پس از کشته شدن نوجوان سیاه‌پوست امریکایی در ایالت میسوری، خبرگزاری رسمی چین چندین مورد از آشوب‌های نژادی معاصر آمریکا را برشمرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شینهوا، بیش از نیم قرن از زمانی که "مارتین لوتر کینگ" سخنرانی معروف خود به نام "رویایی دارم" را ایراد کرد گذشته است اما جدایی های نژادی هشدار دهنده هنوز هم امریکا را رها نکرده است.

امریکا یک بار دیگر در شهر فرگوسن ایالت میسوری، بشدت درگیر تنش های نژادی شد.

در یکی از شهرکهای حومه فرگوسن یعنی سنت لوئیس بعد از آنکه روز شنبه یک افسر پلیس یک نوجوان غیرمسلح سیاه پوست به نام "مایکل براو"ن را به ضرب گلوله از پای درآورد خشم عمومی شعله ور شد.

امریکا در طول تاریخ اخیر خود هم چندین بار شاهد خشونتهای ناشی از تنش های نژادی بویژه مواردی که در آنها ماموران پلیس مظنونان سیاه پوست را به قتل رسانده اند بوده است . آنچه در پی می آید نگاهی است گذار به مهمترین این رویدادها در امریکا از سال 1990:


- شورشهای سینسیناتی در سال 2001 
شورش های سینسیناتی در فاصله روزهای 9 تا 13 آوریل سال 2001 در یکی از شهرکهای حومه این شهر واقع در ایالت اوهایو یعنی " اور د راین " روی داد.

این شورشها بزرگترین آشوب‌های شهری در امریکا از زمان شورش‌های لس آنجلس در سال 1992 بود.

شورشهای سینسیناتی بعد از آن شروع شد که یک امریکایی افریقایی تبار 19 ساله به نام تیموتی توماس توسط یک افسر پلیس به نام استیو روچ  به ضرب گلوله کشته شد. توماس که اهل سینسیناتی بود در حال فرار از دست روچ بود که به علت 14 مورد حکم بازداشت می خواست او را دستگیر کند. از جمله اتهامات او رانندگی بدون گواهینامه و نبستن کمربند ایمنی بود.

بعد از این واقعه تنش ها بین سیاهان و پلیس که  از چند سال قبل از آن در سینسیناتی تشدید شده بود حالت انفجاری به خود گرفت و سینسیناتی به مدت چهار شب در آشوب و غارت ، تخریب اموال عمومی و غارت مغازه ها  غرق شد تا اینکه بعد از اعمال مقررات منع رفت و آمد این ناآرامی ها پایان یافت.

- شورش های سنت پترزبورگ ایالت فلوریدا در سال 1996 
در سال 1996 در سنت پترزبورگ فلوریدا یک موتورسوار سیاه پوست توسط یک افسر سفید پوست پلیس کشته شد و همین امر باعث شورش امریکائیان افریقایی تبار شد.

در این شورشها 11 نفر زخمی شدند و شماری از ساختمان‌ها آتش زده شد. این آشوب‌ها یک ماه بعد هم که یک هیئت منصفه از ایراد اتهامات جنایی علیه افسر پلیس امتناع ورزید، ادامه پیدا کرد.

- آشوبهای 1992 لس آنجلس
بدترین خشونت‌ها در تاریخ جدید امریکا در سال 1992 در لس آنجلس و زمانی شروع شد که به دنبال تبرئه چهار پلیس سفید پوست از اتهام ضرب و جرج یک موتورسوار سیاه پوست به نام "رادنی کینگ"، آشوب ، غارت و آتش زدن ساختمان‌ها این شهر را فراگرفت.

این خشونتها 29 آوریل و بعد از آن که یک هیئت منصفه این چهار افسر پلیس را از اتهام حمله و استفاده بیش از حد از زور تبرئه کرد شروع شد.

از این افسران که اکثر آنها سفید پوست بودند در زمانی که بعد از تعقیب رادنی کینگ در حال کتک زدن او بودند فیلمبرداری شده بود. بعد از اعلام حکم هیئت منصفه هزاران نفر در سراسر لس آنجلس به مدت شش روز دست به شورش زدند.

در این شورشها 51 نفر کشته شدند و 717 میلیون دلار خسارت ببار آمد.

- شورشهای کراون هایتز در سال 1991 
این آشوبه‌ای سه روزه در فاصله روزهای 19 تا 21 ماه اوت سال 1991 در بخش کراون هایتز منطقه بروکلین نیویورک روی داد. این شورش‌ها زمانی شروع شد که یک راننده یهودی به شکل تصادفی به دو کودک سیاه پوست برخورد کرد و باعث مرگ یکی از آنها یعنی "کاوین کاتو" هفت ساله شد که اصلیت گینه ای داشت شد.

این آشوب‌ها تنش های پنهان جامعه سیاهان کراون هایتز را علیه جامعه تندروی یهودیان آشکار کرد و بروکلین را به نماد ملی خصومت‌های قومی بدل نمود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار