باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

کمیجانی: نرخ سود بانکی برای کشاورزی کاهش نخواهد یافت/ عضو کمیسیون کشاورزی: میزان سود کشاورزی پاسخگوی نرخ 22 درصدی نیست

قائم مقام بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات برای کشاورزان گفت: هیچگونه تصمیمی برای کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی به کشاورزان نداریم زیرا نرخ تعیین شده به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پس از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و توافق‌های صورت گرفته میان بانک‌ها و بانک مرکزی پس از یک سال، بالاخره اردیبهشت امسال از سوی شورای پول و اعتبار نرخ 22 درصدی برای سود تسهیلات تعیین شد.

به طوری که عده‌ای معتقد بودند نرخ اعلام شده بالاست و باید تجدید نظری در این خصوص صورت گیرد.

اما یکی از موضوعات مهم تعیین نرخ سود بانکی، عدم توجه به شرایط کشاورزان و دامداران پس از اعلام این نرخ است، زیرا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان به دلیل اینکه کشاورزی از بخش‌های حمایتی کشور است، با بالا اعلام کردن این نرخ در شرایط فعلی که مشکلات زیادی به چشم می‌خورد مطمئناً تاثیر مضاعفی بر کشاورزی خواهد گذاشت.

در همین راستا، نمایندگان برای مخالفت با این تصمیم طوماری را امضاء کردند و به دولت فرستادند تا نسبت به اصلاح این نرخ تجدید نظری صورت گیرد.

* نرخ سود بانکی تعیین شده برای کشاورزان تغییری نخواهد کرد

سه شنبه 21 مرداد 93، همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت در حالی برگزار شد که "اکبر کمیجانی"، قائم مقام بانک مرکزی در نشست تخصصی اقتصاد کلان در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات برای کشاورزان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: هیچگونه تصمیمی برای کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی به کشاورزان نداریم زیرا نرخ تعیین شده تغییری نخواهد کرد.

وی در ادامه افزود: اما دولت برنامه‌های تخفیفی برای کشاورزان قائل خواهد شد و مابه التفاوت نرخ اعلام شده و نرخ مورد نظر کشاورزان را از طرق مختلف از جمله یارانه، تسهیلات کمکی و ... جبران خواهد کرد، اما هیچگونه کاهشی برای کشاورزان نخواهد داشت.


* میزان سود کشاورزی پاسخگوی نرخ 22 درصدی تسهیلات بانکی نیست


اما "علی ایرانپور"، عضو کمیسون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه معتقد است باید نرخ سود تسهیلات تعیین شده برای کشاورزان کاهش یابد، گفت: فعلا همان نرخ 22 درصدی که اعلام شده، برقرار است و متاسفانه اصلا قابل قبول نیست و من برای بخش کشاورزی متاسفم که حتی متولیان این حوزه دفاع قابل توجهی از کشاورزی ندارند و کشاورزی را در کنار سایر بخش‌ها قرار می‌دهند.

وی افزود: برای بخشی که خود تأمین کننده امنیت غذایی کشور است و موجب خودکفایی و در نتیجه قطع وابستگی در واردات محصولات می‌شود، سیاست‌های غلطی اعمال می‌شود و قطعاً طبعات منفی در عرصه تولید خواهد داشت. 

ایرانپور در ادامه گفت: تا به امروز تجدید نظری صورت نگرفته و بخش کشاورزی هم به دلیل سود پائینی که دارد، جوابگوی سود 22 درصدی نیست.

وی در پایان گفت: در همه کشورها به دلیل اهمیت بخش کشاورزی، بیش از سایر بخش‌ها از چتر حمایتی دولت برخوردار است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک ، مرکزی ، سود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار