وزیر نفت درباره پرداخت بدهی 2.3 میلیارد دلاری شرکت انگلیسی شل به ایران گفت: شرکت شل برای پرداخت بدهی نفتی به ایران آمادگی دارد، اما فعلا امکان نقل و انتقال این بدهی ارزی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بیژن نامدار زنگنه در پنل تخصصی انرژی همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود با بیان اینکه وزارت نفت تمرکز اصلی خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی بر روی افزایش تولید گاز قرار داده است، اضافه کرد: در صورت افزایش تولید گاز، امکان صادارت گسترده سوخت مایع فراهم خواهد شد.
 
* سوزاندن 18 میلیارد دلار سوخت مایع در نیروگاهها
 
وی با بیان این که، در سال گذشته به دلیل کمبود گاز حدود 18 میلیارد دلار سوخت مایع در نیروگاه ها سوزانده شد گفت: در نیروگاه های استان سیستان و بلوچستان نیز سالانه 2 میلیارد دلار سوخت مایع مصرف می شود که با صرف هزینه یک و نیم میلیارد دلار می توان به این استان گازرسانی و مصرف سوخت مایع را متوقف و آن را صادر کرد.
 
زنگنه با اشاره به ظرفیت های بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 92، اظهار داشت: در صورت تامین گاز برای سه میلیون خانواری که از این نعمت محروم هستند، در مصرف چهار میلیارد لیتر نفت سفید و 2 میلیون تن ال پی جی صرفه جویی می شود.
 
* گازرسانی به سه میلیون خانوار
 
وی با بیان این که، با پولی که در یک سال صرف تامین نفت سفید و ال پی جی می شود می توان به سه میلیون خانوار گازرسانی کرد گفت: بر اساس بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 92 حدود 2 میلیارد دلار برای کاهش مصرف گاز 3.5 میلیون موتورخانه و 10میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل ریلی متعهد شده ایم.
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به گسترش صنعت مینی ال ان جی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تا یک ماه آینده فراخوان احداث مینی ال ان جی ها در شبکه گازرسانی کشور منتشر خواهد شد.
 
* تامین گاز 600 خانوار روستایی از طریق سی ان جی
 
وزیر نفت گفت: همچنین گاز 600 هزار خانوار روستایی را نیز از طریق سی ان جی تامین خواهیم کرد.
 
زنگنه با بیان اینکه روزانه بیش از 20 میلیون مترمکعب گاز همراه در کشور سوزانده می شود، اظهار داشت: طرح های جمع آوری فلر تا پنج سال آینده به بهره برداری رسیده و گاز حاصله به قیمت ارزان به سرمایه گذاران واگذار می شود.
 
* احداث 8 پالایشگاه در سیراف
 
وی با اشاره به برنامه های وزارت نفت برای احداث هشت پالایشگاه 60 هزار بشکه ای در سیراف، افزود: با ساخت این پالایشگاه ها دیگر میعانات گازی صادر نمی شود.
 
وزیر نفت در بخش دیگری از اظهارات خود از واگذاری گاز برای طرح های تولید و صادرات برق خبر داد و گفت: گاز به واحدهایی که دارای راندمان بیش از 50 درصد باشند واگذار می شود.
 
* افزایش تولید سه میلیون بشکه‌ای ظرفیت پالایش با راه اندازی فازهای پارس جنوبی
 
زنگنه با بیان اینکه ظرفیت پالایشی کشور در حال حاضر 1.8 میلیون بشکه در روز است، ادامه داد: با راه اندازی فازهای جدید ظرفیت پالایشی کشور به سه میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به حمایت از سازندگان داخل، گفت: در بخش ساخت تجهیزات صنعت نفت باید رقابت وجود داشته باشد، در غیر این صورت با هم تبانی می کنند.
 
وزیر نفت اضافه کرد: علاوه بر توسعه فازهای پارس جنوبی و ساخت پالایشگاه های سیراف، طرح افزایش 700 هزار بشکه نفت خام نیز در حال اجرا است که برای اجرای آنها نیاز زیادی به تجهیزات وجود دارد.
 
زنگنه همچنین با انتقاد از خودداری برخی پالایشگاه های واگذار شده برای تامین خوراک واحدهای پایین دستی مانند قیر سازی، گفت: آنها باید به تعهدات خود در زمان واگذاری عمل کنند.
 
* زنگنه خواستار حل مشکل سازندگان داخلی شد
 
سازندگان و فعالان صنعت نفت در این پنل تخصصی، مشکلات این صنعت را مطرح و خواستار حل آنها شدند.
 
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص اعلام رویترز مبنی بر اینکه ایران نفت خود را با قیمت پایین‌تر و کیفیت‌ بالا‌تر به چین می‌فروشد، گفت: ما هر تصمیمی که به نفعمان باشد اتخاذ می‌کنیم.
 
وی همچنین در پاسخ به دیگر سوالی دیگر مبنی بر توقف عرضه نفت خام در بورس تصریح کرد: پالایشگاه‌هایی که نفت خام را از بورس خریداری می‌کردند گفته‌اند که قیمت آن گران است لذا اگر امکان قانونی داشته باشیم حاضریم به قیمت ۹۵ درصد پالایشگاه‌های دیگر به پالایشگاه‌های کوچک نیز نفت بدهیم به شرط اینکه نفت خام در پالایشگاه‌های ایرانی فراورش شده و از آن فرآورده تولید کنند نه اینکه نفت خام را از ما بخرند و صادر کنند.
 
* قیمت فعلی نفت منطقی است

وزیر نفت در خصوص رضایتمندی از قیمت فعلی نفت نیز خاطرنشان کرد: قیمت کنونی نفت مناسب‌ترین قیمت است و همه راضی هستند.
 
زنگنه در خصوص اختصاص سوخت به کامیون‌ها بر اساس پیمایش نیز گفت: در این زمینه با وزارت راه هماهنگی‌هایی داشته‌ایم که زیر ساخت‌ها را آماده کند و ما هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم.
 
وی در پیش‌بینی وضعیت بازار جهانی نفت در نیمه دوم سال میلادی گفت: هنوز پیش بینی‌ها ارائه نشده که تغییر قابل ذکری اتفاق بیفتد.
 
* آمادگی شل برای پرداخت بدهی نفتی به ایران
 
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرداخت بدهی 2.3 میلیارد دلاری شرکت انگلیسی شل به ایران، توضیح داد: شرکت شل برای پرداخت بدهی نفتی به ایران آمادگی دارد اما فعلا امکان نقل و انتقال این بدهی ارزی وجود ندارد.
 
این عضو کابینه دولبت با بیان اینکه وزارت نفت پیگری بدهی نفتی شل به ایران است، خاطرنشان کرد: فعلا این پول نفتی قفل شده است و امکان پرداخت این بدهی نفتی وجود ندارد.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق گزارش دیوان محاسبات شرکت نیکو میعانات گازی را به یک شرکت اماراتی فروخته و موفق نشده پول آن را بازگرداند و از دیوان محاسبات پول را برداشت کرده، تصریح کرد: این میزان پول از صندوق توسعه ملی برداشت نشده ولی پولی بوده که فقط برای امارات نبوده و ضمن اینکه در گذشته اتفاق افتاده که فرآورده و میعانات فروخته شده و ما همچنان در زمینه انتقال پول مشکل داریم.

* واکنش به آغاز صادرات گاز آمریکا

وزیر نفت در خصوص آغاز صادرات میعانات گازی آمریکا به بازارهای آسیایی همچون کره جنوبی و ژاپن هم بیان کرد: آغاز صادرات نفت و میعانات گازی آمریکا نه تنها در قیمت های نفت و میعانات گازی ایران بلکه بر کل بازار جهانی تاثیر گذار است.

وی تاکید کرد: البته نتایج تحلیل ها نشان می دهد که این فعلا تاثیر قابل توجه ای در بازار جهانی نفت و میعانات گازی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار