در حال حاضر بیش از 20 مربی خارجی در تیم های ملی کشورمان در حال فعالیتند و بنا بر ادعای مسئولین ورزشی کشورمان این مربیان علاوه بر هدایت تیم های ملی تجربه ورزشی خود را نیز به مربیان داخلی منتقل می کنند.در شرایط فعلی اما معلوم نیست چرا ورزش ما با شیبی تند به سمت استفاده از مربیان خارجی حرکت می کند.آیا نمی توان به جای استفاده از مربیان خارجی در راس تیم های ملی سطح علمی مربیان داخلی را بالا برد تا مجبور به پرداخت دستمزدهای کلان به مربیان خارجی نباشیم؟

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دوم سیما با حضور علی جوادی کارشناسی مسایل ورزشی در استدیو به بررسی بررسی این موضوع پرداخت.در این گفتگو مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال نیز از طریق تلفن به سوالات مجری برنامه پاسخ گفت.
مجری برنامه به عنوان اولین سوال از علی جوادی پرسید با توجه به پتانسیل ها موجود آیا به حضور مربیان خارجی در کشور نیاز داریم؟
جوادی در پاسخ به این سوال گفت:نمی توان استفاده از دانش روز دنیا را در مباحث مختلف را انکار کرد اما آنچه مهم است شیوه استفاده از این دانش است که باید در بحث امشب به آن پرداخته شود.

وی درپاسخ به اینکه آیا با شیوه کنونی جذب مربیان خارجی در ورزش کشور موافق هستید یا خیر گفت:خیر.به عنوان نمونه در رشته والیبال کاری که فدراسیون انجام داد و یکی از مربیان مطرح را به کشور آورد باید از دو دهه قبل آنهم به منظور استعداد یابی در کشور انجام می گرفت.

وی تصریح کرد چنین کاری در هیچ یک از فدراسیون های ما انجام نشده است ووظیفه سازندگی و استعداد یابی برعهده مربیان بومی نهاده شده و از آنسو کسب دلارهای هنگفت به مربیان خارجی سپرده شده است.

جوادي با تاکید بر تعویض جای این دو در ورزش کشور گفت:استعداد یاب های قدرتمند باید در نقاط مختلف کشور مستقرشوند وپس از پرورش استعدادهای ورزشی آنها را در اختیار تیم های ملی قرار دهند.

وی افزود به عنوان مثال اکنون کی روش با سابقه درخشان مربی گری بر روی نیمکت باشگاه هایی جون منچستریونایتد ورئال مادرید و حتی تیم ملی هلند به تیم ملی فوتبال کشورمان آمده است ولی همین مربی برای اجرای تفکراتش امکانات لازم را دراختیار ندارد امروز با وجود گذشت یک چهارم از زمان قرار داد این مربی اطمینان دارم بسیاری از نیازهایش برای هدایت تیم ملی برآورده نشده است.
جوادي در پاسخ به این سوال که معیار و ملاک ورود مربی خارجی به کشورمان چیست اظهار داشت:با توجه به سابقه ای که از بکارگیری مربیان خارجی در کشور وجود دارد مشخص است که ملاک مشخصی برای انجام این کار وجود ندارد. به عنوان نمونه تیم ملی بسکتبال ما با حضور ترومن به نتایج خوبی دست یافت ولی فدراسیون با بکارگیری یک مربی خارجی با سطحی بالاتر از ترومن نتوانست حتی مجوز حضور در المپیک لندن را هم کسب کند.
وی در ادامه زیرسازی وساختارسازی در ورزش کشور را بسیار مهمتر از بکارگیری مربیان برجسته خارجی در راس تیمهای ملی دانست و افزود:مربیان بزرگ ورزشی بهتر است به جای حضور در راس تیم های ملی در مدارس ورزش و تیمهای نونهالان و پایه ای به کار گرفته شوند.

جوادی با تاکید براینکه تمامی حلقه های تشکیل دهنده زنجیره ورزش کشور در استعداد یابی و پرورش استعدادهای ورزشی موثرند گفت:در بحث ملی تمامی حلقه های ورزش متولی پرورش استعداد هستند وکمیته ملی المپیک،فدراسیون های ورزشی ووزارت ورزش و
جوانان در این زمینه نقش دارند.وی تصریح کرد با وجود اینکه فدراسیون های ورزشی ngoتلقی می شوند اما نباید خودمان را فریب بدهیم چراکه همه می دانند این فدراسیون ها زیر نظر دولت و کمیته ملی المپیک اداره می شوند.

