افراط گرایی که اکنون، در میان مسلمانان عرب، شاهد آن هستیم، در تاریخ آنها، بی سابقه است؛ آن، مسئله ی جدیدی است که در این دین ظهور کرده است و دلایل بسیاری دارد که از رویکردهای سیاسی و تاریخی جدید، سرچشمه می گیرد

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "السفیر"؛ خیال می‌کنی گروهی آدمخوار در یکی از جنگلها، تو را گرفته و می خواهند تمام بدنت را بخورند، سپس نظرشان عوض می شود و تصمیم می گیرند نصف بدنت را بخورند، آیا آنها با این کار خود، از افراط گرایی، به اعتدال متمایل شده اند؟!!

سلفی‌های تکفیری، می‌خواهند مردم را اجبار کنند تا به سبک پیشینیانی که در پانزده قرن پیش می زیسته اند، زندگی کنند، که این امری محال است؛ مراحل اولیه اسلام را شیوه‌ای برای زندگی می‌دانند که باید تقلید شود و تصویری از گذشته های دور ترسیم می‌کنند و سعی می کنند آن را تثبیت کنند. مهم نیست که این تصویر تاریخی درست باشد، مهم این است که آنها سعی دارند حال حاضر را براساس تصویری که در ذهن خود دارند، بازسازی کنند. آنها، حال را نادیده می گیرند، بر مردم آن خشم می گیرند و آنها را هرچند هم که مسلمان باشند، می کشند. اعتقاد دارند، آنکه از همه نزدیک تر است، از همه دشمن تر است؛ کاری به امپریالیسم و اسرائیل ندارند، بلکه فقط جامعه خودشان به آن ها مربوط می شود، بنابراین مردمی که در مقابل خواسته های آنان تسلیم نمی شوند، باید کشته شوند.

سلفی های وهابی، بر عقل مردم عوام چیره شده اند و  کشتار مردم در نزدشان قابل توجیه است، زیرا اعتقاد دارند، باید زمین و خودشان را از مردمی که تسلیم آنها نمی‌شوند و نظرات آنها را نمی‌پذیرند، پاک سازند؛ آنها خیال می‌کنند نظراتشان، حقیقتی الهی است و هرکه آن را نپذیرد، مستحق مرگ است.

اهل سنت، هنوز، گذشته را مد نظر قرار می دهند، ولی شیعیان، به آینده می نگرند؛ منتظر دولت عدلی هستند که جز به وسیله ی مهدی موعود(عج) محقق نخواهد شد؛ جهان پرشده از ظلم وستم و شیعیان، قربانی آن هستند.

امروز، شباهت میان مذاهب مختلف اسلامی، ترک حال، به خاطر گذشته و آینده است؛ ترک حال، خود، دوری از عقل و عقلانیت به نفع بحران است؛ شکست و ناکامی، بحران را تشدید می‌کند.

 مردم به خیابان ها آمدند تا با براندازی رژیم های خودکامه و مستبد، آزادی خود را محقق سازند، بنابراین، طبیعی است که دستور جلوگیری از تحقق این آزادی صادر شود.

ترک حال، به خاطر گذشته و یا آینده، توهین به معاصرین و حق زندگی آنهاست؛ کشتار و ویرانی، روبه افزایش است؛ رفتار تروریست ها، به دور از دیپلماسی است و جایگزین آن، ایده ی کینه توزی نسبت به مردم و هموطنان است؛ آنها گوشت هموطنان خود را می خورند.

هوشیاری مسلمانان، یا در گیر گذشته است و یا به آینده چشم دوخته و در دو حالت، از حال حاضر، غافلند که این امر موجب اهانت به معاصرین و حقوق آنها و تحقیر مقدسات است و مردم را به سوختی تبدیل می‌سازد که در این راه به آتش کشیده می‌شوند... 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار