سازمان عفو بین‌الملل از حکم مجازات سختگیرانه روحانی شیعه عربستانی شدیدا انتقاد کرد

سازمان عفو بین‌الملل از عربستان به علت صدور حکمی سختگیرانه علیه یک روحانی شیعه در این کشور به شدت انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی،سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه (۲۳ مرداد، ۱۴ اوت) اعلام کرد مجازات سختگیرانه شیخ توفیق العامر نشان‌دهنده وجود یک الگوی نگران‌کننده آزار و اذیت علیه جامعه شیعیان در عربستان سعودی است.

دادگاهی در عربستان سعودی یک روحانی شیعه را به ۸ سال حبس و ۱۰ سال ممنوعیت از سفر محکوم کرده است. وی همچنین از انجام سخنرانی‌های مذهبی نیز منع شده است.

"سعید بومدوحه"، معاون خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل در این باره گفت: "شیخ توفیق العامر تازه‌ترین روحانی شیعه است که بهای سنگینی برای خودداری از سکوت (در برابر آل سعود) می‌پردازد."

این روحانی شیعه به انتقاد از نظام حاکم عربستان و فراخوان برای برقراری اصلاحات سیاسی در این کشور نیز متهم شده است.

بومدوحه افزود: "جرات انجام انتقاد مسالمت آمیز از حاکمان عربستان سعودی دلیلی برای زندانی شدن نیست. وی باید فورا از حبسی که در ارتباط با این اتهامات به آن محکوم شده است آزاد شود."

شیخ توفیق العامر چندین بار به علت درخواست از دولت سعودی برای اعطای آزادی بیش‌تر به شیعیان در اعمال و به کار بستن حقوق مذهبی خود دستگیر شده است.

بودوحه تاکید کرد: "محکوم شدن شیخ توفیق العامر از سوی یک دادگاه امنیتی و ضد تروریستی ویژه، میزان خودکامگی و بی‌عدالتی نظام قضایی عربستان سعودی را فاش می‌کند. اگر این روحانی تعهدنامه‌ای را مبنی بر این که سخنرانی مذهبی انجام نخواهد داد امضا می‌کرد اکنون آزاد شده بود. اما به نظر می‌رسد مقام‌های عربستانی صرفا درباره یک چیز نگرانی دارند و آن هم این است که چگونه وی را به علت تبعیت نکردن از خود سخت‌تر مجازات کنند."

استان نفت خیز الشرقیه در عربستان سعودی از سال ۲۰۱۱ با تظاهرات‌های بی‌شماری مواجه بوده است که در آن معترضان خواهان اصلاحات سیاسی و پایان یافتن تبعیض گسترده در این کشور هستند.

فعالان می‌گویند بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی در عربستان سعودی به سر می‌برند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار