نشست تخصصی نقش وزارت علوم در اقتصاد مقاومتی با حضور دکتر محمد جعفر صدیق مشاور وزیر علوم در امور اقتصاد مقاومتی ، جمعی از مدیران این وزارت و اقتصاددانان برجسته كشور برگزارشد .

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر صدیق در این نشست اظهار داشت : به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهور تکالیف جداگانه‌ای را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاي جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه بر عهده وزارت علوم گذاشته شده است.

وی اظهار داشت : بدنبال این تکلیف قانونی ، وزارت علوم اقدام  به تدوین برنامه ها و سیاست های خود در زمینه اقتصاد مقاومتی کرد که این برنامه ها به عنوان یک سند در شورای عالی اقتصاد و حتی زودتر از بسیاری از دستگاه های اقتصادی کشور تصویب شد.

مشاور وزیر علوم در امور اقتصاد مقاومتی  با اشاره به اینکه اگر میزان تولید در  یک کشور بالا باشد ولی از فناوری های روز دنیا و تکنولوژی عقب باشد اقتصاد آن با مشکل مواجه می شود گفت : وظیفه اصلی وزارت علوم در اقتصاد، توسعه فناوری های نو است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: گردش مالی آموزش عالی کشور به طور سالیانه 15000میلیارد تومان است که فاصله چندانی با گردش مالی نهادهای بزرگی مانند صنایع خودرو یا مخابرات ندارد لذا اهمیت بخشی آموزش عالی نیز در اقتصاد زیاد است و ما باید تلاش کنیم با این هزینه بیشترين بهره وری را کسب کنیم ، زيرا بهره وری در آموزش عالی یعنی اینکه دانشگاه ها تاحد ممکن نیازهای جامعه را رفع کنند.

دکتر صدیق فعال سازی سامانه های خلاقیت آفرین در کشور ،مشارکت در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، ایجاد تحول در دانشگاه ها به سمت دانشگاه کارآفرین ، توسعه روابط بین الملل و افزایش بهره وری درون بخشی را از اجزای برنامه وزارت علوم در اقتصاد مقاومتی برشمرد.

وی با اشاره به ضرورت تولید متون درسی متناسب با اقتصاد مقاومتی و حمایت از پایان نامه های تحصیلی مرتبط با این موضوع گفت: در زمینه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی کار دشواری در پیش داریم تا این سیاست ها به گفتمان غالب دانشجویان و اعضای هیئت علمی کشور تبدیل شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار