رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: فلسطین، غزه و کرانه باختری امروز توانستند با مقاومت و ایثار پیروز شوند و بدانند اگر با همین فرهنگ پیش بروند مسجدالاقصی را آزاد خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی اظهار داشت: در آستانه ۲۶ مرداد ماه روزی که آزادگان و اسرای جنگ بعد از ۸ سال که در اردوگاه‌ها و زندان‌های بعثی گرفتار بودند با پایمردی، مقاومت، ایثار، فداکاری پیروزمندانه به کشور باز گشتند هستیم و این روز را همه ساله گرامی می‌داریم و به آزادگان و اسرا تبریک عرض می‌نماییم.

وی ادامه داد: در هر زمان و محیطی که انقلابی اتفاق بیافتد چه آن انقلاب الهی، مذهبی و خدایی باشد و چه ملی و میهنی یقینا در مقابل آن انقلاب سه گروه روبرو هستند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: یک گروه به عنوان موافقین انقلاب، ‌ گروه دوم به عنوان مخالفین انقلاب و گروه سوم افرادی بینابین هستند و به عنوان انسان‌های دو چهره که این‌ها امروزه در بین ما نیز وجود دارند و به عنوان منافقین مطرح هستند.

حجت‌الاسلام شهیدی اظهار داشت: انقلاب به معنای دگرگونی کردن است یعنی جایی که انقلابی رخ می‌دهد، معیارهایی حاکم بوده و هست که زمانی که انقلاب اتفاق می‌افتد، انقلاب این معیارهای غلط را تعطیل و به جای آن معیارهای جدیدی حاکم خواهد کرد.

وی ادامه داد: به طور مثال قبل از طلوع اسلام و رسالت پیغمبر اکرم (ص) معیارهای غلطی در جامعه جاهلیت عرب حاکم بود؛ خانه کعبه مملو از بت شده بود و بت پرستی در آن جامعه حاکم بود، هر کس برای خود بتی دست ساخته درست کرده بود یا از اشیا من جمله چوب، آهن، سنگ یا از مأکولات مانند خمیر یا خرما برای خود خدایی درست کرده بودند و در کعبه آویزان کرده و در مقابل این خدای دست ساخته عبادت می‌کردند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان داشت: همچنین معیارهای غلطی در جامعه حاکم شده بود، مثلا افتخار جامعه سفید بودن، عرب بودن و پسر داشتن بود، آن‌ها دختر داشتن را مایه ننگ بر خود می‌دانستند و اگر خدا به خانواده‌ای از اعراب زمان جاهلیت دختر می‌داد آن را مایه ننگ بر خود می‌دانستند.

حجت‌الاسلام شهیدی تصریح کرد: حتی نوشته‌اند این طرز فکر در دو امپراطوری آن زمان یعنی ایران و رم سرایت کرده بود و اگر خدا دختری به آن‌ها می‌داد استخوان‌های دست و پای نوزاد را می‌شکستند و می‌گفتند ناقص شود تا در بزرگی از خانه بیرون نرودو مایه ننگ برای خانواده آن‌ها نباشد و به استخوان‌های پوسیده اجداد خود فخر می‌فروختند و سر مسائل جزئی بین دو قبیله سال‌ها جنگ و خونریزی برپا بود.

وی ادامه داد: پس از آنکه حضرت محمد (ص) آمد این معیار‌ها را تعطیل و به جای آن معیارهای الهی را حاکم کرد و مردم را به خدای واحد دعوت کرد و تقوا و ایمان را ملاک شخصیت و افتخار در جامعه مطرح کرد و معیارهای حاکم را عوض و به جای آن معیارهای الهی را حاکم کرد که به این انقلاب، انقلاب دینی گفته می‌شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: پیغمبر اکرم (ص) زمانی که مبعوث به ولایت شد در آیات اولیه سوره بقره انقلابی که به دست پیغمبر به وجود آمد از این قاعده مستثنی نبود، گروهی بودند موافق پیغمبر، گروهی بودند مخالف پیغمبر و گروهی بودند دو چهره و منافق در مقابل پیغمبر.

