معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: وقتی نگاه مردم به سبک زندگی شان تغییر کرد، خودشان اقدام به نوسازی می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  حجت الاسلام امرودی در حاشیه حضور در سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی، یادآور شد: نوع ساخت و ساز ساختمان های ما سبک زندگی ما را تعریف می کند. نوع خیابان ها، پیاده رو ها و... به مردم سبک زندگی شان را القا می کند اما از این نکته نیز نباید غافل شد که سبک نگاه مردم، سبک زندگی و ساخت و ساز آنها را تعریف می کند.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان این که 5/1 میلیون نفر از جمعیت شهر قاهره در مصر در آرامگاه های خانودگی زندگی می کنند و این سبک زندگی را یک امتیاز می دانند، تصریح کرد: مردم ما نیز به خانه های فرسوده و کوچه های تنگ و باریک تعلق خاطر پیدا کرده اند و به این سبک زندگی احساس نوستالژی دارند که همین امر سبب سخت شدن فرآیند نوسازی می شود.
حجت الاسلام امرودی نقش دفاتر خدمات نوسازی و تسهیل گران را در تغییر نگاه ساکنان بافت های فرسوده و ترغیب و تشویق آن ها به نوسازی حائز اهمیت دانست و تأکید کرد: تلاش کنیم تا نوسازی دغدغه مردم شود و به عزم و جریانی اجتماعی تبدیل گردد. وقتی نگاه مردم به سبک زندگی شان تغییر کرد، خودشان اقدام به نوسازی می کنند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این جلسه ضمن خیرمقدم به حاضرین، نوسازی را فرآیندی اجتماعی دانست و اظهار داشت: نوسازی بافت های فرسوده در ابتدا با کار و مطالعات اجتماعی و تجمیع پلاک های ریز دانه که خود فرآیندی پیچیده و روان شناختی است آغاز و در نهایت با اقدامات اجتماعی و استقرار ساکنان در خانه های نوساز به پایان می رسد.  
فتح اللهی با بیان این که 5% مساحت شهر تهران را بافت های فرسوده دربرمی گیرند و این مساحت 15% از جمعیت این شهر را در خود جای داده است، یادآور شد: سازمان نوسازی، سازمانی موضوعی و فرامنطقه ای است؛ ساکنان بافت های فرسوده موضوع این سازمان هستند و بر مبنای تعاریف جدید در شهر تهران 3 میلیون نفر بصورت مستقیم از مخاطبین اصلی این سازمان می باشند.
وی با طرح این سؤال که چه مقدار از اقدامات فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برای این 3 میلیون نفر متمرکز شده است، عنوان کرد: بنا به تحقیقات انجام شده در صورت وقوع زلزله ای در مقیاس 5 تا 7 ریشتر در شهر تهران، سه و نیم میلیون نفر کشته و یک و نیم میلیون نفر نیز در تبعات بعد از آن از بین خواهند رفت.
فتح اللهی با بیان این که نوسازی بافت های فرسوده یک پروسه فرهنگی اجتماعی است و نه یک اقدام کاربردی فیزیکی گفت: نوسازی را یک موضوع اجتماعی می دانیم که نیازمند نگاهی اجتماعی است، بر همین اساس اقدامات سازمان نوسازی شهر تهران بر مبنای اقدامات حمایتی، هدایتی، نظارتی و پشتیبانی شکل گرفته است.  
تبادل نظر و هم اندیشی در راستای ترویج و تعمیق نوسازی مردمی، بسیج امکانات و ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در راستای برنامه های احیاء و نوسازی بافت های فرسوده در شهر تهران و مناطق، فراهم نمودن بستر مدیریت یکپارچه در حوزه فرهنگی اجتماعی برای نیل به اهداف نوسازی مردمی و تمرکز و بکپارچگی خدمات و امکانات شهرداری در حمایت از اقشار محروم و ساکن در بافت های فرسوده از دیگر محورهایی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار