ولایتی در جمع خبرنگاران:

استعفای مالکی به نفع حیدر العبادی پدیده بسیار خوب و مبارکی بود/ مخالفت ایران با هر تلاشی به قصد تجزیه افغانستان

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: هدف داعشی‌ها در تجزیه عراق بود اما با چنین اتحادی عملا پاسخی محکم و قاطع به تلاش‌های دشمنان از جمله داعشی‌ها داده شد.

 به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با یان کوبیش معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در جمع خبرنگاران درباره آخرین تحولات افغانستان اظهار داشت: آنچه که مورد تائید ملت افغانستان است، مورد تائید جمهوری اسلامی است و ما هیچگاه در امور داخلی این کشور علی رغم بر حمایت و کمک به مردم این کشور قصد دخالت نداشته‌ایم.  
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به پناهندگی قریب ۳ میلیون آواره افغانی در ایران گفت: جمهوری اسلامی در ایجاد آرامش در کشور افغانستان و میزبانی از آوارگان افغانی تلاش‌های زیادی از خود داشته و همواره سعی در حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت رای مردم این کشور داشته است. با هرگونه افراطی‌گری در این کشور مخالفت کرده است.  
 
وی در مورد وضعیت امنیتی افغانستان تصریح کرد: ایجاد حکومت یکپارچه و متحد در این کشور باید پایه کار قرار گیرد و باید از هرگونه اقدام در جهت تضعیف حکومت مرکزی در این کشور جلوگیری شود، لذا جمهوری اسلامی از هر فکری که قصد تجزیه کشور افغانستان را داشته باشد مخالفت می‌کند و در تلاش‌های خود در حمایت از اقدامات صلح جویانه بین المللی دریغ نخواهند کرد.  
 
ولایتی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا در این دیدار راهکاری برای جلوگیری از دخالت بیگانگان در کشور افغانستان ارائه شده است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها بعد از چند سال اشغال کشور افغانستان متوجه شده‌اند که دیگر امکان ادامه حضورشان در این کشور وجود ندارد و لذا بیشتر به این واقعیت نزدیک می‌شود که هرچه سریع‌تر افغانستان را ترک کنند.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک درباره چگونگی ترک کشور آمریکا از افغانستان گفت: سازمان ملل در امور کشور افغانستان بر این عقیده بود که آمریکایی‌ها بیش از گذشته مصمم به ترک این کشور هستند و در گذشته هم بر این امر مصر بودند که دیگر آن پایگاه‌های متعدد نظامی را در افغانستان نداشته باشند تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن که نزدیک هم هست اقدام به ترک این کشور کنند و البته من به عدم تحمل مردم افغانستان به حضور بیگانگان در کشورشان اشاراتی داشتم.  
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل به اقدام و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران برای خروج آمریکایی‌ها از افغانستان اشاره و تصریح کرد: آنچه که مردم افغانستان بخواهند همواره مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.  
 
وی درباره آخرین تحولات کشور عراق و استعفای نوری المالکی به نفع حیدر العبادی گفت: این امر پدیده بسیار خوب و مبارکی بود که چنین اتحادی از تحالف ملی عراق به وجود آمده و تمامی طرف‌هایی که در چنین اقدامی شرکت کرده‌اند با نخست وزیری حیدرالعبادی موافقت کرده‌اند که البته موافقت نوری المالکی اقدامی مهم‌تر بود و این امر برای ما بسیار خوشحال کننده است.  
 
ولایتی افزود: دشمنان ملت عراق که تمام تلاش خود را در ایجاد آشوب و عدم برگزاری انتخابات و تجزیه عراق در این کشور قرار داده بودند، تمام نقشه‌هایشان بر آب شد و سیاستمداران عراقی به تشکیل حکومت قوی در یک نتیجه واحد دست پیدا کرده‌اند که در صورت تشکیل این حکومت تمامی مسائل عراق در سریع‌ترین زمان ممکن حل و فصل خواهد شد.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک به اقدامات گروهک‌های تروریستی همچون داعش در عراق اشاره و خاطرنشان کرد: با تشکیل حکومت قوی در عراق دشمنان خارجی کشور متوجه شدند که مردم عراق در یکپارچگی کشورشان مصمم هستند.  
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل بیان داشت: هدف داعشی‌ها در تجزیه عراق بود اما با چنین اتحادی عملا پاسخی محکم و قاطع به تلاش‌های دشمنان از جمله داعشی‌ها داده شد.  
 
وی تصریح کرد: امروز اطمینان بیشتری را نسبت به ‌اینده عراق داریم و مردم این کشور برای بار دیگر حمایت‌های خود را از یکپارچگی این کشور اثبات کردند و جمهوری اسلامی از به نتیجه رسیدن رای مردم در این کشور بسیار خوشحال است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، مرکز ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار