یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه، اگر تفکر مقاومت در آمریکا رشد کند برای آنها گران تمام می‌شود گفت: برخورد شدید پلیس آمریکا با تظاهرات کنندگان نشان می‌دهد که این کشور ترس شدیدی از گسترش اعتراضات به سایر نقاط دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، ریشه بحران ضد تبعیض نژادی در آمریکا شب گذشته (26 مرداد ) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "فواد ایزدی" کارشناس مسائل آمریکا و "مصطفی ملکوتیان" استاد دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه ریشه بحران ضد تبعیض نژادی در آمریکا چیست گفت: کشتن افراد سیاه پوست در آمریکا موضوعی عادی است.
 
وی با اشاره به اینکه، در هر 28 ساعت یک فرد سیاه پوست در این کشور توسط پلیس کشته می‌شود، افزود: علت فراگیر شدن اعتراضات در شهر فرگوسن این بود که فرد کشته شده 18 ساله و تازه از دبیرستان فارغ التحصیل شده بودو باید به دانشگاه می‌رفت.
 
این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه، فرد کشته شده هیچ گونه سابقه جنایی نداشت و مسلح نبود اظهار داشت: پس از کشته شدن مایکل براون نوجوان سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس سفید پوست آمریکا در شهر فرگوسن، این شهر به صحنه اعتراضات مردمی تبدیل و این اعتراضات به شهرهای دیگر آمریکا نیز کشیده شد.
 
 ایزدی با اشاره به ترس شديد آمريکا از گسترش اعتراضات به دیگر نقاط اين کشور ادامه داد: 12 درصد جمعیت آمریکا را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند اما این در حالی است که 40 درصد زندانیان آمریکا سیاه پوستان هستند.
 
وی با اشاره به اینکه شهر فرگوس کوچک است، افزود: این شهر به سنت لوئیس که شهری بزرگ محسوب می‌شود چسبیده است.
 
این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه فرگوسن 20هزار جمعیت دارد گفت: سه چهارم جمعیت شهر فرگوسن سیاه پوست هستند.  
 
ایزدی با اشاره به وضعیت سیاه پوستان در آمریکا بیان کرد: وضعیت تبعیض نژادی در آمریکا وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینکه، دو و نیم میلیون نفر در آمریکا زندانی هستند تصریح کرد: جمعیت سیاه پوستان در آمریکا 12 درصد بیشتر نیست اما 40 درصد جمعیت  زندانی‌ها سیاه پوست هستند.
 
*آمریکا رتبه اول را در تعداد زندانیان دارد

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه، آمریکا رتبه اول را در تعداد زندانیان دارد گفت: تعداد پلیس فرگوسن 53 نفر هستند که تنها 3 نفر از آنها سیاه پوست هستند و این موضوع نژاد پرستی فقط مربوط به یک شهر فرگوسن نیست.
 
ایزدی با اشاره به اینکه اعتراضات به نژادپرستی تنها منحصر به شهر فرگوسن نیست، افزود: این اعتراضات تا کنون به 200 شهر آمریکا گسترش پیدا کرده است.
 
*در سیستم سیاسی آمریکا خوف وجود دارد

وی با بیان اینکه پلیس سفید پوست بر علیه جمعیت سیاه پوست عمل کرده است، ادامه داد: در سیستم سیاسی آمریکا خوف وجود دارد.
 
این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه، پلیس این کشور درصدد است تا این اعتراضات را در ابتدا سرکوب کند افزود: در آمریکا تنش نژادی وجود دارد و آمدن اوبامای دو رگه در راس حکومت وضعیت را بهتر نکرد بلکه بدتر شد .
 
*اوباما به بهتر شدن وضعیت سیاه پوستان کمک نکرد

ایزدی افزود: انتظار می‌رفت اوباما  به بهتر شدن وضعیت سیاه پوستان در آمریکا کمک کند اما این گونه نشد.
 
وی با اشاره به تاریخچه نژاد پرستی در آمریکا گفت: پس از اعتراضات سیاه پوستان در مقابله با نژاد پرستی به ظاهر قوانینی تصویب شد اما در عمل اجرا نمی‌شود.
 
این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه، در جامعه آمریکا میان سفید پوست و سیاه پوست دعوا وجود دارد، گفت: با آمدن اوباما به حکومت وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی سیاه پوستان بدتر شد.
 
وی با اشاره به اینکه، در دوران اوباما تحریم‌های ضد ایرانی بیشتر شد ادامه داد: به حقوق سیاه پوستان در آمریکا توجه نمی‌شود.
 
ایزدی با اشاره به تظاهرات ده 60 سیاه پوستان در آمریکا افزود: دو جناح در میان سیاه پوستان آن دوران حاکم بود که یکی به مذاکره و سازش و دیگری به مقاومت پای‌بند بود.
 
این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه، در دهه 60 در آمریکا گفتمان مقاومت شکل گرفت ادامه داد: سیاه پوستان برعلیه ساختار موجود شروع به تظاهرات کردند.
 
وی افزود: نگاه مثبت به اسلام در جامعه سیاه پوست آمریکا ریشه‌ای است .
 
*ضرورت رشد مقاومت در آمریکا

ایزدی گفت: اگر تفکر مقاومت در آمریکا رشد کند برای آنها گران تمام می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه باید ما فراتر عمل کنیم ادامه داد: طبق اصل 154 قانون اساسی باید از مقاومت مستضعفان در همه جای جهان حمایت کنیم.
 
*آمریکا در حوزه سرکوب حرکت‌های اجتماعی رتبه نخست جهان را دارد

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکا در حوزه سرکوب حرکت‌های اجتماعی رتبه نخست را در جهان دارد و تخصصی و علمی در این زمینه کار کرده است.
 
ایزدی با اشاره به اینکه باید در حوزه حقوق بشر اقدامات بسیاری صورت گیرد، افزود: پلیس آمریکا به شدت با معترضان برخورد می‌کند و حتی در این زمینه به دیگر کشورها آموزش می‌دهد .
 
وی با اشاره به اینکه مایکل براون نوجوان سیاه پوست کشته شده در آمریکا در شرف دانشجو شدن بود گفت: بد نیست یکی از دانشگاه‌های کشور با ایجاد یادمانی، به اسم این فرد بورسیه دهد و به این ترتیب از این اعتراضات علیه نژادپرستی اعلام حمایت کند.
 
ایزدی افزود: در شهر شیکاگو جمعیت سیاه پوستان 32 درصد است اما این در حالی است که 91 درصد از افرا کشته شده سیاه پوست هستند.

مصطفی ملکوتیان، استاد دانشگاه نیز در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه، چرا در جامعه لیبرال آمریکا شاهد خشونت هستیم گفت: فرهنگ و تمدن غربی مبتنی بر برداشت‌های خاص از انسان، جامعه، اقتصاد و سیاست و دیدگاه آنان، انسان محوری و اُمانیسم و مادی گرایی است و جنبه‌های معنوی را نادیده می‌گیرند و به منافع صرف مادی فکر می‌کنند.
 
*غرب جامعه را با استفاده از زور کنترل می‌کند

وی با اشاره به اینکه در این دیدگاه انسان واقعی نیست، افزود: زیربنای تمدن و تفکر سیاسی در غرب این است که عنصر زور، عنصر کلیدی است و جامعه را باید با استفاده از زور کنترل کرد.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه، اومانیسم در غرب جای عقل واقعی را گرفته است، ادامه داد: اومانیسم به معنای انسان محوری است یعنی انسان با عقل ابزاری وعقل معاش تعریف شده است.
 
وی هابز را از بانیان فلسفه جدید غرب دانست و گفت: هابز انسان را گرگ انسان می‌داند.
 
ملکوتیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، ریشه نژادپرستی و خشونت در آمریکا چیست گفت: این بحث تاریخی و سیاسی است به طوری که  موضوع برده‌داری تا مدت‌ها در آمریکا رسمیت داشت.
 
*خشونت و نژاد پرستی در آمریکا سابقه تاریخی دارد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، برده‌داری تا سال 1940 در آمریکا به صورت دو فاکتو مورد توجه قرار گرفت بیان کرد: بحث خشونت و نژاد پرستی در آمریکا سابقه تاریخی دارد .  
 
وی با اشاره به اینکه درآمد یک سفید پوست حدود 20 برابر یک سیاه پوست است ادامه داد: هنوز هم تبعیض نژادی در آمریکا وجود دارد و حتی با متهمان و بزهکاران سیاه پوست و سفید پوست متفاوت برخورد می‌شود.
 
ملکوتیان با اشاره به اینکه، در آمریکا اقلیت‌ها به ویژه سیاه پوستان مورد ظلم قرار می‌گیرند، ادامه داد: سیاه پوستان در زمینه‌های مختلف از جمله شغل و تحصیل مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.
 
*ملت‌ها دولتمردان آمریکا را تحت فشار بگذارند

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، وظایف سایر کشورها در مقابل اتفاقات داخل آمریکا چیست افزود: ملت‌ها باید به طور جدی از دولت‌های خود بخواهند که با استفاده از اهرم‌های خود دولتمردان آمریکا را تحت فشار بگذارند تا این اتفاقات دوباره در آمریکا تکرار نشود.
 
وی کارنامه حقوق بشری آمریکا را اسفبار دانست و ادامه داد: آمریکایی‌ها دچار نوعی غرور شده‌اند.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: مقاومت ، آمریکا ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار