کودکان غزه در شرایط وخیمی روحی هستند +عکس

امروز بیش از ۴۰۰ هزار کودک در غزه هستند که به دلیل جنگ اخیر و نیز حملات رژیم صهیونیستی در سه دوره قبلی، به‌شدت به مراقبت‌های روانشناختی نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، امروز بیش از ۴۰۰ هزار کودک در غزه هستند که به دلیل جنگ اخیر و نیز حملات رژیم صهیونیستی در سه دوره قبلی، به‌شدت به مراقبت‌های روانشناختی نیاز دارند.

در یکی از اتاق‌های بیمارستان شفا، بزرگترین بیمارستان غزه، "رابع حموده" درمانگر اختلالات روانی کودکان تلاش می‌کند تا دو برادر خردسال فلسطینی را که سه ساله و 18 ماهه هستند به صحبت بیاورد.



این دو کودک که در اثر اصابت بمب‌های رژیم صهیونیستی به خانه‌شان دچار سوختگی و جراحات متعددی شده‌اند، به مدت 7 دقیقه با نگاهی خالی و بی‌احساس به درمانگر خود خیره شده‌ بودند.

در نهایت، در حالی که حموده با آن‌ها به آرامی شوخی می‌کرد و وانمود می‌کرد که اسم‌هایشان را با هم اشتباه گرفته و هدیه‌ای را با اشاره یک مشاور دیگر بیرون آورد، لبخندی بر لب‌های برادر کوچک‌تر نقش بست که به سرعت با نهیب برادر بزرگتر محو شد.

حموده، رئیس یک تیم 150 نفره از روان‌درمانگرهایی که در غزه فعالیت می‌کنند، توضیح داد: در ابتدا برادر بزرگتر اصلاً به ما پاسخ نمی‌داد و نامش را هم نمی‌گفت.

وی افزود: این کودکان پیشرفت چشمگیری کرده‌اند. در ابتدا آن‌ها نه صحبت می‌کردند و نه ارتباطی برقرار می‌کردند. اما الان با گذشت 6 جلسه، شاهد پیشرفت خوبی هستیم.

این برادران خردسال تنها دو نفر از 400 هزار کودک فلسطینی در غزه هستند که به کمک‌های روانشناختی نیاز دارند.

این کودکان در نتیجه حملات رژیم اسرائیل، شاهد مرگ والدین یا خویشاوندان خود بوده‌اند و خود نیز زخمی و مجروح شده‌اند.

آسیب‌های روحی و روانی کودکان در غزه بسیار عمیق است. علائم این آسیب‌ها طیف وسیعی دارند که از کابوس و شب‌ادراری تا علائم شدیدتر مانند تشویش‌های روانی از جمله ناتوانی در درک و ابراز تجربه‌ها را شامل می‌شود.

گرچه خرابی‌های عظیم ساختمان‌ها در غزه قابل مشاهده و مستندسازی است اما آسیبی که به ذهن و روان مردم به‌ویژه کودکان وارد می‌شود قابل رویت نیست؛ در حالی که این آسیب‌ها می‌توانند بسیار شدیدتر باشند و عواقب طولانی مدت‌تری به همراه داشته باشند.

کریس گونس، سخنگوی آژانس کار و کمک‌های امدادی سازمان ملل در فلسطین (UNRWA) که متشکل از 200 روان‌درمانگر فعال در غزه است، در این باره گفت: اولین بار که یک کودک متحمل یک حادثه شوک‌آور مانند جنگ می‌شود، عمیقاً احساس وحشت می‌کند. بار دوم علاوه بر احساس وحشت خاطرات جنگ پیشین نیز بر وحشت جنگ کنونی اضافه می‌شود و در جنگ سوم خاطرات بسیار مشوشی در ذهن آنان ساخته می‌شود.

وی افزود: برای کودکان 8 سال به بالای غزه که از سال 2006 به طور مرتب شاهد جنگ بوده‌اند، انبوهی از تشویش‌های روانی به وجود آمده است.

حموده و تیمش مانند دیگر واحد‌های روان‌درمانی در غزه برای کمک به جمعیت یک میلیون و هشتصد هزار نفری این منطقه که بیش از نیمی از آن‌ها زیر 18 سال هستند، به طور شبانه‌روزی تلاش می‌کنند اما به‌هیچ وجه نمی‌توانند پاسخ‌گوی انبوه نیازهای مردم غزه باشند.

یادآور می‌شود، در نتیجه دور جدید حملات اسرائیل به غزه تاکنون حدود 2 هزار نفر از جمله 470 کودک جان خود را از دست داده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۰۳:۱۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
با ای ذنب قتلت
مرگ بر اسرائیل عروسک خیمه شب بازی و مرگ بر امریکا طراح و عروسک گردان جهان
فقط منتظرم ببینم که چگونه خداوند انتقام مسلمین بیگناه را میگیرد هنوز جنایات صربها علیه مسلمین بوسنی در اذهان باقیست و داغ برادران و خواهران فلسطین جگر سوز است
آخرین اخبار