بازی‌های رایانه‌ای از سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان در عصر جدید است. در این بازی‌های مهیج کودکان و نوجوانان ساعت‌ها بدون تحرک مناسب مقابل صفحه نمایشگر قرار می‌گیرند و از دنیای واقعیات به عالم تخیلات منتقل می‌شوند.

حسین ابراهیمی‌مقدم در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای حالت جنگی اکثر آنهاست و اینکه فرد به اصطلاح باید برای رسیدن به رمحله بعد با دشمن بجنگد. خشونت مهم‌ترین محرکه‌ای است که در طراحی جدیدترین و جذاب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای به حد افراط از آن استفاده می‌کنند.
 
یکی از خطرناک‌ترین اثرات منفی بازی‌های رایانه‌ای اعتیاد به این بازی‌هاست که بیش از هر چیز کودکان و خصوصا نوجوانان را تهدید می‌کند، این تهدید آنقدر جدی است که گاهی منجر به مرگ می‌شود.
 
وی در خصوص آثار این بازی‌ها بر کودکان و نوجوانان افزود: در این بازی‌ها به دلیل اینکه کودک یا نوجوان با ساختنی‌ها و برنامه‌های دیگران به بازی می‌پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها را پیدا می‌کند اعتماد به نفس او در برابر ساختنی‌ها و پیشرفت دیگران متزلزل می‌شود. تصور بیشتر خانواده‌ها این است که در بازی‌های رایانه‌ای فرد مداخله فکری دارد، اما این مداخله فکری نیست، بلکه از نظر حرکتی فقط چند انگشت کودک یا حرکت می‌دهند.
 
ابراهیمی مقدم تصریح کرد: اگر چنانچه قرار است از بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنید، بهتر است بازی‌های تصویری خلاق که کودکان باید بوسیله آنها معماهایی را حل کنند، بیش از بازی‌های دیگر مورد توجه قرار دهید.
 
والدین وقت بیشتری را به کودک و نوجوان خویش اختصاص بدهند، هرقدر وقت‌گذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد، زمینه چنین بازی‌هایی کمتر فراهم می‌شود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است والدین با کودکان صحبت کنند که فقط روزهای تعطیل مجاز به استفاده از این بازی‌ها هستند و با استدلال و منطق آسیب‌هایی را که رایانه به کودکان وارد می‌کند را متذکر شوند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بازی ، یارانه ، نمایشگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار