یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه در ارتباط با عراق، یک هم‌پوشانی با سیاست جهانی را شاهد هستیم، گفت: این هم‌پوشانی در ارتباط با سازمان ملل متحد و حداقل با قدرت‌های بزرگ مثلا روسیه و آمریکا را می‌توان دید.

"حسین معین‌آبادی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به ایجاد دولت ملی در عراق گفت: اگر یک دولت ملی در عراق شکل بگیرد هم امنیت دولت ایران تامین می‌شود و همچنین این کشور به سمت توسعه حرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: به طور طبیعی توسعه عراق وضعیت بهتری را برای ما ایجاد می‌کند چرا که ما با داشتن بیش از 900 کیلومتر مرز با این کشور نسبت به کشورهای همسایه بزرگترین مرز را داریم.

معین‌آبادی با اشاره به اتفاقاتی که بعد از انقلاب اسلامی‌ ایران در عراق افتاده است، تشریح کرد: به علت وجود حزب بعث و قلع‌وقمع منتقدین و مخالفین که از جمله کردها و شیعیان عراق بودند شاهد شکل گیر‌ی یک دولت ملی در عراق نبودیم.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از جنگ، از ائتلافات شیعی و تا حدی سیاسی قومی عراق مانند حرکت بارزانی، طالبانی در کردستان عراق و از جمله حرکت حکیم و مجلس اعلای عراق در راستای ایجاد دولت ملی حمایت کرد که این حمایت‌ها در آن زمان و امروزه با توجه به منافع ملی‌‌ بوده است.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با عراق، یک هم‌پوشانی با سیاست جهانی داریم، افزود: این هم‌پوشانی در ارتباط با سازمان ملل متحد و حداقل با قدرت‌های بزرگ مثلا روسیه و آمریکا را می‌توان دید.

معین آبادی در ادامه گفت: من معتقدم این هم‌پوشانی یک هماهنگی طبیعی است که سیاست ما را بهتر پیش خواهد برد، اگر ما در عراق از تشکیل یک دولت صد در صد شیعی به سمت یک دولت ملی گذر کنیم اگرچه ممکن است اختلافاتی نسبت به این رویکرد باشد ولی بسیار خوب است.

وی در پایان خطرنشان کرد: با گذر از دولت مالکی به نتایج مثبتی برای تشکیل یک دولت ملی در عراق دست خواهیم یافت که این امر در راستای سیاست‌های دولت ایران است.  

 انتهای پیام/

برچسب ها: دولت ، عراق ، همکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار