مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به مرمت وبازسازی بناهای تاریخی استان زنجان از پایان مرمت اضطراری خانه خديوي در زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با  بیان این مطلب گفت: خانه خديوي به علت نفوذ آب به دیواره این بنا، بخشی از دیوار ضلع شمالی آسیب دیده بود که مرمت آن به اتمام رسید.

نجفلو افزود: ايجاد داربست، شمع گذاري به منظور پيشگيري از ريزش های احتمالي بيشتر و رفع خطر، در مكان هاي لازم اجرا گرديد.

وی ادامه داد: بخش هاي فرسوده ديوار خشتي و بخشهايي از ساختمان كه در معرض سقوط بود، برچیده شد تا از خطرات احتمالی جلوگيري گردد و بخشهایی که فرو ریخته و از بين رفته بود با ملات ماسه سيمان بازسازی شد.

نجفلو، به نصب پنجره ، تعويض تيرهاي چوبي پوسيده نعل درگاه، در خانه خدیوی اشاره کرد و متذکر شد: تعمير و اصلاح سيستم ناودان در محدوده ي آسيب ديده و همچنین اجراي اندود ماسه سيمان با استفاده از توري سيمي روي ديوار بازسازي شده از دیگر اقدامات مرمتی در این بنای تاریخی بود.

خانه خديوي از جمله بناهایی می باشد که متاثر از الگوهای رایج از غرب با حفظ ستنهای هنری و تزئینی ایرانی و ملهم از شیوه های محلی این سامان در دهه های پایانی در عرضه معماري ايران شكل مي گيرد.

این بنا را مي توان يك نمونه كامل از نظر تزئينات دانست كه در اوائل پهلوي در این استان ساخته شده و از جمله تزئینات این بنا می توان به آجرکاریهای نما، گچ بريهاي زيبا و ستونها و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع ، وجود ایوان که برروی شش ستون چوبی با پوشش گچی استوار گردیده است./ش/ن

برچسب ها: مرمت ، بازسازی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.