یک قاضی ایرانی دادگاه آمریکا، از وزارت دادگستری آمریکا که دستور منع وی از رسیدگی به پروند‌ه‌های مربوط به شهروندان ایرانی داده است، شکایت کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، یک قاضی زن ایرانی‌تبار دادگاه مهاجرت امریکا دستور وزارت دادگستری این کشور مبنی بر منع وی از رسیدگی به پروند‌ه‌های مربوط به شهروندان ایرانی را به چالش کشیده است.

قاضی "اشلی تبدور" که ساکن جنوب کالیفرنیا در شهر لس آنجلس است می‌گوید این اقدام وزارت دادگستری با اصل اول متمم قانون اساسی امریکا مغایرت دارد.

وی در شکایتنامه خود اعلام کرد دستور وزارت دادگستری ناقض حق آزادی بیان و انجمن وی بوده و تحت ماده ۷ قانون حقوق مدنی امریکا مصوبه سال ۱۹۶۴ میلادی، مبتنی بر تبعیض نژادی است.

ادعانامه خانم تبدور، با عنوان "تبدور علیه هولدر" که به تیتر یک برخی روزنامه های صبح ۵ شنبه (۲۳ مرداد) لس آنجلس تبدیل شد، حاکی از آن است که وزارت دادگستری دستور رد صلاحیت وی را بر اساس معیارهای نژادی با انگیزه‌های تبعیض آمیز صادر کرده که دلیل این امر میراث ایرانی و ایفای نقش وی در جامعه ایرانی‌تباران امریکا است.

"اریک هولدر"، هشتاد و دومین دادستان کل ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ میلادی از سوی "باراک اوباما"، رئیس جمهور امریکا به این مقام منصوب گردید. وی نخستین امریکایی آفریقایی‌تباری است که به مقام دادستانی کل آمریکا نایل آمده است.

قاضی تبدور مدعی است که دستور وزارت دادگستری پس از آن صادر شد که او به طور فعال در تعدادی از طرح‌های دولت فدرال که مربوط به جامعه آمریکائیان ایرانی‌تبار می‌باشد، شرکت کرده است. وی حتی در جلسه‌ای که در سال ۲۰۱۲ با هدف رسیدگی به وضعیت جامعه امریکائیان ایرانی‌تبار در کاخ سفید برگزار شده بود، حضور داشت.

وزارت دادگستری امریکا می‌گوید فعالان جوامع اقلیت ممکن است قضات مهاجرت بی‌طرفی نباشند. این در حالی است که تبدور می‌گوید به نظر می‌رسد این محدودیت بر حوزه قضاوت وی وضع شده در صورتی‌که سایر اقوام با چنین محدودیت‌هایی مواجه نیستند.



 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار