رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: وزارت ورزش و جوانان با چشم انداز و اهداف مهمی که دارد نوجوانان و جوانان را به این المپیک اعزام می کند.

لطفعلی پورکاظمی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره بازی های المپیک نوجوانان در نانجینگ چین به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: به جز استعدادیابی و تشویق نوجوانان و جوانان و سرمایه گذاری روی بخش پایه، مهمترین اقدام وزارت ورزش و جوانان و نیز دولت، اعزام این رده سنی به بازی های المپیک است و باید این اقدام را به فال نیک گرفت.

وی افزود: کاروان 16 نفره ای در بازی های المپیک نانجینگ داریم که توسط سهمیه های بدست آمده محدودیت هایی در تعداد اعزام نفرات حاصل شده در صورتیکه توانایی اعزام کاروان صد نفره را هم داشتیم.
 
*حضور در رشته های اصلی و مدال آور
 
وی در مورد رشته های اعزامی به المپیک نانجینگ گفت: بسیار خوشحالیم ایران در رشته های اصلی که در آن قدرتمند است، نمایندگانی در نانجینگ خواهد داشت. ما در رشته های اساسی و مدال آور کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، وزنه برداری، جودو، والیبال ساحلی، سوارکاری، تیراندازی، دوومیدانی و شنا شرکت داریم.
 
رییس فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد حضور ورزشکاران نوجوان در یک فستیوال بزرگ ورزشی مثل بازی های المپیک تصریح کرد: برای تشویق سایر رشته ها و ورزشکاران حضور نوجوانان در بازی های المپیک بسیار مفید خواهد بود چراکه با بها دادن به بخش پایه می شود برای موفقیت تیم های اصلی آینده امیدوار بود.
 
*سرمایه گذاری خوب در بانوان
 
وی در خصوص سهم بانوان در بازی های المپیک نوجوانان هم گفت: حضور بانوان در ورزش 50 درصد ورزشکاران در دنیا را تشکیل می دهد. آناتومی جسمانی ورزشکاران زن در این بخش طوری است که رقابت های آنها همیشه با حساسیت بالایی برگزار می شود و در بسیاری از رشته های ورزشی همین خاصیت انعطاف پذیری ورزشکاران سبب موفقیت و مدال آوری آنها شده است.

از ایران هم در رشته های رزمی مثل تکواندو وتیراندازی در نانجینگ ورزشکارانی خواهیم داریم که سرمایه گذاری خوبی برای آنها در کشور شده است.

پورکاظمی درباره ابعاد روانشناسانه حضور ورزشکاران در المپیک های پایه می گوید: در مجموع حضور دختران و پسران در بازی های المپیک علاوه بر موفقیت ورزشی، از لحاظ زندگی فردی و اجتماعی آنها نیز مهم قلمداد می شود.
 
*تغذیه یک برنامه تخصصی
 
وی درباره تغذیه ورزشکاران رشته های پایه نیز گفت: تغذیه و مکمل های غذایی در هر رشته متفاوت است. ما برای بازی های آسیایی اینچئون و بازی های المپیک نانجینگ نوجوانان برنامه غذایی اختصاصی توسط کمیسیون غذایی کمیته ملی المپیک تهیه کرده ایم.

وی افزود: در غذای ورزشکاران معمولا 60 درصد از کربوهیدارت ها عموما از خانواده نشاسته مثل برنج، نان، سیب زمینی و ماکارانی استفاده می شود. 20 درصد اختصاص دارد به پروتئین ها شامل انواع پودرهای مجاز، اسیدهای آمینه، لبنیات و 20 درصد هم به چربی ها مثل گوشت اختصاص پیدا می کند. علاوه بر آن باید در برنامه غذایی ورزشکاران مینرال ها، ویتامین ها و مایعات را نیز در نظر بگیریم. به جز ورزشکاران پرورش اندام و بدنسازی که 60 درصد غذای آنها را پروتئین تشکیل می دهد برای بقیه ورزشکاران دستور غذایی شامل درصدهای ذکر شده است.

پورکاظمی با اشاره به تخصصی شدن ترکیبات غذایی ورزشکاران گفت: هر رشته ورزشی هم می تواند برنامه جداگانه تغذیه ای داشته باشد. مثلا برای دونده سرعتی و استقامتی برنامه مجزا وجود دارد. در فوتبال مهاجمان بهتر است از مواد غذایی کربوهیدرات ها استفاده کنند تا نیازهای ثانیه ای آنها برطرف شود و هافبک ها باید از پروتئین ها بیشتر استفاده کنند تا استقامت و مقاومت بیشتری داشته باشند.
 
*ایران قدرت و الگوی ورزش دنیا
 
پورکاظمی به حضور ورزشکاران ایران در بازی های المپیک نوجوانان اشاره کرد و افزود: در مجموع این شرکت در مسابقات برای ایران خوب بوده است چراکه در برخی رشته ها استعدادیابی شده و ممکن است حتی برخی ورزشکاران رشته خود را تغییر هم بدهند. در آسیا و دنیا در بسیاری از رشته ها مثل کشتی، فوتبال، رشته های رزمی و وزنه برداری ایران الگوی بسیاری از کشورها قرار می گیرد و روی ما حساب ویژه ای در مسابقات باز می شود. در آسیا ایران یک قدرت و رقیب تاریخی است. پشتوانه های ورزش ایران در بازی های المپیک نانجینگ رقم می خورد که امیدوارم برای المپیک بزرگسالان در دو سال آینده بتوانیم بهترین استفاده را از این حضور داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار