به گزارش خبرنگار
دانشگاه باشگاه خبرنگاران، عملكرد رضا فرجیدانا در طول كمتر از 9 ماه فعالیت زمينه نارضايتي دانشگاهیان و به تبع آن نمایندگان مجلس را فراهم کرد و این نارضایتی با تذکرات مکرر نمایندگان و فرصتهای چندین باره به وزیر علوم دولت یازدهم درمان نشد و فرجیدانا پس از دریافت تذکرات از مجلس نیز همچنان رویه خود را ادامه داد و این عملکرد مغرضانه تلقی شده و فریاد استیضاح چند نماینده مجلس را بلند کرد. لذا استیضاح اولین وزیر دولت یازدهم صبح روز 21 مراداد 1393 در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد و قرار است که فردا (29 مرداد) جلسه استیضاح فرجیدانا با حضور نمایندگان دولت در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.
فرجیدانا و سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
رضا فرجیدانا در حالی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم به مجلس معرفی شد که جعفر میلیمنفرد و جعفر توفیقی نتوانسته بودند از مجلس رای اعتماد بگیرند. با این تفاسیر نمایندگان مجلس پنجم آبان 1392 طی جلسهای برنامههای فرجیدانا را به عنوان سومین وزیر پیشنهادی از سوی دولت مورد بررسی قرار دادند و در نهایت وی با 159 رای موافق، 70 رای مخالف و 32 رای ممتنع از مجموع 221 رای، سکان هدایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به دست گرفت.
اولین اقدام فرجی دانا پس از تکیه بر کرسی وزارت
پس از تکیه فرجیدانا بر کرسی وزارت در اولین اقدام خود طی احکامی میلیمنفرد و توفیقی را به سمت معاون آموزشی وزارت علوم و مشاور عالی خود منصوب کرد. این انتصابها اولین دهنکجی وزیر محترم علوم به نمایندگان مجلس بود که جرقهای برای بروز حواشی بسیار در وزارت علوم شد. اما مسأله به اینجا ختم نشد و انتصابها و تغییرات پیدرپی در وزارت علوم و روسای دانشگاهها نشان از برنامههای هدفمند در حساسترین وزارتخانه کشور داشت که باعث شد در همان نخستين روزهاي فعالیت 82 نماينده مجلس تذكري كتبی به وی ارسال كنند، اما عدمتوجه به اين تذكر باعث شد چند روز بعد ۱۵۰ نفر از نمايندگان مجلس در نامهای به رئيسجمهور از او درخواست كنند تا در برخی انتصابات وزارت علوم مداخله كند.
اولین مخالفتها از عملکرد فرجیدانا چه زمان شروع شد
فهرستی که میتوان آن را مسیری برای رساندن وزیر علوم پای میز استیضاح عنوان کرد، از انتصاب افراد معلومالحال در بدنه وزارت علوم، طرح انتخاب روسای دانشگاهها از طریق هیئتهای امنا که فضای دانشگاه را به سمت سیاسیکاری سوق داد، کاهش رشد روند علمی کشور، مجوز انتشار روزنامههای تجزیه طلب در برخی دانشگاهها، بازگشت مسأله دار دانشجویان و اساتید ستارهدار شروع و با مخالفت با قدرت گرفتن دانشجویان حزباللهی در دانشگاهها ادامه یافت.
ارمغان عدم پایبندی به تعهدات، كارت زرد براي فرجيدانا
علیرغم تذکرات نمایندگان به نحوه عملکرد وزارت علوم، اصرار و پافشاری فرجیدانا بر خط مشی خویش تنها دو ماه پس از رای اعتماد وی را برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس کشاند، اما توضیحات وزیر در این جلسه نتوانست شبهات نمایندگان را به اقناع تبدیل کند. این شد که دومین کارت زرد دولت یازدهم، بعد از وزیر اقتصاد به فرجیدانا داده شد.
لازم به ذکر است که در این جلسه که هشتم دیماه 92 برگزار شد،از مجموع 240 نماینده حاضر در مجلس 149 نماینده از توضیحات وزیر علوم قانع نشدند.
اعلام مخالفت با تغییرات در روسای دانشگاهها
تغییر ریاست در 38 دانشگاه کشور بازتاب منفی دیگری از عملکرد وزارت علوم از ابتدای دولت یازدهم بود، این رویه حتی صدای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم در آورد تا اینکه طی جلسهای به رياست "دکتر حسن روحاني" پيشنويس جديد ماده ۴ آييننامه مديريت دانشگاههاي كشور كه محتوي پيشنهاد اصلاحات در روند تغيير رؤساي دانشگاههاست با امضاي اكثريت اعضا در اختيار رئيسجمهور قرار گرفت که بر اساس اين طرح رؤسای دانشگاهها تنها با تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي به كار گمارده میشوند.
تغییر روسای دانشگاهها تا جایی پیشرفت که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان به شدت از ورود فتنه گران 88 انتقاد کردند. این رویه همچنین واکنش دانشگاهیان و دانشجویان را نیز در پی داشت که در همین زمینه "آیتالله روحالله قرهی" استاد دانشگاه و حوزه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه تغییر و تحول لحظهای در دانشگاهها و سیاسیکاری کسانی که ورود مستقیم به مطالب فتنه داشتند نه تنها برای دانشگاه و اهل علم، بلکه برای همه مردم مشخص است، اظهارداشت: این نشأت گرفته از عملکرد غلط وزیر علوم است که از انتخاب رئیس دانشگاه غافل شده و فضای مقدس علمی دانشگاه را با سرپرست اداره میکند.
همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دولت دهم در این رابطه تصریح کرد: وزیر علوم افرادی از گروهکهای وابسته معاند نظام و اشخاصی که فعالیت ضد امنیتی در دانشگاه داشتند را به دانشگاه برگردانند و اجازه تحصیل در دورههای تحصیلات تکمیلی آنها را داد این به معنی ناامن کردن محیطی است که نیاز به امنیت دارد.
دستاندازهای رشد علمي كشور
جنجالهاي سياسي وزارت علوم در حالي است كه به گفته بسياري، رواج بازيهاي سياسي در محيطهاي علمي، عامل مهمي در جهت كاهش سرعت رشد علمي كشور است اين هشدار مهمي بود كه مقام معظم رهبري در سخنراني خود در جمع اساتيد دانشگاه، به آن اشاره كردند و از تلاش دشمنان پيرامون متوقف شدن حركت علمي كشور سخن به ميان آوردند ايشان عنوان كردند: «مهمترين نگراني اين است كه نهضت علمي كشور كه پس از سالها زحمت و مجاهدت و حركت در مسيري سخت، به نيمه راه رسيده است، دچار وقفه يا توقف شود.»
حمایت تمام قد دولت از فرجیدانا
بعد از قطعی شدن استیضاح وزیر علوم ابتدا دکتر روحانی پیشگام این حمایتها شد و در اظهاراتی قابل تامل گفت که "هیچ وقت در فضای دانشگاه مانند 16 آذر سال گذشته، شاهد چنین فضای آرام در عین حال بانشاطی در دانشگاه ها نبودهایم". وی همچنن عنوان کرد دولت امیدوار است نتیجه بررسی، اعتماد بیشتر به وزیر علوم باشد.
مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور هم ضمن سخنانی گفته بود دولت تمام قد از فرجیدانا حمایت خواهد کرد. وی طی سخنانی که جنجال رسانهای گستردهای را در پیداشت عنوان کرد که با فرض آن که استیضاح رای بیاورد، گزینه بعدی قطعا کسی خواهد بود که تغییری در خط مشی وزارت علوم ایجاد نخواهد کرد و این در حالی است که رئیس جمهور به طور مکرر بر تعامل مجلس و دولت تاکید میکند.
اسحاق جهانگیری معاون اول نیز در یادداشتی فیسبوکی نوشت که به داشتن وزیری چون فرجیدانا افتخار میکند! وی "عقلانیت و تدبیر و نجابت و اخلاق و داشتن فهم علمی و رویکرد قانونی در همه جا لازم است، اما در دانشگاه لازمتر، من که هر وقت متانت و صبر و سلوک دکتر فرجیدانا را میبینم به داشتن وزیری مثل او در این حوزه افتخار میکنم."
همزمان حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اینستا گرام به حمایت از فرجی دانا آمد و نوشت یکسال میزان مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک وزیر نیست. دکتر فرجی دانا به نظر من در برنامه هایشان بسیار موفق عمل کرده ، معتقدم نباید دانشگاه ها را از مدیران توانمدنی همچون ایشان محروم کرد. امیدوارم مجلس فرصت بیشتری برای ایشان قائل شوند تا برنامه هایشات را اجرایی کنند.
معصومه ابتکار دیگر معاون رئیس جمهور هم نفر بعدی صف دولتیها برای حمایت از فرجی دانا در یادداشتی نوشت: در واقع امروز وجهه اعتدالي، علمي و حرفهای دكتر فرجي دانا محوريت دانايي را به جامعه دانشگاهيان و فضاي علمي كشور بازگردانده است. بر همين اساس اين روزها چشم اميد مردمي كه به اعتدال در مقابل افراطگري و قانون در مقابل بيقانوني راي دادهاند، به مجلس است تا اين پيام را دريافت كرده و از آرامش، نشاط و اعتدال در سپهر علمي و پژوهشي كشور حمايت شود.
همزمان با شخصیتهای دولتی و اعضای کابینه، موج رسانهای حمایت از فرجیدانا در میان رسانههای اصلاحطلب نیز شدت گرفته است، حال این سوال را مطرح است که چرا طرح استیضاح فرجدانا اینهمه هراس را در دل برخی اصلاحطلبان در بدنه دولت به پا کرده است، آیا آنان نبود فرجیدانا را خطری برای حضور خود در مراکز علمی و آموزشعالی میدانند و حیات سیاسی خود را در سایه عنایات وی جستجو میکنند؟
بنابراین باید منتظر ماند و دید که فرجیدانا با حربه فرار روبه جلوی موافقانش خواهد توانست از زیر ذره ببین نمایندگان ملت عبور کند؟ یا اینکه باید مانند جعفرهای میلیمنفر و توفیقی دست از سکانداری وزارت عریض و طویل علوم بردارد؟
انتهای پیام/