دبیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: پارسال به دلیل تصمیمات خلق‌الساعه دولت دهم عوامل تولید و صادرکنندگان سیب‌زمینی در استان اردبیل بیش از 100 میلیارد تومان خسارت دیدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ حسین وثوقی ایرانی امروز در همایش سیب‌زمینی در اتاق بازرگانی اظهار داشت:بر اساس اعلام سازمان فائو سیب‌زمینی بعد از گندم و برنج قوت قالب مردم جهان است که استان اردبیل در تامین این قوت قالب سهم ویژه‌ای را در سطح کشور ایفا می‌کند.


وی با بیان اینکه سهم تولید سیب‌زمینی استان اردبیل علاوه بر رونق کشاورزی در توسعه تجارت و کشاورزی نیز نقش ممتاز و فوق‌العاده‌ای دارد، گفت: شهر و دیار ما خاستگاه بزرگترین حکومت اسلامی و شیعی در دوران صفویه بوده و توانسته جایگاه خود را در همه زمینه‌ها اعتلا بخشد.


دبیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل افزود: از همان دوران، امر تجارت در این دیار مورد توجه قرار گرفت به طوری که اردبیل به عنوان بارانداز کالاهای صادراتی ایران به سایر مناطق به ویژه اروپا و توسعه تجارت با کشورهای آسیای میانه مورد توجه و دقت نظر قرار گرفت و اغلب محصولات کشاورزی کشور نیز از این طریق صادر می‌شود.


وثوقی ایرانی با یادآوری اینکه 76 درصد فعالیت‌های اعضای اتاق اردبیل مرتبط با رشته کشاورزی بوده و با فعالیت فعالان این بخش گره خورده است، بیان کرد: 40 درصد صادرات سالانه این استان محصول سیب‌زمینی است.


وی گفت: سیب‌زمینی نقش مهمی را در اقتصاد استان اردبیل و بخش صادرات دارد اما در دولت گذشته به دلیل تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه خسارت زیادی متوجه تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده به طوری که سال قبل به دلیل وضع عوارض صادراتی بیش از 100 میلیارد تومان خسارت وارد شد.


دبیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: این خسارت در حالی است که بیش از 40 میلیارد تومان بودجه عمرانی اردبیل است که اگر با رقم یاد شده مقایسه کنیم یک رقم تامل برانگیز و قابل توجه خواهد بود که اگر این خسارت وارد نمی‌شد در بخش‌های توسعه‌ای استان اردبیل می‌توانست راهگشا باشد.


وثوقی ایرانی همچنین اذعان کرد:‌ دولت موظف است در تامین غذای مردم و نیازمندی‌های اولیه آنها در کنار نظارت و دقت نظر تامین واقعی را به بهترین شکل انجام دهد که البته در کنار آن رونق تجاری و صنعتی محصولات و فرآورده‌های تولیدی سیب‌زمینی حائز اهمیت است که بهتر است در استان اردبیل نیز صنایع تکمیلی در این بخش راه‌اندازی شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.