مدیر امور منابع آب مغان از کاهش ۴۰ درصدی ذخایر آبی سدهای ارس و خداآفرین دو سد بزرگ استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ فرهاد شهبازی گفت: میزان ذخیره آب در پشت این سدها ۵۶۰ میلیون متر مکعب بود که هم اکنون به حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره به این که رودخانه‌ی ارس و شبکه آبیاری مغان سرمنشاء آبادانی و توسعه منطقه و مراکز جمعیتی و صنعتی در این منطقه مرزی است، اظهار کرد: کاهش قابل ملاحظه پوشش برفی حوضه ارس و کاهش بارش باران در حوضه و به تبع آن کاهش ۴۰ درصدی ذخایر آبی سدهای ارس و خداآفرین نسبت به سال گذشته، امسال ما را بر آن داشت تا در اعلام سطح قابل کشت تابستانه محدودیت را به هشت هزار هکتار برسانیم.

مدیر امور منابع آب مغان گفت: امور منابع آب مغان و شرکت بهره برداری با افزایش بیش از پیش نظارت و کنترل‌های خود بر آب‌های خروجی، توزیع آب مطابق ساعات مقرره برای تحویل، الزام آبیاری شبانه روزی، جلوگیری از نشت‌های غیر متعارف و بازگردانی آب‌های خروجی از زهکش‌ها تمهیدات لازم را برای تامین آب اراضی آبخور بکار گرفته است.

شهبازی افزودد: در 1.5 ماه گذشته با اجرای سه پروژه بیش از 40 میلیون متر مکعب از آب‌های خروجی از زهکش‌ها را به کانال‌های آبیاری برگردانده‌ایم که با احتساب آب‌های بازگردانی شده قبلی این میزان در مجموع به 60 میلیون متر مکعب می رسد.

مدیر امور منابع آب مغان اضافه کرد: بخش عمده آب مورد نیاز 50 هزار هکتار کشت بهاره و تابستانه هم تا کنون انجام گرفته و با عملیاتی شدن اقداماتی که دایر بر مدیریت بحران در حال انجام است خواهیم توانست دو ماه باقی مانده از سال زراعی را هم با کمترین تنش پشت سر بگذاریم.

شهبازی گفت: مردم با کاهش ساعات آبیاری مرسوم منطقه به ازای هر هکتار از 8 ساعت به 6 ساعت، حذف یک نوبت آبیاری از سهم نوبت‌های باقی مانده هر زارع و انجام بی قید و شرط آبیاری درطول مدت تحویل آب با اقدامات مدیریت بحران سازمان آب را همراهی نمایند.

او از زارعانی که به پمپ ‌یا ابزار مناسب برای برداشت آب از زهکشها دسترسی دارند، خواست آب را از زهکشها برداشته و ذخیره سازی رطوبت مناسب در مزارع خود کنند تا در صورت وقوع کم آبی در شهریور ماه محصولاتشان کمترین تنش را ببیند.

انتهای پیام/ ب

برچسب ها: اردبیل ، کاهش ، ذخایر ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.