معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل گفت:‌ در سفر رئیس جمهور پیشنهاد می‌کنیم که مرکز تحقیقات سیب‌زمینی کشور در اردبیل به عنوان قطب تولید این محصول تاسیس و راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ محمدباقر بهشتی در همایش ملی سیب‌زمینی در اردبیل اظهار داشت: انجمن سیب‌زمینی به دنبال تهیه روش‌های علمی در تولید این محصول است چرا که همه ما بر این باوریم که کشاورزی این کشور با شیوه فعلی و مرسوم به هیچ‌وجه قابل دوام و بقا نیست و باید 4 میلیون شاغل این بخش از رویه کشاورزی سنتی خارج شده و به کشاورزی مدرن صنعتی روی آورند.

وی یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، بهره‌برداری و بالا بردن توان بهره‌برداری را در این بخش قابل افزایش و ارتقا دانست و گفت: جای تاسف است که خروجی دانشگاه‌های ما وارد بخش‌ها و حوزه‌های کارآمدی همچون کشاورزی نمی‌شوند به طوری که به دلیل نبود جذابیت‌ها ما کمترین جذب نیروی متخصص را در بخش کشاورزی شاهد هستیم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل افزود: استان اردبیل به نسبت متوسط کشور از لحاظ منابع آب و خاک وضعیت مناسبی دارد چرا که درصد قابل توجهی از مساحت کشور قابل کشت است اما شیوه‌های به کار گرفته علمی و تخصصی در این زمینه به ویژه گرایش به کشاورزی مکانیزه در سطح بسیار پایین است.

بهشتی بیان کرد: مکان‌یابی کشت و صنعت مغان در همراهی آب رودخانه ارس مغان را به یک بستر مناسب توسعه بخش کشاورزی تبدیل کرده به طوری که تحت تاثیر این شرایط در این منطقه هیچگونه زراعت و کشاورزی به شکل سنتی مرسوم نیست.

وی گفت: کشاورزی مدرن باید به یک فرهنگ و باور عمومی تبدیل شود چرا که ما در تولید سیب‌زمینی با توان و ظرفیت بالا و قدرت تولید یک پنجم کشور این بستر را مهیا شده می‌بینیم تا توسعه پایدار در این منطقه اتفاق بیفتد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل ادامه داد: ما در بحث تامین آب آن هم به شکل سنتی در مصرف بخش کشاورزی و مشکل و نارسایی روبه‌رو هستیم به طوری که ما بیشترین مصرف آب کمترین محصول تولیدی را داریم.

وی تخصیص یارانه به بخش تولید را با اهمیت‌تر از بخش مصرف دانست و بیان کرد: در استان اردبیل دو خط قرمز ما مدیریت آب و توجه به مسائل زیست محیطی است که قطعاً در توسعه پایدار نقش مهم و حیاتی دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.