حجت‌الاسلام شهیدی بیان داشت: در آیات اولیه سوره بقره خدا مطرح می‌کند که موافقان چه کسانی بودند؛ موافقین، مومنین و پرهیزگاران که به پیغمبر ایمان آوردند و دین پیغمبر را قبول کردند و در کنار پیغمبر ایستادند و همه اصولی که پیغمبر برای سعادت آن‌ها آورد قبول کردند و تا اخر در جوار پیغمبر بودند.

وی ادامه داد: گروه دوم کسانی بودند که از اول مقابل پیغمبر ایستاده بودند ومخالفت کردند، لجبازی و توطئه کردند و از اول با اصول و انقلابی که پیغمبر آورد مخالفت کردند و عرصه را آنقدر در مکه بر پیغمبر تنگ کردند که پیغمبر مجبور به هجرت می‌شود که خداوند این‌ها را به عنوان کافر و کتمان کننده حق مطرح می‌کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: گروه سوم افرادی بودند که شهامت نداشتند، نه با مسلمین بودند و نه از مخالفین، ‌این‌ها انسان‌های دو چهره بودند که خداوند این‌ها را به عنوان انسان‌های منافق و دو چهره مطرح می‌کند.

حجت‌الاسلام شهیدی تصریح کرد: بنابراین هر انقلابی که به وجود می‌آید چه میهنی و ملی و چه دینی باشد با این سه گروه روبروست و انقلاب اسلام ما هم که به رهبری امام راحل اتفاق افتاد از این قاعده مستثنی نبود.

وی ادامه داد: گروه اول کسانی بودن که در کنار امام قرا رگرفتند و دست بیعت به امام دادند و همه مسائل و مشکلات را به جان خریدند و جانشان را فدای امام کردند.

معاون رئیس جمهور افزود: گروه دوم با امام مخالفت کردند و زمانی که رهبر انقلاب در ۲۳ یا ۲۴ بهمن فرمودند تظاهرات کافی است و اکنون باید جامعه را بسازیم این گروه ضد خلق اعلام راهپیمایی کردند و پرچم مخالفت را برافراشتند، گروه سوم نیز منافقین بودند که از هر راهی که توانستند وارد شدند و می‌خواستند بین اقوام و مذاهب جدایی بیندازند اما موفق نشدند مانند قائله‌ای که در جنگل آمل به راه انداختند و ماجرای خلق کرد و خلق عرب نیز از همین دست بود.

نماینده ولی فقیه اظهار داشت: بالاخره هم دشمنان انقلاب جنگ تحمیلی را طرح‌ریزی کردند که ۸ سال به طول انجامید، یاران امام در این برهه نیز ایشان را تنها نگذاشتند و به جبهه رفتند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران آماری را در خصوص اسرا اعلام کرد و گفت: ما ۴۲ هزار و ۸۷۹ نفر در طول جنگ اسیر داشتیم که ۳۶ هزار نفر یعنی ۸۵ درصد رزمنده بودند و حدود ۱۵ درصد غیرنظامی‌هایی بودند که در بین راه کمین خورده و یا از شهر‌ها ربوده شده بودند که در بین آن‌ها زن هم بود.

وی ادامه داد: همچنین ۲۴ هزار نفر دور از چشم صلیب سرخ در زندان‌های بعثی بودند یعنی خانواده‌های آن‌ها اطلاع نداشتند و دشمن هر شکنجه‌ای که می‌خواست آن‌ها را می‌کرد که این افراد در جامعه ما مفقود‌الاثر قلمداد می‌شدند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ۹۰ درصد اسرا مجروح بودند که به اسارت در آمدند یعنی آن‌ها تا آخرین فشنگ خود جنگیدند و وقتی امکان دفاع نداشتند اسیر شدند.
 
نماینده ولی فقیه افزود: من چند وقت پیش به خوزستان دیدن یک سید روحانی رفتم که در سن ۴۰ سالگی تمام دندان‌هایش را از دست داده بود. از او پرسیدم چرا اینطور شد برایم تعریف کرد وقتی من اسیر شدم و فهمیدم روحانی هستم شکنجه‌ها هر روز شدید‌تر می‌شد، یک روز که اعتراض کردم شکنجه‌گری آمد یک دمپایی پلاستیکی بین دندان‌های من گذاشت و سرم را از بالا و پایین به قدری فشار داد که تمام دندان‌هایم را از دست دادم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: حدود ۵۰۰ نفر در زندان‌های بعثی بر اثر شکنجه به شهادت رسیدند که ما از آن‌ها با نام شهدای غریب یاد می‌کنیم مانند شهید تند‌گویان که پیکر این شهدا از سال ۸۱ تاکنون کم و بیش شناسایی شده و به کشور باز می‌گردد.
حجت الاسلام شهیدی بیان داشت: حدود ۱۰۰۰ نفر از افسران عالی‌رتبه چه از سپاه و چه از ارتش اسیر شدند که دور از چشم صلیب سرخ شکنجه‌های فراوانی را تحمل کردند مانند خلبان حسین لشکری که در روزهای ابتدایی جنگ به اسارت رفت و ۱۸ سال دور از وطن بود، سرانجام ایشان زمانی که آزاد شد به کشور بازگشت اما بعد از مدت کوتاهی بر اثر جراحات ناشی از شکنجه به شهادت رسید.
وی ادامه داد: اینجا لازم است از اسرایی یاد کنم که نقش‌آفرین بودند مانند سید‌ آزادگان حجت‌الاسلام ابوترابی که ایشان نیز اسیر بودند.
 
نماینده ولی فقیه افزود: وقتی اسرای ما در ۲۶ مرداد سال ۶۹ به کشور بازگشتند دشمنان انقلاب و منافقین مایوس شدند و بالاخره جنگ و انقلاب ما این برهه را نیز گذراند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ورود آزادگان به کشور از تارخ ۲۶ مرداد سال۶۹ اظهار داشت: بازگشت اسرا، دشمنان انقلاب و منافقین را مایوس کردند و بالاخره انقلاب ما این وادی را هم گذراند و تا به امروز توانسته ماندگار بماند.

حجت‌الاسلام شهیدی با بیان اینکه سه عامل سبب موفقیت و بقای انقلاب شد گفت: انقلاب ما انقلاب دینی، اعتقادی، فرهنگی و قرآنی بود و مردم ما با اعتقاد به خدا و قرآن پا در عرصه گذاشتند و با رهبری پیامبرگونه امام راحل توانستند این انقلاب را تداوم دهند بنابراین عامل اول فرهنگ انقلاب و فرهنگ اصیل اسلام است که این فرهنگ در فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت بروز و ظهور کرده و تا به امروز جامعه ما این فرهنگ را حفظ کرده و بر همه ما لازم است که این فرهنگ را رشد دهیم.

وی ادامه داد: دومین عامل رهبری انقلاب چه در زمان امام راحل و چه در زمان مقام معظم رهبری بوده که راه و مرام امام را تا به امروز حفظ کرده و این انقلاب را پیامبرگونه رهبری کردند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: عامل سوم در پیروزی و تداوم انقلاب مردم بودند، مردم وحدت داشتند و با هم بودند، باید بکوشیم وحدت جامعه حفظ شود تا انقلاب تداوم یابد.

حجت‌الاسلام شهیدی ادامه داد: امروز در غزه مردم غزه و فلسطین همین راه را می‌روند، فرهنگ اسلامی، فرهنگ مقاومت و فرهنگ ایثار سبب شد که یک مشت مردم ضعیف مانند مردم محاصره شده غزه سی و چند روز در مقابل رژیم جنایتکار مقاومت کنند.

وی ادامه داد: فلسطین، غزه و کرانه باختری امروز توانستند با مقاومت و ایثار پیروز شوند و بدانند اگر با همین فرهنگ پیش بروند مسجدالاقصی را آزاد خواهند کرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ابرقدرت‌ها از فرهنگ ایثار و شهادت و اسلام می‌هراسند گفت: همه از اسلام به وحشت افتادند لذا به توطئه علیه اسلام دست زدند اما آن‌ها نمی‌دانند که همه ملل اسلامی چون برای خدا و اسلام می‌جنگند پیروزند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار