ساعد مشكی، دبیر یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر برخلاف آنچه در مطالب برخی رسانه ها عنوان شده، در نخستین دوره جشنواره «پوستر برای فردا» در سال 2009 (1388) حضور نداشته است.

به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ ساعد مشكی، دبیر یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر برخلاف آنچه در مطالب برخی رسانه ها عنوان شده، در نخستین دوره جشنواره «پوستر برای فردا» در سال 2009 (1388) حضور نداشته است. دعوت از او برای داوری به اوایل سال 1388 برمی‌گردد. قرار بوده که موضوعات پوستر «برای فردا» بر مواد اعلامی حقوق بشر جهانی و مسایل و مشکلات انسان معاصر تاکید داشته باشد. پس از برگزاری انتخابات سال 88 و مسایل پیش آمده، ساعد مشکی در داوری شرکت نمی‌کند و از آن کناره‌گیری می‌کند. بدیهی است كه به دلیل عدم حضور ساعد مشكی در داوری این رویداد، ارتباطی نیز با «مرجان ساتراپی» نداشته است. 

جشنواره  «پوستر برای فردا» درباره موضوعات جهانی و معاصر كه مورد توجه سازمان ملل و سازمان یونسكو نیز هست برگزار می شود و مجید عباسی؛ در دوره ای كه جشنواره با موضوع آموزش برای همه برگزار شده حضور داشته و پریسا تشكری نیز با رعایت اصول، داوری این جشنواره را بر عهده داشته است.

فراخوان یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر هنوز اعلام نشده و قرار است این دوسالانه در بهمن و اسفندماه سال جاری برگزار شود و در حالی كه هنوز برنامه ها و جزئیات این رویداد مشخص نشده، برخی رسانه ها از احتمال حضور «آلن لوكرنک» طراح گرافیک فرانسوی در یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر خبر می دهند، اما مسئولان این رویداد برای دعوت از این طراح گرافیک فرانسوی برنامه ای ندارند، هر چند این طراح گرافیک که نقش به‌سزایی در معرفی گرافیک ایران و مکزیک به جهان داشته است، خود از منتقدین جدی رژیم اشغالگر قدس و جزو آن دسته از روشنفکران فرانسویِ منتقدِ برخی همکاری های دولت فرانسه با اشغالگران است.

یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر بهمن و اسفندماه برگزار می شود که فاصله زمانی زیادی از رخدادهای غزه خواهدداشت. اما دفتر هنرهای تجسمی به منظور توجه به موضوع غزه در دو رویداد پیش رو در ماه آینده در بیست و یكمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و سومین دوسالانه خوشنویسی ایران به موضوع غزه خواهد پرداخت.

البته دوستان آن رسانه های محترم و دیگر منتقدین در زمان انتشار این فراخوان‌ها که ظاهرا در سایت‌های ایرانی نیز منتشر شده‌است، هیچ واکنشی نشان ندادند. همچنین انتقاد و اعتراض خود را با طراح فرانسوی در سفرهای چند‌باره‌ی او به ایران اعلام نكردند. امیدواریم این برخورد از سوی آن خبرگزاری و منتقدان جز دلسوزی اهدافی نداشته باشد.

یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر با رویكرد حرفه ای و با توجه به قوانین و مقررات و ارزش های فرهنگی كشور با حضور طراحان ایران و جهان در راستای تعامل و ارتباط بین المللی هنری برگزار خو اهد شد و در زمان برگزاری دوسالانه و پس از آن،  این رویداد می تواند توسط كارشناسان نقد و تحلیل شود.


روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی



انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار