی را با مسئولان داشته باشند و این نشست‌ها باید خارج از نشست‌های کاری بوده و توافقاتی که در این نشست‌ها تصویب می‌شود برای بهبود اجرایی منطقه است. این امر شکل بسیار منظم و دقیقی است و در قانون نیز توصیه شده است که تالارهای گفتگو برگزار شود.
 
رییس مجلس تصریح کرد: بخش خصوصی به عنوان یک عامل سرمایه‌گذاری و تولید است و در این زمینه دولت باید پیگیری‌های بیشتری داشته باشد و بخش خصوصی به عنوان کسانی که عامل سرمایه‌گذاری و تولید هستند را در یک نشست با هم تبادل نظر کنند.
 
نماینده مردم قم در مجلس تأکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که در اداره کشور ابتدایی‌ترین امر آبادانی کشور است و کشور باید توسعه پیدا کند تا ما خدمات متناسب را ارائه دهیم و بهداشت، درمان، شرایط اجتماعی و فرهنگی نیازمند سرمایه‌گذاری است و وقتی که خزانه دولت دچار مشکل باشد و منابع کافی برای بهبود نداشته باشیم این سخنرانی‌ها دردی را دوا نمی‌کنند.
 
وی افزود: وضعیت اقتصادی نیاز به جهش و توسعه دارد و وقتی بار آن را زیاد کنیم مثل کشتی است که تنها بار آن را زیاد کرده‌ایم و آن سرعت نمی‌گیرد بلکه زمین‌گیر می‌شود.
 
لاریجانی با بیان اینکه وضع دیوانی کشور ما همچون کشتی سنگین است گفت: حجم نیروی انسانی در بخش اجرایی کشور بسیار زیاد است اما باید بخش دیوانی کشور کوچک و سبک شود، در این سال‌ها کوچک که نشد چابکی نیز از آن ندیدیم بلکه افزایش یافت،‌ لذا این باید علاج شود و نمی‌توانیم منابع نفتمان را صرف بودجه جاری کشور کنیم.
 
رییس مجلس افزود: یکی از مسائل مهمی که باید در اقتصاد مقاومتی دنبال کرد رونق اقتصادی است. امام علی (ع) به مالک اشتر فرمودند: بیش از آنکه به مالیات گرفتن توجه کنیم به آبادانی توجه کن، وقتی آبادانی صورت نگیرد منابعی نیز کسب نمی‌شود اما وقتی رونق پیدا شود چرخ اقتصاد راه می‌افتد و آن وقت می‌توان مالیات را دریافت کرد و به سلامت رفاه، و سایر موارد توجه کرد.
 
نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: رونق اقتصادی باید به دست مردم به وجود آید و باید یک نگاه برونگرا داشت و صادرات کشور فعال شود.
 
وی ادامه داد: زمانی سیستم دیوانی کشور فربه شد این مزاحمت‌ها ایجاد می‌شود، زمانی که سرمایه‌گذاری در کشور بسیار طولانی است، آن طور که به بنده گزارش داده‌اند حدود 200 روز طول می‌کشد تا کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند سرمایه‌گذاری‌اش پابرجا بماند، سرمایه‌گذار باید 7 بند نادر را طی کند تا به این برسد که صنعتش پابرجا بماند که طی این 200 روز کفش آهنین می‌خواهد.
 
لاریجانی افزود: ساختار وزارت‌خانه‌های صنعت و جهاد کشاورزی باید در این زمینه فراهم شود تا افراد برای سرمایه‌گذاری تا این حد دوندگی نداشته باشند و این امر نیازمند ساختار اجرایی کشور است، البته عزم دولت در این است که چنین شرایطی را فراهم کند.
 
رییس مجلس اظهار داشت: از آنجایی که کلیات بخش تولید در رکود است باید در این زمینه دولت فعال شود، این همه کلنگ‌زنی برای چیست؟ چه کسی می‌گوید این قدر کلنگ بزنید به اندازه‌ای که دارید کلنگ بزنید، دولت باید پروژه‌های نیمه تمام و کلنگ خورده را به بخش خصوصی واگذار کند.
 
نماینده مردم قم در مجلس تأکید کرد: 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ‌زنی در کشور داریم، اما کل منابع عمرانی کشور به کمتر از 20 هزار نیاز دارد اما با وضعیت موجود کشور تکمیل این پروژه‌ها 40،50 سال طول می‌کشد لذا باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده شده و تکمیل این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.
 
وی ادامه داد: فرهنگ کشور باید یاری رسان توسعه  کشور باشد، آموزش پرورش هم باید در این زمینه سهم داشته باشد.
 
لاریجانی ادامه داد: وقتی روزنامه‌ها را ورق می‌زنیم متوجه می‌شویم که حدود 80 درصد مشاجرات و دعواهای سیاسی است و به موضوعات اقتصادی توجه کمتری شده  اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را توسعه دهیم باید فرهنگ و رسانه‌ها به آن کمک کنند همچنین فرهنگ برای عمل به وظیفه خود باید اراده‌‌اش را به آن سمت سوق دهد، در شرایط اقتصادی که داریم حکم می‌کند که آرامش سیاسی و همگرایی داشته باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: همایش ، اقتصاد ، مقاومتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار