یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی در کمال خونسردی نسبت به وقایع اخیر عراق کار را به دولت، ملت و مرجعیت نجف واگذار کرد اما در حقیقت هدف ایالات متحده از این تحرکات این بود که در رخدادهای منطقه با پرداخت هزینه از سوی ایران، بتواند به نفع خود تمرین موج‌ سواری کند.

"امیر موسوی" در گفتگو با سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به دخالت معنادار اروپا و آمریکا در مسائل عراق، اظهار داشت: اروپا و آمریکا دو هدف را در رابطه با داعش دنبال می‌کند؛ اولین هدف شرکت کشورهایی مانند ترکیه، قطر، عربستان سعودی، آمریکا، اردن و بعثی‌ها در اتاق عملیات تاریک اردن بود که منجر به واگذاری پایگاه‌های نظامی عراق بدون کمترین مقاومت و تصرف نینوا به‌ وسیله داعش تنها با 8 هزار نیرو شد.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه  پیش‌بینی آمریکایی‌ها در مورد ایران را دومین هدف معرفی کرد و گفت: تصور آمریکا این بود که ایران برای حفظ منافع ملی – مذهبی وارد میدان جنگ شده  و یک فتنه‌گری بین شیعه و سنی در منطقه ایجاد خواهد شد.

موسوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی در کمال خونسردی نسبت به وقایع اخیر عراق کار را به دولت، ملت و مرجعیت نجف واگذار کرد، در حقیقت هدف ایالات متحده از این تحرکات این بود که در رخدادهای منطقه با پرداخت هزینه از سوی ایران، بتواند تمرین موج‌سواری به نفع خود کند.

وی در مورد احتمال استقلال کردها در عراق، گفت: این امر برای کردها تقریباً منتفی است چون آنها به لحاظ شرایط اقتصادی، امنیتی، منطقه‌ای و نظر مرجعیت، اوضاع مناسبی ندارند، با این وجود موضوع استقلال کردستان و تجزیه عراق برای رژیم صهیونیستی اهمیت ویژه‌ای دارد و استقرار رژیم صهیونیستی در مرزهای ایران یکی از ظرفیت‌های مهم داعش بود.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا استقلال‌طلبی کردهای عراق ممکن است تاثیری بر کردهای ایران داشته باشد گفت: کرد ایران، به ایرانی بودن خود افتخار می‌کند و اگر تصمیمی برای استقلال داشت در سال‌های جنگ تحمیلی همدوش و پا‌ به پای سایر اقوام ایرانی به دفاع از کشور نمی‌پرداخت.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: شاهد این مدعا تعداد شهدای قابل توجهی است که در طول 8 سال دفاع مقدس کردها تقدیم انقلاب کردند، در شرایط فعلی هم در مقابل فتنه‌گری شیعه – سنی که داعش و وهابیت در منطقه کردستان ایجاد می‌کنند، آنها با اعتقاد به وحدت ملی مبارزه کرده و اسلامیت و ایرانیت را قربانی مسائل دیگر نخواهند کرد.
 
شایان ذکرست قاسم عطا، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که اتاق عملیات مشترکی میان ارتش و نیروهای مبارز کرد موسوم به اتاق عملیات تاریک اردن برای مقابله با گروه "دولت اسلامی” (داعش) ایجاد شده است.

انتهای پیام/


 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار