خطیب نماز جمعه تهران گفت: آمریکا در پی مذاکره نیست در پی سلطه است می‌گوید در میز مذاکره حرف ما را بشنوید و آن را اجرا کنید این یعنی سلطه و نظام اسلامی نظام سلطه را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، آیت الله "سیداحمد خاتمی" در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار، سفیران و مسوولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور بیانات ارزشمندی در زمینه سیاست خارجی نظام مطرح کردند که منشور سیاست خارجی ما است.
 
وی افزود: در این باره نکاتی قابل ذکر است؛ نکته اول اینکه آقا فرمودند تا وقتی که اظهارات خصمانه دولت و کنگره آمریکا ادامه دارد تعامل با آن هیچ وجهی ندار، این حرف هم مبنای قرآنی دارد هم مبنای عقلی و هم مبنای تجربی.
 
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: آمریکا در پی مذاکره نیست در پی سلطه است می‌گوید در میز مذاکره حرف ما را بشنوید و آن را اجرا کنید این یعنی سلطه و نظام اسلامی نظام سلطه را نمی‌پذیرد؛ آنها در پی تحقیر ایران اسلامی هستند و می‌خواهند بگویند که دیدید ایران هم تاب نیاورد، می‌خواهند ما را منفعل نشان دهند و این یعنی ذلت جامعه اسلامی.
 
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه این سخن مبنای عقلی نیز دارد، تصریح کرد: 30 و چند سال پیش که امام(ره) دستور قطع رابطه با آمریکا را صادر کرد،‌ فرمود که آمریکا شیطان بزرگ است. از 36 سال پیش این شیطان کوچک‌تر شده است؟ این شیطان 10ها برابر شده، گرچه هیمنه و اقتدار آمریکا به خصوص حمایت از صهیونیست‌های وحشی به کلی شکسته است. این مرگ بر آمریکاهای شما آنها را ذلیل کرده است و تا شیطنت آمریکا باقی است مرگ بر آمریکا نیز باقی خواهند ماند.

وی با اشاره به مبنای تجربی قطع رابطه با آمریکا، گفت: تجربه مذاکرات چند ماهه اخیر در قالب 1+5 یکی از این تجربه‌ها است.
 
خطیب نماز جمعه این هفته تهران، افزود: مقام معظم رهبری فقط مذاکره در این چارچوب را اجازه دادند و لاغیر، اما در ارتباط با مذاکره و رابطه طرفینی به هیچکس اجازه ندادند.
 
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: اما در همین مذاکره نیم‌بند آنها (غربی‌ها) چه کردند؟ در این مدت تندترین حرف‌ها را زدند، بدترین اهانت‌ها را به ملت ایران داشتند، شرمن گفت: "فریب کاری در ژن مردم ایران است" این در شان خودتان است، شما خودتان فریب‌کار هستید.
 
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه در طول مدت مذاکرات، توقع 1+5 از ایران بیشتر شده است، تصریح کرد: آنهایی که دم به دم می گفتند چرا بهانه به دشمن می‌دهید؟ آیا در این مدت ما بهانه دست دشمن داده‌ایم؟
 
وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "چشمم از مذاکرات آب نمی‌خورد ولی منعی هم برای مذاکره نمی‌بینم"، بیان کرد: تجربه نشان داده که آمریکا قابل اعتماد نیست، البته مذاکرات در چارچوب 1+5 و چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری قرار دارد، اما چشممان از این مذاکرات آب نمی خورد.
 
آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه دشمنان به دنبال بهانه هستند نه در پی حل مشکل، تاکید کرد: بنابراین آمریکا با این خوی استکباریش آرزوی مذاکره با ایران را به گور خواهد برد.
 
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اولین سالگرد آغاز به کار دولت یازدهم، گفت: ما مطیع ولایتیم، ولی فقیه ما 3 قوه را تأیید می‌کند و بر این اساس نیز آحاد ملت ولایتمدار از دولت حمایت می‌کنند و آن را مشروع و قانونی می‌‌دانند. 

وی با بیان اینکه با گذشت یکسال از عمر دولت فرصت خوبی برای ارزیابی عملکرد آن است، خاطر نشان کرد: دولت در این مدت تجربه‌های موفقی داشته است که بیمه سلامت نمونه آن است که باید این تجربه‌های موفق گسترش پیدا کند.
 
آیت الله خاتمی ادامه داد: همچنین در این یکسال تجربه‌های ناموفقی هم بوده است که دولت باید آن را برطرف کند و برای ارزیابی این تجربه‌های مثبت و منفی باید به منتقدان میدان دهد و از آنها بخواهد که نقدهای سازنده خود را داشته باشند.
 
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه لایحه خروج از رکود اقتصادی، لایحه مهمی است، گفت: از هر 3 قوه انتظار می‌رود که در رابطه با این لایحه تلاش کنند، کلید مهم جهش اقتصادی خروج از رکود است که ما امیدواریم در این عرصه هم دولت و هم مجلسی‌ها موفق باشند، البته مردم‌سالاری اقتصادی به معنای واقعی کلمه به معنای حضور مردم در صحنه اقتصاد مهم است.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه دولت باید توجه داشته باشد که عرصه فرهنگ یک عرصه کلیدی است، گفت: اگر فرهنگ در این عرصه آسیب ببیند، این آسیب جبران‌ناپذیر است، دولت در عرصه تقویت فرهنگ اسلامی و انقلابی و مقابله با تهاجم فرهنگی، مقابله با ابتذال فرهنگی، مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی باید وظیفه قانونی‌اش را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما مساله زیاد دارد، گفت: در کشوری که دشمنان کینه‌توز آن ‌چنانی دارد که مدام مشکل درست می‌کنند، جایی برای پرداختن به مسائل فرعی و حاشیه‌ای باقی نمی‌ماند. نباید دولت به حاشیه‌ها بپردازد و خودشان نیز حاشیه‌ساز نشوند.
 
خطیب نماز جمعه این هفته تهران به سخنان رئیس‌جمهور در هفته گذشته در جمع سفرای ایران در خارج از کشور که با لحن تندی منتقدان را خطاب کرده بود، اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که این مساله، مساله مناسبی نبود. ضمن اینکه از رئیس‌جمهور می‌خواهم که با سعه صدر بیشتر، با منتقدان برخورد کند و همان قول احسنی که در رابطه با منتقدان گفتند، داشته باشند.
 
آیت‌الله خاتمی افزود: بنده با عنوان خطیب جمعه که جایگاه موعظه دارم و موعظه وظیفه‌ام است، تقاضا می‌کنم که پرونده این مشاجره را ببندید. این مساله فرعی است و اصلی نیست. حرف‌هایتان را زدید و تمام شد، به مسائل مهم و کلیدی کشور بپردازید. امیدوارم که دیگر شاهد این‌طور حاشیه‌ها نباشیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به حفظ وحدت عراق تاکید کرد و گفت: مقابله با تروریسم، قانونمداری و حفظ وحدت عراق 3 رکن اساسی عراق آباد است. از خدا می‌خواهیم که این 3 رکن اساسی تحقق پیدا کند. به لطف خدا رئیس مجلس و رئیس‌جمهور انتخاب کرده‌اند که امیدوایم به زودی کابینه شکل بگیرد. نظر ملت ایران و نظام اسلامی ما نظر مردم عراق است. ما به نظر مردم عراق ما حترام می‌گذاریم.
 
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: امیدواریم کابینه در عراق به زودی شکل گرفته و به حل مشکلات مردم و بویژه مشکلات شیاطین داعش بپردازند. کلینتون وزیر خارجه سابقه آمریکا به صراحت می‌گوید که این گروهک ساخته و پرداخته خودشان است. البغداد سرکرده داعش یک سال در موساد آموزش دیده است.
 
آیت‌الله خاتمی بر کمک و حمایت همه کشورها برای پیروزی و غلبه دولت عراق بر داعش تاکید کرد و گفت: بخشی از امنیت منطقه مرهون امنیت عراق است. امیدوارم همه گروه‌های سیاسی در کنار هم و با رهبری مرجعیت به عراق آباد و مستقل و سربلند فکر کنند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن 25 شوال سالروز شهادت امام صادق (ع) گفت: اگر تلاش‌های گسترده امام صادق(ع) نبود امروز از اسلام چیزی جز شعار باقی نمانده بود. نه تنها شیعه بلکه اسلام مدیون امام صادق (ع) است.
 
خطیب نمازجمعه این هفته تهران همچنین با اشاره به سالروز بازگشت آزادگان به کشور در 26 مردادماه گفت: بازگشت آزادگان و سالروز آن جدا روزی به یادماندنی برای ملت ایران است که چگونه جگرگوشه‌های ما پس از سال‌ها اسارت سرافرازانه به کشور بازگشتند.
 
آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری و کشته شدن 39 نفر از هموطنان، این واقعه را به بازماندگان آنان تسلیت گفت.
 
وی همچنین به سالروز بزرگداشت علامه مجلسی اشاره و به تشریح خدمات وی در خصوص مسائل گوناگون از جمله تبلیغ دین پرداخت.


همچنین آیت‌الله خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نیز اظهار داشت: چهار حوزه ارتباط انسان با خدا، با خود، با خلق خدا و با آفرینش و طبیعت وجود دارد که اگر در این حوزه ها زندگی ما دینی شود، جامعه ما نیز دینی می شود.  
 
وی ادامه داد: در این رابطه باید ارتباط انسان با خدا عاشقانه و صمیمانه باشد، پاکسازی قلب و مراقبت از خود مدنظر قرار گیرد و عدم اسراف و استفاده درست از مواهب طبیعی خداوند رعایت شود.  
 
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در رابطه با ارتباط با مردم  نیز تصریح کرد کرد: اولین مطلبی که قرآن در عرصه زندگی اجتماعی به عنوان یک نکته کلیدی و اصلی بیان می کند، مبنای ارتباط و چگونگی ارتباط گیری در جامعه دینی است.  
 
وی ادامه داد: مبانی مختلفی در جوامع برای ارتباط گیری وجود دارد؛ ارتباط گیری برخی‌ها بر اساس نژادهای مختلف مانند ترک، لر، فارس و کرد است، مبنای ارتباط برخی محدوده جغرافیایی و مبنای ارتباط برخی دیگر باند، گروه یا حزب است.  
 
آیت‌الله خاتمی گفت: اما مبنایی که قرآن مطرح می کند؛ ایمان به خدا است به این معنا که با هر فردی که خداباور است، رفیق شوید حتی اگر همشهری، هم نژاد و هم حزب تان نباشد.
 
خطیب نماز جمعه این هفته تهران، افزود: این مطلب را قرآن با یک تعبیر کوتاه، گویا و عاطفی مطرح کرده است به این معنا که مومنان با هم برادرند؛ ریشه ارتباط دو برادر عمیق است و بر اساس دنیا نیست بنابراین رابطه مومنان در جامعه اسلامی نیز باید این طور باشد.  
 
وی همچنین به رابطه والدین و فرزندان اشاره کرد و گفت: در قرآن پنج بار احسان به والدین در کنار عبادت به خدا آمده و به احسان به والدین بسیار تاکید شده است. همین طور پس از والدین به احترام به برادر بزرگتر تاکید شده و آمده است که برادر بزرگتر به منزله پدر است.  
 
آیت‌الله خاتمی در ادامه به اهمیت رابطه زوجین با یکدیگر تاکید کرد و افزود: رابطه زوجین باید بر اساس محبت باشد. در قرآن آمده است که بهترین شما آنهایی‌اند که رابطه خوبی با خانواده خود داشته باشد.  
 
خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: ایجاد رابطه باید بر اساس خدا باشد و در حوزه قوانین خدا تنها باید از قوانین الهی پیروی شود؛ اگر والدین، برادر، همسر، فرزندان خواسته ای برخلاف خواسته و احکام الهی داشتند، نباید از خواسته آنها پیروی شود بلکه باید قوانین الهی رعایت شود.  
 
وی در پایان با بیان اینکه مرز رابطه خداست، تاکید کرد: صمیمانه‌ترین رابطه با پدر، مادر، برادران و خانواده لازم است اما این رابطه نباید به قیمت قهر با خدا باشد و این اصل باید در روابط اجتماعی زندگی لحاظ شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: نماز جمعه ، آمریکا ، سلطه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار