نماینده ولی‌فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: روحیه جهادگری طبقه خواص به تربیت نیروهای جهادی و نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه منجر می­شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد؛حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری در دوازدهمین نشست تخصصی طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبه زدایی دینی در شهرکرد افزود:مؤمنان در آیات قرآنی در دو گروه مجاهد و قاعد قرار می‌گیرند و خداوند جهاد کنندگانی را که با مال و جان خود در راه الهی قیام می‌کنند،بر قاعدان برتري بخشيده و پاداش بزرگی را برای آن در نظر گرفته است.


وی با اشاره به اینکه مؤمنان در عرصه­ی فردی و اجتماعی با چالش­ها و درگیری­های متفاوتی روبه رو هستند، تصریح کرد:نفس اماره بزرگ­ترین دشمن خانگی هر فرد شناخته می­‎شود و از نبرد با آن به جهاد اکبر تعبیر شده است.


حاج علی‌اکبری یادآور شد:جهاد اکبر صحنه­ نبردی همیشگی و فراگیر است که تنها با داشتن روحیه جهادی و حفظ آمادگی می­توان در آن به پیروزی دست یافت.


نویسنده کتاب سیاحت جمال با بیان­اینکه انسان مجاهد توانایی برقراری نظم توحیدی در سبک زندگی خود را دارد،افزود: دشمنان اسلام به دنبال ایجاد موانع و جلوگیری از استقرار حکم الهی در صحنه اجتماعی هستند و مؤمن قاعد بدون آرمان و هدف در این میدان ناکام است.


حجت­ الاسلام حاج علی اکبری  تقویت روحیه جهادی و حماسی را در دو حوزه عوام و خواص نیازمند تدابیر و برنامه­ ریزی دانست و گفت: غلبه گفتمان جهاد در میان عوام با استفاده از منابعی چون ترویج فرهنگ مهدوی و حسینی امکان پذیر است و  طبقه خواص هم به عنوان سرشاخه­های فرهنگ و تعلیم و تربیت باید از روحیه جهادی برخوردار باشند.


وی تصریح کرد:مجاهد بودن خواص لازمه اجرای سبک زندگی اسلامی است زیرا آنان نقش مهمی در ترسیم چرخه­ تعلیم و تربیت داشته و هدایت زیرساخت­‎های فرهنگ بر عهده آنان است.


نماینده ولی‌فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان از خانواده به عنوان اصلی ترین بخش در شکل گیری مقدمات تعلیم و تربیت یاد و تصریح کرد:جامعه ای که تربیت خانوادگی آن بر پایه الگوگیری از سبک زندگی اسلامی و حفظ و تقویت روحیه جهادی استوار شود،راه تعالی را درپیش گرفته و مقدم‌ه­ای بر فراگیرشدن تعالیم اسلامی در جهان و سازنده تمدن اسلامی است.


حاج علی اکبری،منفعت‌طلبی،­مصلحت‌اندیشی،علاقه‌مندی به زندگی آرام و بدون التهاب، ناامیدی از اثرگذاری و اصلاح اجتماعی، حب دنیا و ابتلا به دلبستگی‎­های دنیوی را خصوصیات مؤمن قاعد برشمرد و افزود: دوری گزیدن از خواسته‎­ها و خواهش­‌های دنیوی به تقویت روحیه جهادی کمک می­کند و یاد مرگ و مرگ باوری مهم­ترین عامل کننده در این خصوص است.


وی با بیان اینکه مرگ آگاهی و مرگ باوری آتش دنیاخواهی را در فرد مؤمن کم فروغ و بی اثر می‎­کند، گفت: توجه به مرگ حقیقت دنیا را روشن کرده و به مرگ خواهی و آرزوی شهادت منتهی می­‎شود.


حاج علی اکبری،مراقبت در لذت­‎های حلال، تقویت دنیاشناسی،حفظ ارتباط با کانون امامت و ولایت، شناخت و ایجاد باور در حوزه معارف عاشورایی و مهدوی،حضور در جمع مؤمنان جهادگر و داشتن آمادگی جسمانی را از راهکارهای تقویت روحیه جهادی بیان و تصریح کرد:فعال نگه داشتن خط اتصال با صحنه‎­های انقلابی و انجام فعالیت­‎های داوطلبانه در کمک به مستضعفین از دیگر عوامل ترویجی در زنده نگه داشتن روحیه جهادی است.


وی مرکز اصلی روحیه بخشی جهادی را کانون ولایت عنوان کرد و یادآور شد:ارتباط فکری،معنوی و عملی با کانون ولایت به معنای آمادگی برای پذیرش وظایف و دستور از امام امت است و این مهم­ترین ویژگی مؤمن مجاهد محسوب می­‌شود.


 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.