گستردگی نقض حقوق بشر نیروهای آمریکایی در افغانستان که از سالها قبل آغاز شده و گویا بر آن پایانی نیست، ˈعفو بین المللˈ را هم با تمام ملاحظاتش نسبت به آمریکا بر آن داشته که این کشور را محکوم کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران این نهاد بین المللی روز دوشنبه این هفته با صدور بیانیه ای از کشته شدن غیرنظامیان افغان به دست نظامیان آمریکایی بشدت انتقاد و اعلام کرد نیروهای امریکایی تاکنون از پاسخگویی در برابر این جنایتها خودداری کرده اند.

در بیانیه این سازمان تاکید شد که نیروهای آمریکایی در افغانستان ˈجنایتهای جنگی مشهودˈ داشتند که برای عاملان آن، هیچ مجازاتی در نظر گرفته نشد.

سازمان عفو بین الملل دراین گزارش ، با اشاره به تحقیقات خود در باره 10 واقعه خونباری که طی سالهای 2009 و 2013 (88 تا 92) در افغانستان رخ داد و سبب شد شماری از غیر نظامیان در جریان عملیات نیروهای آمریکایی کشته شوند، اعلام کرد آمریکا به رغم درخواستهای مکرر، هیچ یک از این موارد را پیگیری نکرده و پاسخی هم نداده است.

به گزارش این سازمان در این حوادث 140 غیر نظامی از جمله یک زن حامله و 40 کودک افغان جان خود را ازدست دادند.

بیشتر این افراد قربانیان هجمه های شبانه نیروهای امریکایی و حملات هوایی کور به کاروانهای عروسی یا مراسم میهمانی و جشن و سرور بودند.

به گفته آگاهان و ناظران رویدادهای افغانستان، این تنها گوشه ای از جنایات فراوان سربازان آمریکایی و نیروهای ائتلاف در افغانستان است که در بیانیه جدید عفو بین الملل به آن اشاره شده است.

آمریکا که ابتدا با ادعای مبارزه با تروریزم و ریشه کن کردن طالبان و القاعده در سال 80 وارد خاک افغانستان شد، امروز نه منجی مردم افغانستان بلکه بلای جان آنها شده است و حاصل آن به خاک و خون کشیده شدن هزاران غیر نظامی است.ضمن اینکه طالبان نیز که با اولین بمبارانهای هوایی آمریکا و نیروهای ائتلاف مدتی ناپدید شده بود، دوباره سر برآورده و به یکی از تهدیدهای جدی امنیتی این کشور تبدیل شده است.

طالبان به شبه نظامیانی در افغانستان اطلاق می شود که آمریکا برای پیشبرد اهدافش در این کشور طراحی کرد.

با وجود گذشت بیش از یک دهه از حضور آمریکا و نیروهای خارجی در افغانستان آمار دقیقی از قربانیان افغان وجود ندارد و میزان واقعی تلفات در افغانستان اعم از نظامی و غیر نظامی طی سالهای حضور نظامی آمریکا در این کشور نامشخص است.

به گزارش تارنمایˈ شبکه اطلاع رسانی افغانستانˈ براساس آمار غیررسمی از سال 2001 تا سال 2013 قریب به 35 هزار نفر از غیرنظامیان افغان در جنگ یا وقایع ناشی از آن کشته شده اند. از این تعداد، مسوولیت کشتار هشت هزار تن را طالبان و دیگر گروههای مسلح مخالف دولت بر عهده گرفته اند، هشت هزار تن توسط نیروهای بین المللی تحت رهبری آمریکا کشته شده اند و مابقی این افراد در حملات غیرمستقیم از بین رفته اند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز اخیرا با انتشار گزارشی از کشته شدن یک هزار و319 غیرنظامی در شش ماه اول سال جاری میلادی خبر داد و اعلام کرد تلفات غیرنظامیان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 23 درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که منابع آگاه شمار تلفات غیرنظامیان افغان را در حملات نیروهای خارجی در افغانستان به مراتب بیش از این تعداد تخمین می زنند.

به رغم دقیق نبودن آمارهای کلی مربوط به تلفات غیرنظامیان که عمدتا از گزارشهای سالانه سازمان ملل، منابع مختلف اینترنتی، اعلامیه های مطبوعاتی و اظهارات پراکنده مقامات داخلی افغانستان گرفته شده است می توان سیمای زخم خورده و قلب داغدار شهروندان افغان را در لابلای آنها دید که از جنگ و تجاوزات خارجی به ستوه آمده و در جست و جوی امنیت، آرامش و عدالت هستند، به ویژه اگر به این آمار شمار 60 هزار زخمی را هم اضافه کنیم که بیش از 50 در صد آنها دچار نقص عضو یا جراحتهای عمیق شده اند.

این آمار تلفات و جراحتهای غیرنظامیان مظلوم افغانستان است که در بسیاری موارد حتی نام و نشانی از آنها وجود ندارد. به یقین نمی توان گفت خسارتهای مالی و روحی وارده به خانواده های این افراد که بعضا بی سرپرست و یتیم شده اند، چه میزان است و هیچگاه مقامات آمریکایی درک نخواهند که چه تعداد از مردم این دیار به خاطر سیاستهای نادرست و تجاوزکارانه آنها زخمی، معلول، یتیم و داغدار شده اند. به این موارد خسارات وارده به منابع و منافع ملی افغانستان را نیزباید افزود که حجم و بزرگی آن قابل تصور و بیان نیست.

آنچه بیش از همه تامل برانگیز است فرار آمریکا از پاسخگویی به این جنایات و مصونیت قضایی است که نظامیان آمریکایی در افغانستان از آن برخوردارند به گونه ای که سخنگوی عفو بین الملل پیشتر اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی در افغانستان را برای غیرنظامیان افغان بسیار خطرناک خوانده بود.

عفو بین الملل در گزارش خود تاکید کرد که نیروهای خارجی و آمریکایی در افغانستان هیچگاه اطلاعاتی در خصوص نظامیانی که قوانین جنگی را نقض می کنند، در اختیار مراجع قانونی قرار نمی دهند و پنهانکاری می کنند.

این نهاد تاکید کرد که آمریکا سربازانی را که مرتکب جنایات جنگی شده اند، هرگز تحت پیگرد قرار نداده و بازماندگان قربانیان این حملات در افغانستان هیچگاه به عدالت نرسیده اند.

ˈریچارد بینیتˈ رییس بخش آسیایی سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه هفته جاری در نشست خبری خود در کابل به صراحت این موضوع را اعلام کرد که ˈعاملان کشتار غیرنظامیان افغان هرگز محاکمه نشده اند.ˈ

وی هم چنین بر لزوم دسترسی بستگان قربانیان حملات نظامیان خارجی به دادگاهها برای احقاق حقوق خود تاکید کرد.

نیروهای خارجی مستقر در افغانستان به رهبری آمریکا موسوم به ˈایسافˈ در واکنش به گزارش عفو بین الملل مبنی بر پنهانکاری و افزایش تلفات غیرنظامیان افغان در حملات نظامیان خارجی به رهبری آمریکا، مدعی شد نظامیان خارجی به حفظ جان غیرنظامیان متعهد هستند.

ایساف روز سه شنبه با صدور بیانیه ای در واکنش به گزارش عفو بین الملل، مسوولیت 90 درصد تلفات غیرنظامیان را در افغانستان به نیروهای طالبان و مخالفان مسلح نسبت داد

به گفته تحلیلگران، این گونه فرافکنی ها نه تنها بی اعتنایی آمریکا به کشتار غیرنظامیان و پنهانکاری جرائم جنگی صورت گرفته توسط نظامیان این کشور و ناکامی آن در مبارزه ادعایی با تروریزم را توجیه نمی کند بلکه کارنامه سیاه حقوق بشری این کشور را سنگین تر می سازد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.