جوادی استفاده از ظرفیت های وزارت آموزش و پرورش را نیز از دیگر راههای استعداد یابی و قهرمان پروری دانست.
این کارشناس مسایل ورزشی در پاسخ به این پرسش که چه مکانیزمی را برای سامان دادن به پروسه ورود مربیان خارجی به ورزش کشور پیشنهاد می کنید گفت:در ابتدا و پیش از پاسخ به سوال شما باید براین موضوع تاکید کنم که هیچکس نمی تواند منکر دانش فوتبال روز اروپا شود ولی نکته مهم در این مقوله این است که ما با وجود به کارگیری مربیان خارجی نمی توانیم از دانش روزشان استفاده کنیم.چراکه بستر لازم برای انجام این کار را فراهم نکرده ایم.در نقطه مقابل هم اگر مربی بی دانشی را از خارج از کشور در ورزشمان به کار گیریم به یقین پولمان را دور ریخته ایم که البته نمونه های زیادی نیز از این بخش در کشور ما وجود دارد.

وی در ادامه به بکارگیری مربی خارجی در تیم ملی هندبال اشاره کرد و گفت:این مربی با دوماه کارکردن بر روی تیم ملی هندبال توانست تیم ملی هندبال کشورمان را در جایگاه نایب قهرمانی بازیهای آسیایی گوانجو قرار دهد اما همین مربی با پیشنهاد قطری ها از ایران رفت و درحال حاضر مربی ای جایگزینش شده است که تنها با حاکم کردن نظم باعث شده بازیکنان روز به روز ازتیم ملی هندبال دور تر شوند.

وی تاکیدکرد: اگر این رویه در هندبال ما ادامه دار باشد نه تنها نایب قهرمانی را از دست خواهیم داد بلکه برروی سکو نیز جایی نخواهیم داشت.

جوادی با تاکید بر لزوم به کارگیری فیلتر برای بکارگیری مربیان خارجی در ورزش اظهارداشت:استخدام بسیاری از مربیان خارجی تنها به دلیل سلیقه مسئولین فدراسیونها انجام گرفته و البته دراین بین اتفاقاتی نیز هر چند ناخوشایند رخ داده است که به عنوان نمونه می توان به بکارگیری یک مربی خارجی با حقوقی نزدیک به 12هزار یورو درماه در فدراسیون جود و اشاره کرد که همین مربی خارجی پس از کسب ناکامی های متوالی از سطح سرمربی گری به مربی گری تیم ملی جودو تنزل پیدا کرد.

وی تاکیدکرد: در رشته های مختلف ورزشی دارای پتانسیل هایی هستیم که با کمی توجه واعتماد به مربیان داخلی می توانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یا نباید در ورزش اقدام به جذب مربی خوب خارجی کرد و اگر این کار را انجام دادیم باید بسترهای لازم برای کارش را هم فراهم کنیم؛ برای مثال کی روش پیش ازپیوستنش به تیم ملی فوتبال کشورمان گفته بود برای انجام کار به اتاق فکر،اتاق مشاوره،اتاق جلسات و رایانه نیاز دارد و ما تازه پس از عقد قرار داد فهمیدیم قادر به تامین هیچ یک از این خواسته ها نیستیم.در مورد بلاسکو هم همین شرایط صدق می کند ومطمئن باشید اگر فدراسیون والیبال نتواند مواردی را که مدنظر این مربی خارجی است برایش تامین کند انچنان که باید وشاید برای والیبال ما کار نخواهد کرد.
این کارشناس ورزشی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین مربی داخلی و خارجی آنهم در سطحی برابر وجود دارد که فدراسیون های اقدام به جذب مربی خارجی می کنند اظهارداشت: ابتدا بگذارید به تیم ملی بسکتبال و بکارگیری ماتیچ با سطحی بالاتر از ترومن بپردازم.سطح مربی گری ماتیچ از ترومن بالاتر بود ولی ما نتوانستیم در دوران مربی گری اش برتیم ملی بسکتبال به نتایج مطلوبی دست یابیم.چرا؟من این ناکامی را ثمره نبود پشتوانه در ورزش بستکتبال می دانم.چراکه اگر ماتیچ تیمی را در اختیار داشت که می توانست با مصدوم شدن صمد نیکخواه بهرامی بازیکنی هم سطحش را در تیم به کارگیرد هیچ گاه به مشکل بر نمی خورد.کاری که در والیبال انجام شد وامروز والیبال ما برای چند نسل خود بازیکن اماده در اختیار دارد.

جوادی در بخش دیگری از صحبتهای خود بر لزوم به کارگیری فیلتردر جذب مربیان داخلی نیز تاکید کرد و گفت:در رشته ای مانند کشتی محمد بنا کشتی ایران را بر روی سکو برد وخود را به جهانیان نشان داد.حال منطق حکم می کند که نباید این مربی را از دست داد مربی‌ای که یقینا مبلغ قراردادش حتی به درصدی از مربیان خارجی گران قیمت فوتبال هم نمی رسد.وی خاطرنشان کرد نباید مسئولین فدراسیون ها مربی‌ای را تنها به دلیل ناخوشایند بودن ادبیاتش و نظرات شخصی از تیم ملی حذف کنند.
وی درخصوص وضعیت دستمزد مربیان خارجی نیز با اشاره به تلاش صورت گرفته برای جذب مصطفی دنیزلی در تیم پیروزی گفت:وقتی باشگاهی مثل پیروزی برای آوردن این مربی به کشور تا این حد تلاش کرده است نمی تواند برای مربی شرط و شروطی تعیین کند.باشگاه باید به تمامی خواسته های مربی تن دهد درحالیکه این اتفاق برای مربی داخلی نمی افتد و حتی شاید با اجیر کردن اشخاصی سعی درناکام گذاشتنش داشته باشند.
مجری برنامه درادامه این سوال را مطرح کرد که برای کشاندن سرمایه ها در مسیر افزایش دانش مربیان داخلی از طریق مربیان خارجی چه کارهایی باید انجام داد از کارشناس برنامه خواست تا در این زمینه به ارائه راهکار بپردازد.
جوادی نیز در پاسخ به این سوال گفت:از آنجاکه ما درورزش ایران برای به دست آوردن پول زحمت نمی کشیم تنها خوب پول خرج کردن را بلدیم. از بازیکن خارجی را به خدمت می گیریم ولی او را روی نیمکت می نشانیم و حتی مربی کارآمد خارجی را به کشور می آوریم درحالی که امکانات مورد نیازش را برایش فراهم نکرده ایم.

وی تصریح کرد: متاسفانه مدیریت در ورزش ما به جای برنامه محور بودن، شخص محور است و با تغییرمدیریت در فدراسیون ها مدیر جدید برای حاکم کردن تفکراتش تمامی کارکنان فدراسیون از دبیرتا مربی و پرسنل را تغییرمی دهد.

وی افزود:به دلیل برنامه محور نبودن است که در فدراسیون ها بر ثبات مدیریتی تاکید می شود درحالیکه در صورت برنامه محور بودن یک
سیستم ورزشی در صورت تغییر مدیریت هم برنامه بی هیچ تغییری تا آخر اجرامی شود.
وی در ادامه درپاسخ به اینکه با توجه به شرایط حاکم بر ورزش کشورمان تکلیف مربیان داخلی چیست گفت:استفاده از دانش خارجی به شرطی قابل قبول است که بسترهای لازم برای فعالیت مربی خارجی درکشور فراهم آمده باشد. در خصوص مربیان ایرانی هم باید بگویم در صورت نبود مربی با کفایت ایرانی باید از مربی خارجی استفاده شود ودر کنار انجام کار اصلی اش که همانا هدایت تیم است از مربی خارجی بخواهیم مربیان داخلی مان را آموزش دهد.

وی لزوم ارزش نهادن به مربیان ارزنده داخلی و همچنین روسای کارآمد فدراسیون‌های ورزشی را لازمه دست یابی به موفقیت در عرصه ورزشی دانست و گفت:شرایطی که برای یکی از روسای فدراسیون های ورزشی پدید آمد انگیزه را از این فرد برای بازگشت به ورزش گرفت والان با وجود پیگیریهای صورت گرفته حاضر به بازگشت نیست.این درحالی است که همین فرد در طول دوران خدمت خود به ورزش
نه تنها از امکانات دولتی استفاده نکرده بود بلکه دریک بازه زمانی مبلغ 400 میلیون تومان نیز به سازمان تربیت بدنی سابق کمک کرده بود.
مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال نیز که به صورت تلفنی در گفتگوی ویژه خبری حاضر شده بود در پاسخ به این سوال که علت استفاده از برخی مربیان خارجی بی کیفیت در فوتبال ایران چیست گفت:پرداختن به کلیات این موضوع درست است ولی باید بپذیریم که فوتبال در دنیا دانشی دارد که ما از آن محرومیم وباید از طریق مربیان مطرح خارجی به این دانش دست یابیم.

وی تصریح کرد: هیچ کس با بکارگیری مربی خارجی بزرگ مخالف نیست وهمه به دنبال مربیان خارجی بزرگ دنیا می روند ولی درعمل می بینیم که قابلیت برخی مربیان خارجی از مربیان داخلی فوتبال نیز کمتر است و این بدان معناست که ما در انتخاب های خود دقت کافی نداشته ایم.

وی بر ایجاد سامانه ای در کمیته فنی فدراسیون فوتبال برای اتصال و فراهم آوردن امکان بهره مندی تیم های باشگاهی مختلف از وجود مربیان بزرگ خارجی در راس تیم ملی وحتی باشگاه‌ها تاکید کرد و گفت:کمیته فنی باید فضایی در فوتبال ایجاد کند که تمامی تیم ها از حضور مربی ای مانند کی روش در راس تیم ملی بهره مند شوند.کی‌روش مربی بزرگی است ودیگر بخش های سامانه مورد اشاره باید متناسب با این مربی در سطوح باشگاهی چیده شوند.

وی درخاتمه وجود مربیان بی کیفیت خارجی را نیز در فوتبال باشگاهی تایید کرد و گفت:فارغ از وجود این دسته از مربیان بی کیفیت در فوتبال باشگاهی،فوتبال ما برای بهره مندی از دانش روز فوتبال اروپا به مربیان تاثیر گذار خارجی نیاز دارد تا کیفیت فوتبال از سطح فعلی به سطوح بین المللی ارتقا یابد./ع2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار