" بان کی مون"دبیر کل سازمان ملل بر برگزاری کنفرانس درخصوص عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  خبرگزاری اسوشیتدپرس، نوشتدبیر کل سازمان ملل بر برگزاری کنفرانس درخصوص عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ا ی تاکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل در گزارشی که در مجمع عمومی سازمان ملل در روز پنج شنبه توزیع شد، هشدار داد شکست برای برگزاری چنین کنفرانسی در خصوص ایجاد یک منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه در سال کنونی ، می تواند موفقیت بازنگری سال اینده از توافقنامه مهم 1970 میلادی با هدف متوقف کردن گسترش سلاح های هسته ای را به خطر اندازد.

بان کی مون از همه طرف ها خواست توافقنامه ها را برای برگزاری کنفرانس خاورمیانه در سال کنونی نهایی کنند.

در کنفرانس سال 2010 برای بازنگری در خصوص پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای(ان پی تی ) ، از 189 عضو پیمان فوق خواسته شد در سال 2012 در خصوص ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه و دیگر سلاح های کشتار جمعی گردهم آیند.

بان کی مون گفت به رغم مشاوره ها و مذاکرات طولانی ، احتمالا اختلافاتی میان طرف ها بر سر شماری از جوانب مهم این کنفرانس شامل دستور کار ان وجود دارد. از اینرو توافقنامه ای در خصوص اصول این کنفرانس هنوز حاصل نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه از فرصت به دست امده برای بحث و گفتگو بر سر مسائل امنیتی به دنبال جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس با برگزاری این کنفرانس استفاده کنند و یک فرایند برای ریشه کنی کامل همه سلاح های تخریب جمعی در منطقه ارائه دهند.

آسوشیتد پرس همچنین از برگزاری چندین نشست غیر رسمی با حضور ایران و کشورهای عرب منطقه در ماه ژوئن سال جاری در این زمینه خبر داد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار